Linkkiverkostojen houkutus – vieläkö ostat linkkejä?

Musta hatttu

Yksityiset linkki- ja blogiverkostot ovat black hat -SEO-konsulttien harrastama ydintaktiikka.

Ostatko linkkejä vanhan koulun SEO-konsulteilta? Strategia saattaa toimia, mutta sisältää suuria riskejä.

Tällä vuosikymmenellä moni asia on muuttunut hakukoneoptimoinnissa. Yksi asia pitää kuitenkin paikkansa vuodesta toiseen: sivustolle kohdistuvat linkit parantavat sivuston näkyvyyttä.

Linkit sivustollesi parantavat hakukonesijoituksia

Siksi linkkien kerääminen, hankkiminen, rakentaminen – millä kaikilla sanoilla sitä kutsutaankaan – on aina ollut SEO:n ytimessä.

Verkko on täynnä sisältöjä, joita linkit yhdistävät toisiinsa. Silti linkkien hankkimista pidetään vaikeana.

Näin tietysti onkin. Miksi kukaan linkittäisi pikavippiyrityksesi sivustolle? Miksi bloggaajat kertoisivat tilitoimistosi palveluista?

Siihen ei yleensä ole mitään syytä.

Ja kun syytä ei ole, linkkien hankkiminen on äärettömän hankalaa. Silloin moni SEO-konsultti ottaa käyttöön vanhat menetelmät:

  • Linkkien ostaminen. Linkkejä ostetaan joka päivä kovalla rahalla. Esimerkiksi kansainväliset vedonlyöntiyritykset ja nettikasinot maksavat kovaa vuosivuokraa bloggaajille, jotka linkittävät heidän kasinon sivuille.
  • Omat blogiverkostot. SEO-toimistoilla oli pitkään omia blogiverkostoja, joita ylläpidettiin ainoastaan asiakkaiden sivustolle linkittämistä varten. Suomessa tämä on ilmeisesti vähentynyt viime vuosina, mutta esimerkiksi naapurimaissamme moni SEO-toimisto julkaisee roskasisältöjä vain linkittämistä varten.
  • Vanhojen domainien kaappaus. Kolmas black hat -menetelmä on vanhojen sivustojen kaappaaminen. Kun tunnetun sivuston ylläpitäjä unohtaa uusia domainin varauksen, vapautuu domain kenen tahansa ostettavaksi. Esimerkiksi poliitikkojen vaalisivustot ovat usein helppoa riistaa domainkaappareille. Kaapattu domain päätyy tämän jälkeen blogiverkoston osaksi tai se uudellenohjataan blogiverkostoon tai asiakkaan sivustolle.

Mustahattujen strategia on korkean riskin strategia

Tällainen hakukoneoptimointi saattaa tuntua houkuttelevalta. Tuloksia näyttää syntyvän helposti, ja asiakas on tyyväinen niin kauan kuin kaikki sujuu hyvin.

Linkkiverkoston rakentaminen on ennustettavaa. Domaineja vapautuu jatkuvasti, roskasisältöjä voi ostaa pilkkahintaan, hosting ei maksa juuri mitään ja WordPress on ilmainen. Prosessi on yksinkertainen ja monistettava.

Mutta onni ei jatku ikuisesti.

Ennemmin tai myöhemmin jokainen blogiverkosto romahtaa. Kokenut SEO-konsultti tunnistaa ensisilmäyksellä vain linkinrakennukseen käytettävän blogin. Samankaltaiset teemat, luokaton sisältö, nimettömyys ja aiheeseen kuulumaton vanha domain ovat tavallisimpa tunnusmerkkejä.

Google tunnistaa spämmilinkit ennemmin tai myöhemmin.

Jos SEO-konsultti tunnistaa spämmisivustot, onnistuu se sataprosenttisen varmasti myös Googlelta. Tekoälyllä roskasisällön tunnistaminen on helppoa: osaahan Gmail seuloa myös spämmin pois postilaatikostasi.

Lisäksi monet yritykset, hakukoneoptimoijat ja SEO-toimistot auttavat jatkuvasti Googlea tunnistamaan uusia spämmin muotoja. Blogiverkostoihin kuuluvien sivustojen ilmoittaminen Googlelle on monessa maassa yksi tärkeimmistä white hat -hakukoneoptimoijien menetelmistä. Ilmoitukset auttavat Googlea tunnistamaan yhä uusia blogiverkostoja.

Mitä sitten tapahtuu, kun Google tunnistaa blogiverkoston?

Hyvällä tuurilla ei mitään. Silloin on ilmiselvää, että blogiverkoston roskasisältöjen avulla hankituista linkeistä ei ollut alunperinkään mitään hyötyä.

Vähintään yhtä usein käy niin, että sivuston näkyvyys romahtaa. Silloin näkyvyyden rakentaminen on aloitettava alusa alkaen — toisinaan on vaihdettava jopa domainia.

Blogiverkostot ja domainkaapparit ovat brändiriski.

Vähänkin vakavammin otettavalle liiketoiminnalle domainkaapparit muodostavat arvaamattoman brändiriskin.

Tuskin kukaan haluaa yrityksensä päätyvän lööppeihin sen takia, että yrityksen markkinoinnissa käytetään hyväksi kaapattuja domaineja.

Viime aikoina esimerkiksi tunnetun kokoomuspoliitikon verkkosivusto on päätynyt tunnetun ruotsalaisen domainkaapparin verkoston osaksi. Sivustolta linkitetään kansainväliselle kasinosivustolle.

Kasinoyritystä tämä ei ehkä häiritse, mutta jokainen varteenotettava yritys ja yrittäjä kokee tämänkaltaisen julkisuuden riskinä. Kaikki julkisuus ei todellakaan ole hyvää julkisuutta.

Pysy erossa blogiverkostoista ja domainkaappareista

Minun ohjeeni on yksiselitteinen ja selkeä:

Pysy erossa blogiverkostoista, niitä tarjoavista SEO-toimistoista, domainkaappareista ja roskasisällöistä.

Niiden käyttäminen voi toimia aikansa, mutta kyse ei ole pitkäjänteisestä investoinnista.

Mutta onko mustahattujen menetelmille olemassa todellisia vaihtoehtoja?

Kyllä on. Suomesta ja maailmalta löytyy runsaasti esimerkkejä siitä, kuinka

  1. Vähilläkin linkeillä saa näkyvyyden parantumaan.
  2. Linkkejä voi ansaita ostamisen sijaan.

Kaiken lähtökohtana on:

  1. Tarvitset loistavia sisältöjä, sisältöjä, jotka ovat 10 kertaa parempia kuin kilpailijoiden sisällöt.
  2. Sisällöt on suunniteltava linkin arvoiseksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *