Asiakas valitsee yrityksellesi oikeat hakusanat

woman-435852_640Oikeiden hakusanojen valinta on tärkeää sekä sisältömarkkinoinnin että hakukoneoptimoinnin kannalta. Hakusanojen valinnassa kiteytyy asiakkaan tarpeiden huomioiminen — hakusanojen tulee olla sellaisia, joita tulevat asiakkaasi oikeasti käyttävät. Oikeastaan sinä et valitse hakusanoja, asiakkaasi valitsevat hakusanat. Sinun tehtäväsi on löytää oikeat hakusanat.

Asiakas valitsee käyttämänsä hakusanat

Esimerkiksi tilitoimistoa tuoreelle yritykselle etsivät yrittäjä tuskin syöttää hakukoneeseen hakulausetta ”taseen tilitoimisto pelimannitie helsinki 00420”. Tällainen haku toisi varmasti hakutulosten kärkeen Timo Taseen pienen tilitoimiston Helsingin Kannelmäestä.

Timon tilitoimisto myöskään ei ole erityisen tunnettu pääkaupunkiseudulla.  Siksi uudet yrittäjät eivät osaa etsiä Timon tilitoimistoa Googlen avulla.  Useimmiten tilitoimiston palveluita tarvitseva ei edes etsi tietoa yksittäisistä tilitoimistoista, sen sijaan mahdolliset asiakkaat kartoittavat tietyllä maantieteellisellä alueella toimivia tilitoimistoja.

Niinpä tilitoimiston palveluita etsivä syöttää Googlen hakukentään todennäköisesti lauseen: ”tilitoimisto helsinki” tai ”kirjanpito helsinki”. Koska Timo Tase on päättänyt markkinoida tilitoimistoaan sisältömarkkinoinnin avulla, on hänen käytettävä  myös näitä hakusanoja oman yrityksensä verkkosivujen sisällössä.

Käytä asiakkaiden hakusanoja tekstissä

Aina asiakkaat eivät käytä samoja ilmaisuja, joita yrittäjä tai yrityksen henkilökunta käyttäisi. Asiakkaat eivät tunne myymääsi tuotetta tai palvelua yhtä hyvin kuin sinä – he eivät välttämättä edes tiedä, mitä sanaa sinä käyttäisit tuotteestaasi. Siksi on tärkeää, että käytät yrityksesi verkkosivuilla myös asiakkaiden käyttämiä sanoja.

Timo on onneksi työskennellyt jo aikaisemmin tilitoimistossa. Niinpä hän tietää, että asiakkaat puhuvat usein toiminimen kirjanpidosta tarkoittaessaan ammatinharjoittajan kirjanpitoa. Tämän takia Timo kirjoittaa tilitoimiston verkkosivuille aihetta käsittelevän artikkelin, johon hän upottaa myös asiakkaiden käyttämän ilmaisun.

Ihminen ratkaisee, ei tekniikka

Hakusanojen löytämiseksi voit käyttää myös erilaisia ohjelmistoja ja verkkopalveluita, jotka auttavat sinua arvioimaan eri hakusanojen kuukausittaisia käyttömääriä. Näidenkin antamat tiedot ovat lähinnä  suuntaa antavia.

Koska Google on Suomessa ylivoimaisesti suosituin hakukone, kannattaa sisältömarkkinoijan tutustua Googlen hakusanatyökaluun. Työkalu on tarkoitettu erityisesti mainoskampanjoiden suunnittelun apuvälineeksi, mutta yhtä hyvin voit käyttää sitä sisällöntuotannon apuvälineenä.

Tekniset apuvälineet auttavat sinua löytämään asiakkaiden käyttämiä hakusanoja. Hakusanojen valinta ei kuitenkaan ole tekninen ongelma, eikä siihen etsitä teknistä ratkaisua — kysehän on ihmisistä, asiakkaista, markkinoinnista, kielestä ja sisällöstä. Hakusanojen avulla sisältömarkkinoija haluaa ainoastaan kohdistaa viestinsä oikeille ihmisille, jotta näistä tulisi yrityksen asiakkaita.

Lue myös

2 vastausta artikkeliin ”Asiakas valitsee yrityksellesi oikeat hakusanat

  1. Löytääkö yritys tilitoimiston hakemalla Googlesta ”tilitoimisto Helsinki”. Minä ainakaan en löytänyt toimistoani näin.Tilitoimiston sijainti näin internetin aikakaudella on kai vähintäänkin toissijaista?

    Eikö lähtökohdan tulisi olla se, että olet kapea-alaisten hakutulosten kärjessä? ”halpa tilitoimisto”, ”luotettava tilitoimisto” tai ”helppo tilitoimisto”. Hyvän pointin toit todella esille. Ajattele niin kuin asiakkaasi ajattelee.

    Google ”ajattelee” laaja-alaisesti ja tilitoimiston voi olla hyvinkin vaikea löytyä hakutulosten ykkösenä. Tavoitteena joka tapauksessa on saada kävijä ostamaan tuotettasi ei vain käymään sivuillasi. Ja mitä kapeammin rajaat hakusanasi sen todennäköisemmin asiakas tarvitsee juuri sinun tuotettasi. Ehkä vaikka ”parturi-kampaamo tilitoimisto.”

  2. Kiitokset ensimmäisestä kommentista!

    Tilitoimisto oli luonnollisesti tässä vain esimerkki, eikä ehkä paras mahdollinen. Tilitoimiston sijainti on varmasti monille toissijaista — siksi esimerkiksi USA:ssa monet tilitoimistot ovat ulkoistaneet rutiinityöt edullisemman työvoiman Intiaan. Toisaalta monet aloittelevat yrittäjät toivovat ainakin yritystoiminnan alkuvaiheissa henkilökohtaista kontaktia tilitoimistoon. Siksi paikallisen tilitoimiston käyttäminen voi olla järkevä valinta.

    Jos taas ajattelee tilitoimiston kannalta, ei välttämättä ole erityisen kannattavaa erilaistua halvaksi tilitoimistoksi. Mikä tahansa muu profiloituminen voisi olla tuottoisampaa — vaikkapa juuri mainitsemiesi parturi-kampaamojen, rock-yhtyeiden tai uusmedia-alan yritysten tilitoimistoksi. Sama pätee minkä tahansa liiketoiminnan suhteen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *