Sivustotalon unelma on hakukoneoptimoijan painajainen

Mies kännykän kuvassa.

Tiedätkö, mikä sana karmii hakukoneoptimoijan selkäpiitä ja saa kylmän hien nousemaan otsalle?
Jos olet työskennellyt lähinnä brändinrakentamisesta kiinnostuneiden mainosmiesten tai käsittämättömiä lyhenteitä puheessaan viljelevien bittinikkareiden kanssa, tulee ykkösinhokki sinulle varmasti yllätyksenä.

Minun on kuitenkin nostettava se esiin, vaikka moni kollegani säikähtää jo tuon sanan näkemisestä.

Pelätty sivustouudistus saattaa olla välttämätön

Useimmat kollegani nostavat varmasti kauhukabinetin ykköseksi sivustouudistuksen.

Usein sivustouudistus tulee tietysti tarpeeseen. Vanhentunut ilme antaa huonon kuvan yrityksestä ja saattaa siksi muodostua ostamisen esteeksi.

Takavuosilta peräisin oleva visu saa aikaan joukkopaon: poistumisprosentti nousee väistämättä korkeaksi. Silloin kauppakaan ei käy toivotulla tavalla.

Visuaalisen ilmeen päivittäminen pysäyttää joukkopaon. Siksi onnistunut sivustouudistus lisää myös myyntiä.

Silti moni hakukoneoptimoija kammoaa sivustouudistusta.

Poteeko hakukonekonsultti pelkkää muutosvastarintaa?

Hakukonekonsultin kauhistumisessa ei ole kyse pelkästä muutosvastarinnasta: sivustouudistus saattaa johtaa hakukoneista saapuvien kävijöiden määrän romahtamiseen.

Silloin kävijäkohtaisen myynnin lisääntyminen ei ilahduta sivustouudistuksen tilaajaa.

Romahdus johtuu siitä, että sivustouudistus on harvoin pelkkä visuaalisen ilmeen päivitys. Samalla muokataan sivuston rakennetta ja sisältöä – ja tässä mennään usein metsään.

Kun sisällöt unohtuvat, koko yritys kärsii

Tavallisesti sivustouudistuksessa sivustolta poistetaan joitain sivuja ja tilalle lisätään joitakin uusia sivuja.

Toisinaan sisällöt säilyvät lähes samoina, mutta niiden osoite muuttuu. Silloin Googlesta saapuneiden määrän laskee väliaikaisesti, mutta palaa vähitellen ennalleen.

Vanhojen sisältöjen poistaminen onkin paljon suurempi riski: kun sivustolla on aikaisempaa vähemmän tekstejä, löytyy yrityksesi aikaisempaa harvoilla hakusanoilla. Silloin sivuston kävijämäärät laskevat väistämättä.

Valitettavasti sivustouudistuksessa sisällöt jäävät lähes aina liian vähälle huomiolle.

Kolme ohjetta sivustouudistusta varten

Sivustouudistuksen haasteet ovat tosiasiassa helposti voitettavissa, kun muistat seuraavat kolme asiaa:

  • Ota sisällöt uudistuksen lähtökohdaksi ja huomioi hakukäyttäytyminen, kun suunnittelet sivuston sisältöjä.
  • Sivustotalot lupaavat usein sivuston olevan ”valmiiksi hakukoneoptimoitu”. Älä usko väitettä – sivustouudistuksessa kannattaa kuunnella myös hakukoneoptimoinnin ammattilaista.
  • Huolehdi vanhojen sivujen oikeaoppisista 301-uudelleenohjauksista uusiin osoitteisiin.

Kuva: William Brawley, Flickr.com.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *