”Hakukoneoptimointi Helsinki” – vältä näitä otsikoita kuin ruttoa!

Hakukoneoptimoinnilla on sisältöihmisten keskuudessa huono maine.

Enkä ihmettele.

Hakukoneoptimoidut sisällöt ovat kuin kielipuolen päiväkirjasta

Useimpien SEO-toimistojen kädenjäljen erottaa huonosta kielestä, yhdyssanavirheistä ja tolkuttomista otsikoista.

Toisinaan samaan törmää myös vakavasti otettavien yritysten sivuilla.

Onneksi tilanne on jo hiukan parantunut: Googlen algoritmin muututtua älykkäämmäksi useimmat hakukoneoptimoijat ymmärtävät jo kirjoittaa kunnollisia otsikoita.

Houkuttelevat otsikot keräävät klikkauksia

Otsikolla on vain yksi tarkoitus: saada lukijan huomio herätettyä.

Se taas onnistuu harvalta SEO-konsultilta.

Kuitenkin klikkausten kerääminen auttaa parantamaan sivuston SEO-näkyvyyttä huimasti.

Lisäksi klikkauksen arvoinen otsikko toimii loistavasti myös sosiaalisessa mediassa. Siihen perinteinen SEO-otsikointi ei kykene.

Älä aloita blogipostauksen otsikkoa hakusanalla

Olen vuosien ajan opettanut asiakkailleni, että sivun title-otsikko kannattaa aloittaa hakusanoilla.

Verkkokaupassa ohje toimii edelleen erinomaisesti.

Mutta sisältömarkkinoinnin tapauksessa ohje johtaa ojasta allikkoon.

Se johtaa kirjoittamaan kömpelöitä otsikoita, joista puuttuu kaikki houkuttelevuus.

Yritä koukuttaa lukijasi. Se on paljon parempi SEO-strategia kuin otsikoiden ja sisältöjen täyttäminen hakusanoilla.

Itse haen näkyvyyttä ensi sijassa somesta

Oma kirjoittamiseni on kehittynyt vuosien mittaan.

Alussa kirjoitin tutkijan tai tiedon popularisoijan tavoin. Nyt yritän kirjoittaa kepeämmin ja luettavammin.

Samoin tähtään ensi sijassa some-näkyvyyteen — vaikka olenkin työskennellyt vuosia SEO-konsulttina.

Jos sisältö ei toimi somessa, se ei kerää linkkejä

Tähän on yksinkertainen selitys.

Uskon, että menestys somessa ennustaa SEO-menestystä. Jos artikkeli kerää tykkäyksiä ja twiittejä, se saattaa kerätä myös linkkejä.

Jos taas kukaan ei viitsi edes twiitata blogipostauksesta, siihen tuskin kannattaa linkittää.

Twitter on otsikoijan tehokoulu

Minulle Twitter muodostui nopeasti otsikoinnin pikakurssiksi.

140 merkin raja pakottaa iskevyyteen. Puolita tämä, niin saat hyvän blogipostauksen otsikon mitan.

Toisinaan keksin ensin twiitin, vasta sen jälkeen kirjoitan artikkelin.

Twitter toimii nopeana palautteena. Jos juttu ei herätä vastakaikua, kokeilen uutta muotoilua.

Onnistumisen myötä saatan vielä päivittää blogipostauksen otsikkoa.

Cosmopolitan ja otsikoinnin taito

Twitter-kuurin lisäksi jokaisen SEO-konsultin kannattaa tutustua naistenlehtiin.

Varsinkin Cosmopolitanin kanssi on ehtymätön ideoiden lähde loistavaan otsikointiin. Mikä toimii Cosmossa, toimii varmasti myös Googlen hakutuloksissa.

Cosmon pitäisikin olla pakollista luettavaa jokaiselle SEO-konsultille.

Sen jälkeen ”Hakukoneoptimointi Helsinki” on vihdoin historiaa.

Lue myös

Yksi vastaus artikkeliin ””Hakukoneoptimointi Helsinki” – vältä näitä otsikoita kuin ruttoa!

  1. Mielenkiintoinen näkökulma asiaan 😉

    Itse nimittäin harrastan yhä kyseisiä otsikoita, ehkä osittain toki siksi että olen niin tottunut tuohon kielimuotoon kokemuksen myötä. En toki missään nimessä käyttäisi sitä tekstin seassa. Se jo näyttää minustakin älyttömältä.

    Cosmon otsikointivinkki oli muuten rautainen, kiitos siitä. Aika lukea naistenlehtiä 🙂

    Lykkyä teille Hopkinsin parissa, vaikka tuskin sitä tarvitsette 🙂
    – Mikko

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *