Mitä jokaisen verkkokauppiaan pitää tietää hakukoneoptimoinnista?

Hakukoneoptimointi voi kuulostaa salatieteeltä. Jokaisen verkkokauppiaan kannattaa kuitenkin tutustua hakukoneoptimoinnin alkeisiin — jo perusasioiden hallitseminen auttaa sinua parantamaan verkkokauppasi näkyvyyttä!

Minkä tahansa sivuston hakukoneoptimointi nojaa kolmeen perusasiaan:

  • Teknisiin ratkaisuihin
  • Sisältöihin
  • Linkkeihin.

Eri sivustoilla ja eri verkkokaupoilla näkyvyyden pullonkaulat vaihtelevat. Mihin hakukoneoptimoinnissa sitten kannattaa keskittyä? Kuinka saat selville, mitä juuri sinun verkkokauppasi tarvitsee?

Teknologiset ratkaisut ovat perusta näkyvyydelle

Toisinaan tekniset ratkaisut estävät Googlea indeksoimasta sisältöä. Silloin tekninen hakukoneoptimointi on ehdoton edellytys näkyvyyden parantamiselle.

Teknisistä ongelmista tavallisin (ainakin suuremmilla verkkokaupoilla) on ajax-teknologiaan nojautuminen. Kun eri tuoteryhmillä ja suodatetuilla näkyillä ei ole omaa URL-osoitetta, Google indeksoi sisällön heikosti.

Vielä jos tuotetiedot haetaan näytölle muun sisällön jälkeen, saattavat ne jäädä Googlelta kokonaan näkemättä. Tällöin teknisiltä muutoksilta ei voi välttyä.

Tekninen hakukoneoptimointi vaatii tavallisesti ammattilaisen apua ja koodarintaitoja. Sen sijaan linkkien hankkiminen ja sisältöjen kirjoittaminen onnistuvat mainiosti markkinoijalta.

  1. Lisää sivustollesi xml-muotoinen sivustokartta, joka päivittyy automaattisesti. Lataa se Search consoleen tai lisää robots.txt-tiedostoon.
  2. Ota selaimen javascript-tuki pois päältä. Vieläkö tuotekorttien sisältö näkyy? Vieläkö kategoriasivuilla näkyy tuotteita? Jos tuotteita ei näy, ajax on todennäköisesti ongelma näkyvyydelle.
  3. Vaihtuuko sivun URL, kun selaat kategorioita ja tuotteita? Jos ei, sivut tuskin indeksoituvat hyvin.

Linkit parantavat orgaanista näkyvyyttä

Kaikki hakukoneet — myös Google — käyttävät linkkejä kertomaan sivun laadusta ja suosiosta. Siksi sivustolle kohdistuvien linkkien hankkiminen auttaa usein parantamaan näkyvyyttä.

Linkkien tarpeellisuus ja vaikutus riippuu paljon toimialasta. Vaikkapa kansainvälisesti tunnettuja vaate- ja laukkumerkkejä myyvä verkkokauppa tarvitsee paljon enemmän linkkejä kuin esimerkiksi shakkitarvikkeita myyvä verkkokauppa.

Voit tutkia kilpailijoiden verkkokauppoihin johtavia linkkejä maksullisten SEO-työkalujen avulla. Näitä ovat esimerkiksi Mozin Open Site Explorer, Majestic SEO ja Ahrefs. Jos tarpeesi on satunnainen, ota näistä haluamasi työkalu koekäyttöön!

Pelkkä linkkien määrä ei vielä kerro mitään niiden laadusta. Vilkaisu sivustolle kertoo paljon paremmin, onko linkistä hyötyä: onko sivusto oman kauppasi kannalta relevantti? Näyttääkö se uskottavalta? Onko sivustolla paljon vierailijoita?

Jos sinulla on linkkejä selvästi vähemmän kuin kilpailijoillasi, harkitse seuraavia kolmea ideaa:

  1. Aloita blogiyhteistyö. Tarjoa tuotteita bloggaajille arvioitavaksi ja esiteltäväksi.
  2. Järjestä tapahtumia somevaikuttajille. Kutsu vieraaksesi sosiaalisen median vaikuttajia ja suosikkibloggaajia. Kutsu mukaan myös vähän tuntemattomampia bloggajiaa, jotka helpommin kertovat tilaisuudestasi.
  3. Hyväntekeväisyys kannattaa. Tee jotain kertomisen arvoista, niin verkkokauppasi saa huomiota digimediassa.

Sisällöt ratkaisevat, millä hakusanoilla verkkokauppasi löytyy

Vaikka tekniikka olisi kunnossa ja sivustollesi johtaisi runsaasti linkkejä, näkyvyys elää ja kuolee sisältöjen mukana. Tarvitset ainakin tuotekuvauksia ja katogoriakuvauksia.

Yksittäisen tuotteen löydettävyys perustuu pitkälti sen tuotekuvaukseen. Muualta kopioitujen sisältöjen käyttämien on pahin virhe, jonka voit tehdä.

Vaikka et itse kopioi sisältöjä leikkaa ja liimaa -menetelmällä, saattavat sisältösi perustua pitkälle esimerkiksi valmistajan tai maahantuojan tuotekuvauksiin.

Toisinaan verkkokaupat käyttävät valmiita tuotetietokantoja ja syötteitä tuotekuvauksina. Silloin verkkokaupan jokainen tuotekuvaus saattaa esiintyä sadoilla tai tuhansilla sivustoilla täysin identtisenä.

Tällöin lääke on selvä: sinun on kirjoitettava tuotekuvaukset itse. Eri puolilla verkkoa toistuvilla tuotekuvauksilla et yksinkertaisesti voi saavuttaa hyvää näkyvyyttä, vaikka yrityksesi olisi kuinka tunnettu tahansa.

Sama koskee myös kuvia. Hyvät kuvat auttavat sivustoasi näkymään paremmin. Omat kuvat ovat parempia kuin valmistajan kuvat, joita kymmenet tai sadat muutkin sivustot käyttävät. Tutustu myös kuvien hakukoneoptimointiin!

Tarkista ainakin seuraavat kolme asiaa:

  1. Kirjoita jokaiselle tuotteelle itse tuotekuvaus. Älä kopioi tuotekuvausta muilta sivustoilta, valmistajalta tai tuotetietokannasta. Hyvä tuotekuvaus parantaa näkyvyyttä ja auttaa myymään enemmän. Tutustu hakukoneoptimoidun sisällön kirjoittamiseen ja tee joka sivulle hakusanatutkimus!
  2. Oma ainutkertainen title-otsikko on tärkein teksti tuotekortilla. Hyvä tuotekortin title on muotoa Tuotteen nimi – tuoteryhmä (- mahdollisesti verkkokaupan nimi). Verkkokaupan nimestä on hyötyä lähinnä tunnetuilla verkkokaupoilla.
  3. Jokainen sivu tarvitsee oman meta description -metakuvauksen. Metakuvaus näkyy hakutuloksissa sivun sisällönkuvauksena. Hyvä metakuvaus houkuttelee klikkaamaan ja ostamaan.

Lue myös

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *