Mitä tekninen hakukoneoptimointi on?

Tekninen SEO

Tekninen SEO on runko, jonka päälle suuren sivuston hakukoneoptimointi rakentuu.

Tekninen hakukoneoptimointi on keskeisen tärkeä osa suuren sivuston hakukoneoptimointia.

Pienen yrityksen WordPress-asennuksen kohdalla tekninen hakukoneoptimointi on pieni projekti, mutta suuren verkkokaupan SEO:ssa tekniikan virittäminen täyteen iskuun on usein kaikkein vaikuttavin osa SEO-projektia.

Mutta mistä teknisessä hakukoneoptimoinnissa oikein on kyse?

Nykyään teknisen SEO:n tärkeimmät viisi asiaa ovat:

  1. Sivuston nopeus
  2. Mobiilivalmius
  3. Sivuston rakenne
  4. Jäsennelty tieto
  5. Indeksoitavuus

Nopeus

Sivuston nopeus on kriittisen tärkeä osa teknistä hakukoneoptimointia. Hidas sivusto on kauhistus käyttäjille – siksi myös Google rankaisee hidastelevaa sivustoa tavallista huonommilla sijoituksilla.

Siksi kiinnitän itse aina ensimmäiseksi huomiota sivuston nopeuteen: todelliseen nopeuteen ja koettuun nopeuteen.

Sivuston nopeuttamiseen saat erinomaisia ideoita käyttämällä näitä kolmea työkalua:

  • Page Speed Insights
  • GTmetrix
  • Web page test

Page Speed Insights antaa suhteellisen helposti toteutettavia vinkkejä. Webbikehittäjäsi osaa varmasti toteuttaa PSI:n antamat suositukset. Uskallan luvata tämän, koska itsekin osaan toteuttaa muutokset — enkä todellakaan ole devaaja!

Web Page Test taas antaa suosituksia, jotka vaativat usein palvelintason asetuksien muokkaamista. Ne saattavat vaatia hiukan enemmän osaamista, ja toisinaan aikaisempaa kalliimpaan ja parempaan palvelimeen siirtymistä.

Monet pitävät Web Page Test -työkalua Page Speed Insightsia parempana silloin, kun haluaa saada aikaan todellliseen nopeuteen vaikuttavia muutoksia. Itse keskityn yleensä Page Speed Insights -lukeman parantamiseen.

Tähän minulla on yksinkertainen syy: Jos Google on julkaissut työkalun sivustokehittäjien käyttöön, kannattaa hakukoneoptimoijan noudattaa sen suosituksia silloinkin, kun muutokset eivät juuri vaikuttaisi todelliseen nopeuteen.

Mobiili

Vuosi vuodelta webbiselailu siirtyy entistä enemmän erilaisille mobiililaitteille.

Tekninen hakukoneoptimointi tarkoittaa mobiilisivuston kohdalla kahta tärkeää asiaa:

  • Sivuston nopeusoptimointia
  • Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen parantamista.

Mobiililaitteiden kohdalla sivuston nopeus on vieläkin tärkeämpää kuin desktopilla. Moni selaa verkkoa suhteellisen hitaalla yhteydellä, joten mobiilikäytön kannalta kannattaa puristaa viimeisetkin kilotavut pois liian raskaasta sivustosta.

Mobiiliin liittyy myös tärkeitä käytettävyysnäkökulmia. Mikäli sivustosi ei ole ns. responsiivinen sivusto, se ei skaalaudu hyvin puhelimella luettavaksi. Tällöin fontti on lukukelvottoman pientä, painikkeet liian lähellä toisiaan, ja käytettävyys on ylipäänsä heikko.

Edellä mainittu Page Speed Insights antaa sinulle myös erinomaisia vinkkejä mobiilikäytettävyyden parantamiseen. Ne kannattaa ottaa vakavasti, mikäli haluat olla läydettävä myös mobiilissa.

Rakenne

Tekninen hakukoneoptimointi ottaa kantaa myös sivuston rakenteeseen. Rakenteen osalta tekninen SEO kiinnittää huomiota esimerkiksi

  • URL-osoitteisiin
  • valikkojen toteutukseen
  • sisäisen linkityksen toteutukseen
  • duplikaattisisällön generoitumiseen

Hakukoneystävällinen rakenne on johdonmukainen ja hierarkinen. Silloin valikot, osoitteet ja murupolku kaikki kertovat samaa tarinaa kuin sivuston sisältö. Muussa tapauksessa annat Googlelle ristiriitaisia signaaleja.

Jäsennelty tieto

Viime vuosina jäsennelty tieto on tullut koko ajan merkittävämmäksi osaksi teknistä hakukoneoptimointia. Jäsennelty tieto on sivun html-koodiin lisättävää tietoa, joka kertoo Googlelle sivulla olevan tekstin merkityksiä.

Esimerkiksi verkkokaupan tuotteisiin voidaan liittää jäsenneltyä tietoa, joka kertoo Googlelle, että esimerkiksi Adidas on brändi, MacBook Air on tuotenimi, 57,90 euroa on hinta ja Mannerheimintie 10 on osoite.

Toisinaan jäsennelty tieto näkyy myös hakutulosten tavallista visuaalisempana muotoiluna: URL korvataan murupolulla, verkkokaupan hintatiedot tulevat näkyviin, samoin varastosaldo ja vaikkapa käyttäjien tuotearvostelut. Tämä kaikki onnistuu jäsennellyn tiedon avulla.

Indeksoitavuus

Indeksoitavuus on sekin keskeinen teknisen hakukoneoptimoinnin painopiste. Indeksoitavuuden parantaminen auttaa Googlea ja muita hakukoneita selaamaan koko sivustosi mahdollisimman täydellisesti ja mahdollisimman tehokkaasti.

Yksinkertaisin tapa parantaa indeksoitavuutta on xml-muotoisen sivustokartan lisääminen sivustollesi. Hierarkinen rakenne tukee sekin indeksoitavuutta, samoin kuin hyvä html-pohjainen sivustonavigaatio.

Indeksoitavuuteen liittyy myös se, että Googlea estetään indeksoimasta ns. duplikaattisisältöä. Usein julkaisujärjestelmät luovat runsaasti lähes identtisiä sivuja, jotka antavat Googlelle huonon kuvan sivustosta. Lisäksi tuplasisältö tuottaa hakukoneelle ongelman: mikä näistä lähes identtisistä sivuista on se oikea sivu, joka tulisi esittää hakukoneen käyttäjälle?

Tekninen hakukoneoptimointi on vasta alkua

Tekninen SEO on siis tärkeä osa hakukoneoptimointia. Se on kuitenkin ainoastaan hakukoneoptimoinnin alku — ilman laadukkaita, monipuolisia ja kattavia sisältöjä sivustosi näkyvyys ei parane.

Erityisen tärkeää tekninen SEO on silloin, kun sivustollasi on runsaasti sisältöjä. Vaikkapa medisivustojen tai verkkokauppojen kohdalla tekninen SEO on hakukoneoptimoinnin onnistumisen kannalta keskeisen tärkeä tekijä.

Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään ihmelääke. Usein sisältöjen parantaminen on teknistä hakukoneoptimointia selvästi vaikuttavampi osa hakukoneoptimointia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *