Hakukoneoptimoidun sisällön kirjoittaminen on asiakkaan huomioimista kaikessa

Hakukoneoptimointi on asiakkaan huomioimista.

Sisällön hakukoneoptimointi on asiakkaan huomioimista.

Hakukoneoptimoidun sisällön kirjoittaminen on asiakkaan huomioimista alusta loppuun saakka.

Missään nimessä se ei ole sisällön kirjoittamista hakukoneelle. Päinvastoin – parasta hakukoneoptimointia on usein koko hakukoneen unohtaminen.

Sisällön hakukoneoptimointi onkin oman taiteenlajinsa: Googlelle pitää antaa riittävästi tekstiä pureskeltavaksi, mutta samalla pitää parantaa asiakkaan kokemusta.

Asiakkaan kielen käyttäminen

Tärkeintä on, että käytät sisällössä asiakkaasi kieltä.

Jos asiakas puhuu hilavitkuttmista, kirjoitat hilavitkuttimista. Et härpäkkeistä tai hurpakkeista.

Kun ymmärrät tämän lähtökohdan, olet jo pitkällä.

Asiakkaan kielen käyttäminen auttaa sinua monella tavalla.

Ensinnäkin se parantaa sivustosi näkyvyyttä hakukoneissa. Asiakkat nimittäin käyttävät omaa kieltään myös Google-hakusanoina.

Toiseksi se tekee sisällöistä paremmin myyviä. Kun asiakas ymmärtää mitä tarkoitat, poistuu yksi este ostoksen tieltä.

Hakusanatutkimus paljastaa asiakkaan käyttämät sanat

Hakusanatutkimus on tavallisesti lähtökohta hakukoneoptimoidun sisällön kirjoittamiselle.

Yksinkertaisimmillaan tämä tarkoittaa Googlen Avainsanojen suunnittelijan ja Google Trends -työkalun käyttämistä suosittujen hakusanojen etsimisen apuna.

Prosessi voi olla monimutkainen: itse seuraan paljon esimerkiksi erilaisia keskustelupalstoja nähdäkseni, mistä asiakkaat puhuvat ja mistä he ovat kiinnostuneita.

Käytä hakusanoja tekstin otsikossa ja väliotsikoissa

Kukaan ei tiedä, miten Google todellisuudessa toimii.

Käytännössä monet nyrkkisäännöt ovat osoittautuneet toimiviksi ohjeiksi hakukoneoptimoidun sisällön kirjoittamiseksi.

Näitä ovat:

  1. Käytä hakusanaa title-otsikossa. Sivun title-otsikko vaikuttaa erittäin selvästi sivun hakukonesijoituksiin.
  2.  Käytä hakusanaa tekstin pääotsikossa. Hakusanaa tai hakusanoja kannattaa ehdottomasti käyttää myös tekstin pääotsikossa. Se on yleensä sama kuin title-otsikko.
  3.  Käytä toissijaisia hakusanoja väliotsikoissa. Vähänkin pidemmässä tekstissä kannattaa käyttää väliotsikoita. Niihin voit sijoittaa toissijaisia, vähemmän tärkeitä hakusanoja.

Hakukoneoptimoi leipätekstiä mahdollisimman vähän

Itse en juurikaan kiinnitä SEO-näkökulmaan huomiota leipätekstiä kirjoittaessani.

Esimerkiksi tässä blogipostauksessa en ole edes tarkastanut Googlen hakumääriä ennen kirjoittamista.

(Teen siis toisin kuin opetan, luottaeen omaan näppituntumaani.)

Aloittelevan hakukoneoptimoijan kannattaa muistaa muutamia nyrkkisääntöjä myös leipätekstin optimoimiseksi:

  1. Käytä hakusanaa ingressissä. Tekstin ingressissä tai ensimmäisessä kappaleessa kannattaa käyttää hakusanaa. Google (ja lukijasi) pitävät tekstin alkua loppua tärkeämpänä.
  2. Käytä hakusanayhdistelmiä ja synonyymejä tekstissä. Hakusanan toistolla ei nykyään pitkälle pötkitä. Vanhanaikaisen SEO-sisällön sijaan nykyään kannattaa käyttää rikasta kieltä, yhdistellä eri hakusanoja samaan tekstiin.
  3.  Linkitä tekstin sisällä muihin teksteihin. Jos esimerkiksi blogitekstissä on luontevaa linkittää aikaisempiin artikkeleihin, tee niin.

Tee sisällöstä helppolukuista

Lukijan elämää kannattaa helpottaa.

Pitkien tekstien lukeminen on raskasta. Käytä siksi kappalevaihtoa tiheään.

Numeroidut luettelot ja luetelmat helpottavat nekin lukemista.

Kuvat rytmittävät tekstiä, antavat lukijalle hetken lepotauon. Kuvien hakukoneoptimointi taas auttaa niitä näkymään Googlen hakutuloksissa.

Kirjoita sisällölle hyvä metakuvaus

Useimmat julkaisujärjestelmät antavat sinun lisätä sisällölle erillisen metakuvaustiedon (engl. meta description).

Metakuvaus on noin 150 merkkiä pitkä sisällönkuvaus.

Google ja muut hakukoneet näyttävät sen usein hakutuloksissaan sisällön kuvauksena.

Siksi metakuvaus kannattaa kirjoittaa huolella. Tee siitä houkutteleva ja kiinnostava. Se saa lukijat klikkaamaan hakutulosta ja siirtymään sivustollesi.

Pituudella on väliä – ainakin hakukoneoptimoinnissa

Käytännössä on havaittu, että pitkät sisällöt näkyvät lyhyitä paremmin hakutuloksissa.

Siksi kannattaa julkaista pitkiä sisältöjä aina, kun siitä on lukijalle hyötyä.

Englanninkielisissä hakutuloksissa jyräävät nykyään usein jopa 1500-2000 sanan mittaiset artikkelit.

On siis edetty kauas takavuosien 500 sanan suosituksesta. Saati sitten vielä vanhemmasta 300 sanan suosituksesta.

Itse en anna mitään sanamääräsuosituksia asiakkailleni.

Kirjoita juuri niin pitkä sisältö kuin on tarpeen aiheen käsittelyn kannalta. Älä venytä tekstiä turhaan saadaksesi kasaan maaginen sataluku.

Ei Googlekaan niitä sanoja laske.

Yksi vastaus artikkeliin ”Hakukoneoptimoidun sisällön kirjoittaminen on asiakkaan huomioimista kaikessa

  1. Päivitysilmoitus: Mitä jokaisen verkkokauppiaan pitää tietää hakukoneoptimoinnista?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *