Huomaamaton hakukoneoptimointi toimii parhaiten

Kuva: mjtmail (flickr.com)Tutustuin hakukoneoptimointiin – sivuston löydettävyyden parantamiseen – viitisen vuotta sitten. Silloin opin, että voimme vaikuttaa Googlen hakutulosten järjestykseen.

Ryhdyin innokkaasti opiskelemaan hakukoneoptimoinnin saloja, sillä verkko tuntui tarjoavan aivan uudenlaisia työtilaisuuksia ja ansaintamahdollisuuksia.

Googleen ja hakukoneoptimointiin perehdyttyäni aloin ymmärtää, miksi monien sivustojen kieli oli kömpelöä ja samat sanat toistuivat tekstistä liian monta kertaa. Toiston avulla haluttiin parantaa sivun hakukonenäkyvyyttä ja tuoda Googlesta lisää kävijöitä sivustolle.

Osa hakukonekonsulteista näyttää valitettavasti jääneen vuosien takaiseen helpon hakukoneoptimoinnin maailmaan. Heidän kädenjälkensä erottuu webbisivustoista ensisilmäyksellä.

Näin tunnistat huonon konsultin kädenjäljen

Menneen maailman piirteet näkyvät sivuston teksteissä, visussa ja teknisissä piirteissä.

Sinäkin olet varmasti törmännyt seuraaviin toivottavasti pian katoaviin käytäntöihin:

  • Sivun alalaidassa on linkkejä, joiden klikattava teksti on kömpelö. Yleensä linkkiteksti jäljittelee ihmisten käyttämiä Google-hakusanoja.
  • Sivulla on tekstiä, jonka väri on lähellä taustaväriä.
  • Hakutuloksen otsikossa toistuu monta kertaa ”arvokas” hakusana.
  • Leipätekstiin on ujutettu tekstilinkkejä, joiden klikattava linkkiteksti ei istu luontevasti muuhun sisältöön.
  • Tekstin sisältämät yhdyssanavirheet saattavat nekin heijastella suomalaisten Google-käyttäytymistä.
  • Sama koskee perusmuodossa olevia sanoja, joita yritetään vaikka väkisin upottaa leipätekstiin ja otsikoihin.
  • Sivulla on paljon tekstiä, mutta vain vähän asiaa.

Osa näistä outouksista voi tietysti johtua siitä, ettei tekstinikkari hallitse äidinkielen oikeinkirjoitussääntöjä. Vähintään yhtä usein kyse on kuitenkin siitä, että hakukonekonsultti on päässyt vaikuttamaan liikaa sivuston sisältöön.

Jos tunnistat virheet yrityksesi verkkosivustolta, on nyt hyvä aika ryhtyä siivoamaan sivustoa. Korvaa kökkötekstit lukijaa paremmin palvelevilla sisällöillä, korjaa kielivirheet ja poista linkit, joita kukaan ei klikkaa!

Huonokin hakukoneoptimointi voi parantaa sivuston näkyvyyttä

man-791049_640Huonosti optimoidun sivuston tunnistaminen on siis helppoa, vaikka et olisikaan alan ammattilainen. Siksi hakukoneoptimoijan kädenjäljen erottaminen onnistuu varmasti myös Googlen insinööreiltä, joiden kehittämän algoritmin ja hakukonekonsulttien välillä vallitsee jatkuva kilpajuoksu.

Helposti tunnistettavat menetelmät saattavat tietysti toimia ainakin jonkun aikaa. Asiakkaana sinun on kuitenkaan turha kuvitella, että yrityksesi saavuttaisi niiden avulla pysyvää kilpailuetua – ennemmin tai myöhemmin Google tunnistaa vähänkin läpinäkyvämmät manipulointiyritykset.

Kaiken lisäksi kömpelöstä kielestä aiheutuu helposti toinenkin ongelma: se heikentää yrityksesi uskottavuutta ja saattaa muodostua kaupan esteeksi.

Unohda siis alkeellinen, helposti havaittava hakukoneoptimointi.

Käytettävyys ja saavutettavuus ratkaisevat useimmat ongelmat

Todennäköisesti suurin osa hakukoneoptimoinnin haasteista ratkeaa jo sillä, että keskityt käyttäjään, käytettävyyteen, saavutettavuuteen ja lukijaan. Käytettävyys ja saavutettavuus palvelevat asiakkaitasi – ja helpottavat sisällön koneellista ymmärtämistä. Kun kirjoitat tekstit asiakkaidesi kielellä, löytyvät sisällöt myös hakukoneella.

Kuvien hakukoneoptimointi on tästä hyvä esimerkki. Hakukoneoptimoinnissa keskeistä on ns. alt-attribuutin lisääminen kuviin. Alt-attribuutti kertoo sokeiden puhesyntetisaattoripohjaisille selaimille, mitä kuva sisältää. Google käyttää samaa tietoa ymmärtääkseen kuvan sisältöä!

Toisinaan saavutettavuus, käytettävyys ja asiakkaan kielen käyttäminen eivät riitä kävijöiden tuomiseksi hakukoneesta sivustolle. Silloin sivusto tarvitsee kovempia lääkkeitä. Kenties löydettävyyden tiellä on erilaisia teknisiä esteitä, joita Google ei osaa kiertää. Silloin teknisen hakukoneoptimoinnin saloihin perehtynyt konsultti osaa paikantaa sivuston tekniset ongelmakohdat.

Vika saattaa olla myös sisällöissä, jotka eivät ota huomioon mahdollisten asiakkaiden hakutottumuksia ja tiedontarvetta. Siinä tapauksessa  hakukäyttäytymistä ja hakukoneiden toimintaa ymmärtävä sisältöstrategi on pelkästään teknisesti suuntautunutta SEO-konsulttia parempi valinta.

Molemmissa tapauksissa sinun kannattaa  muistaa kolme asiaa:

  • Julkaise vain hyviä ja hyvin kirjoitettuja sisältöjä.
  • Unohda muutokset, joiden ainoa tavoite on hakukoneisiin vaikuttaminen.
  • Muista saavutettavuus, luettavuus ja käytettävyys.

Piditkö lukemastasi? Tilaa blogin RSS-syöte ja tykkää Apusanasta Facebookissa!

Lue myös

2 vastausta artikkeliin ”Huomaamaton hakukoneoptimointi toimii parhaiten

  1. Hyvä artikkeli.

    Hyvästä kirjoittajasta voi tulla pätevä hakukoneoptimoitujen tekstien tuottaja tai muokkaaja, mutta harvemmin näkee pelkän teknisen optimoinnin taiturista kehittyvän hyvää kirjoittajaa.

    Kökkö kieli voi kertoa siitä, ettei optimointiputkalla ole riittäviä henkilöresursseja sivuston kokonaisvaltaiseen optimointiin. Laadukas optimointi huomioi luovasti hakijoiden yhdyssanavirheetkin siten, ettei sitä päällepäin huomaa.

  2. Hei Arttu!

    Osut mielestäni kommmentissasi naulan kantaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *