Hakukoneoptimointi hakusanoille, joita kukaan ei käytä: matalan hakuvolyymin strategia voi kannattaa

Varoitus.

Tässä blogipostauksessa esitetyt ajatukset saattavat tuntua harhaoppisilta. Mutta se ei minua häiritse.

Olen tehnyt hakukoneoptimointia noin 10 vuoden ajan. Sinä aikana osaamiseni on kehittynyt ja olen muuttanut ajatuksiani monessa suhteessa.

Yksi niistä koskee SEO-hakusanojen valintaa: kannattaako sisältöä optimoida hakusanoille, joita kukaan ei käytä?

Mistä tiedämme, että kukaan ei käytä hakusanaa?

Aloitetaanpa alusta. Mitä ylipäänsä tiedämme Google-hakusanojen suosiosta?

Vain sen, mitä Google haluaa meille paljastaa. Kun teemme hakusanatutkimuksen, näemme Keyword Plannerin antamia arvioita kuukausittaisista hakumääristä ja niiden vaihteluista. Lisäksi Search Console näyttää meille eri tavoin manipuloituja lukuja sisällön saamista impressiomääristä eri hakusanoilla.

Lisäksi voimme tehdä Google AdWords-testikampanjan, jonka avulla näemme toivottavasti suhteellisen tarkan tiedon hakujen suosiosta.

Mutta harvinaisista hakusanoista meillä ei ole oikeastaan mitään tietoa. Avainsanojen suunnittelija kertoo ainoastaan sen, että sanalla tehdään keskimäärin alle 10 hakua kuukaudessa.

Mutta siihen sisältyy valtava vaihteluväli. Ehkä hakuja tehdään keskimäärin 0 kappaletta kuukaudessa? Vai tehdäänkö niitä 9 hakua kuukaudessa? Sitä me emme voi millään tietää. Ja 9 hakua kuukaudessa on jo 108 hakua vuodessa.

Meillä ei siis ole käytännössä mitään mahdollisuutta tietää, onko hakusana täysin vailla käyttöä vai tehdäänkö hakuja vuodess a yli 100.

Entä jos sisällössä on paljon harvinaisia hakusanoja?

100 hakua vuodessa ei kenties kuulosta vielä paljolta. Mutta sehän voi olla pelkästään hyvä asia: perinteiset SEO-toimistot heittävät vesilintua näillä sanoilla.

”Eihän kukaan käytä sitä hakusanaa! Sanan käyttäminen SEO:ssa on pelkkää asiakkaiden huijaamista!”

Minun mielestäni harvinaisille hakusanoille optimointi on usein erittäin järkevä strategia. Long tail -hakusanat tarjoavat paljon mahdollisuuksia parantaa näkyvyyttä silloinkin, kun head- ja body-termeistä käydään kovaa kilpailua.

Tämän lisäksi harvinaisia avainsanoja on paljon. Yksi ja sama sisältö voi nousta näkyviin lukuisilla relevanteilla avainsanoilla.

Esimerkiksi tämä blogipostaus voisi näkyä mm. näillä hakusanoilla:

  • long tail -hakukoneoptimointi
  • long tail -hakusanat
  • kannattaako sisältöä optimoida hakusanoille joita kukaan ei käytä?
  • onko SEO järkevää, jos kukaan ei käytä hakusanaa?

Näistä hakusanavarianteista voi kertyä runsaasti kävijöitä mille tahansa sisällölle. Ei ehkä tässä kuussa, kenties ei vielä tänä vuonnakaan. Mutta vuosien mittaan harvinaiset hakusanat tuottavat nekin täsmälukijoita täsmäsisällöille.

Siksi harvinaisten hakusanojen käyttäminen SEO:ssa on myös vapauttavaa: voin tehdä hakukoneoptimointia ilman hakusanatutkimusta, keskittyä julkaisemaan mahdollisimman hyviä sisältöjä ilman painetta upottaa tekstiin suosittuja hakusanoja ja niiden muunnelmia.

Hakusanojen suosio voi muuttua vuosien varrella

Harvinaisten hakusanojen SEO voi olla myös järkevä sijoitus tulevaisuuteen. Se että kukaan ei käytä tiettyä hakusanaa nyt, ei tarkoita etteikö siitä voisi tulla tulevaisuudessa kiinnostava, suuren volyymin hakusana.

Pitkän keston SEO-strategia voi perustua myös siihen, että dominoidaan tietty sanasto, jonka SEO-suosiota ryhdytään vähitellen muilla keinoin lisäämään. Käytännössä tämä tapahtuu helpoimmin mainonnalla, jonka avulla ihmisten käyttäytymistä vähitellen muokataan halutunlaiseksi. Tai sosiaalisessa mediassa tapahtuvalla mielenmuokkauksella: suosittu #hashtag voi tehdä aiemmin tuntemattomasta hakusanasta suositun.

Silloin on hyvä olla valmiina. Kun dominoit hakusana-avaruuden osaa, olet valmis suosion muutokseen. Tai vaikka suosio ei koskaan nousisi, saattaa suppean hakuavaruuden hallinta olla sekin erinomainen tapa kasvattaa liiketoimintaa tietyillä aloilla — vaikkapa digimarkkinoinnissa.

Lue myös

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *