Hakukonemarkkinointi on sisältömarkkinointia, hakukoneoptimointia ja mainoksia

google-76517_640Internet on vielä varsin uusi markkinapaikka — siksi Internet-markkinointikirjallisuuteen ilmaantuu jatkuvasti uusia muoteja ja iskusanoja. Toisinaan taas tuttuja toimintatapoja paketoidaan uudella tavalla ja näin syntyy tarve uuden ilmaisun keksimiselle.

Yksi viime vuosien uusista sanoista on hakukonemarkkinointi, search engine marketing (SEM). Hakukonemarkkinoinnilla tarkoitetaan lyhyesti sanottuna hakukoneiden huomioimista markkinointikanavana.

Hakukonemarkkinointi ottaa hakukoneet vakavasti

Yhä useammin sekä kuluttajat että yritykset etsivät tietoja tarvitsemistaan tuotteista ja palveluista Internetin hakukoneiden avulla. Siksi yrityksen hyvä verkkonäkyvyys tulee koko ajan entistä tärkeämmäksi kilpailueduksi.

Kenties uskottelet itsellesi, että juuri sinun asiakkaasi eivät käytä Googlea tai Microsoftin uutta Bing-hakukonetta etsiessään yritystäsi. Arvelet kenties yrityksesi olevan niin tunnettu, että hakukoneilla ei ole merkitystä menestyksesi kannalta.

Jos näin todella on, on yrityksesi poikkeuksellinen. Siinäkin tapauksessa sinun kannattaa pohtia, voisiko hakukonemarkkinointi tuoda yrityksellesi aikaisempaa enemmän asiakkaita — tai aikaisempaa parempia asiakkaita.

Hakukoneoptimointi, sisältömarkkinointi ja hakukonemainonta

Kaikki hakukonemarkkinoinnin kolme menetelmää ovat myös pienen yrityksen käytettävissä:

  • hakukoneoptimointi
  • sisältömarkkinointi
  • hakukonemainonta

Hakukoneoptimointi tarkoittaa sivuston sisällön ja rakenteen parantamista siten, että sivusto sijoittuu mahdollisimman hyvin tärkeimpien hakukoneiden hakutuloksissa.

Jos toimialalla on paljon kilpailevia yrityksiä, on hakukoneoptimoijan saatava lisäksi hankittua sivustolle osoittavia ulkopuolisia linkkejä. Hakukoneet nimittäin tulkitsevat linkit osoitukseksi sivun arvostuksesta, laadusta ja tärkeydestä. Siksi hakukoneoptimointi edellyttää myös ulkopuolisten sivujen sisältöön vaikuttamista.

Sisältömarkkinointiin keskittyvä yritys tuottaa verkkoon julkisesti saatavilla olevia sisältöjä, jotka esittävät ratkaisuja potentiaalisten asiakkaiden ongelmiin.

Etsiessään hakukoneiden avulla ratkaisua ongelmaansa asiakas päätyy ratkaisuja myyvän yrityksen verkkosivuille. Lisäksi asiantuntijan tarjoamat ratkaisut asiakkaan ongelmiin auttavat luomaan luottamusta, joka edesauttaa kauppojen syntymistä.

Hakukonemainonta on kolmas hakukonemarkkinoinnin aspekti. Yritykset — tai oikeastaan kuka tahansa luottokortin haltija — voivat ostaa itselleen näkyvyyttä hakukoneiden hakutuloksissa.

Pelkästä näkyvyydestä ei tarvitse maksaa, sillä maksuvelvollisuus syntyy vasta hakukoneen käyttäjän klikattua yrityksesi mainosta. Klikkauksen hinta vaihtelee hakusanasta riippuen. Halvimmillaan mainosklikkaus maksaa viisi senttiä, B2B-palveluissa klikkauksen hinta nousee helposti useisiin euroihin.

Panosta jokaiseen osa-alueeseen

Jos haluat ottaa hakukonemarkkinoinnin vakavasti, on sinun panostettava jokaiseen kolmeen osa-alueeseen:

  • Sisältömarkkinointi tekee yrityksesi verkkosivuista kiinnostavia.
  • Hakukoneoptimointi helpottaa sisällön löytymistä.
  • Hakukonemainonta houkuttelee asiakkaita, jotka ovat valmiita ostamaan.

Kaikki kolme hakukonemarkkinoinnin aspektia auttavat sinua löytämään lisää asiakkaita ja kasvattamaan liikevaihtoa. Siksi sinun kannattaa käyttää niistä jokaista yrityksesi markkinoimiseksi verkossa.

Lue myös

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *