Julkaise yrityksesi uutiset verkossa

rocket-461747_640Vuosikymmenien ajan yritykset kilpailivat keskenään hetkestä julkisuudesta. Viisitoista minuuttia, tai edes viisi minuuttia julkisuudessa olisi kenties vakuuttanut kuluttajat yrityksen erinomaisuudesta tai edes auttanut muistuttamaan brandin olemassaolosta.

Tie julkisuuteen ei ollut helppo, sillä toimittajat toimivat julkisuuden portinvartijana. Ei riittänyt, että yrityksellä oli jotakin kiinnostavaa sanottavaa — myös lehden, radioaseman tai television toimittajan oli pidettävä uutista jutun arvoisena.

Toimitus ratkaisee, mikä on uutinen

Toimittajilla, toimituksilla ja lopulta viestintävälineiden omistajilla on luonnollisesti oma käsityksensä siitä, mikä yleisöä kiinnostaa ja mikä on uutisoinnin arvoista.

Monessa yrityksessä koetaankin, että vain negatiiviset uutiset ylittävät uutiskynnyksen.

Internetin aikakaudella yritysten ei tarvitse tyytyä tähän. Nyt yritykset voivat ohittaa vakiintuneen median portinvartijat ja jakaa uutisensa suoraan verkkoon.

Ohita tiedotusvälineet julkaisemalla uutisesi itse

Uutisten ja lehdistötiedotteiden jakaminen verkossa on teknisesti helppoa. Julkaiseminen ei maksa juuri mitään, eikä kukaan valvo sitä, mitä päästät julkisuuteen. Toisaalta mikään ei takaa sitäkään, että kukaan olisi kiinnostunut viesteistäsi tai että kukaan edes lukisi niitä.

Oikeastaan olisi parasta unohtaa koko sana ”lehdistötiedote”. Kun ryhdyt julkaisemaan tiedotteita netissä, eivät taloustoimittajat ole enää tärkein kohderyhmäsi. Sinun on saatava omat asiakkaasi ja tulevat asiakkaasi lukemaan viestisi — tutusta Kauppalehden toimittajasta ei ole enää apua yrityksellesi.

Siksi sinun on ryhdyttävä itse ajattelemaan kustantajan lailla, kirjoittamaan toimittajan lailla ja markkinoimaan markkinointipäällikkön lailla. Sisältömarkkinointi ei ole helppoa, mutta se tekee tulosta pitkään.

Verkkojulkaiseminen tuottaa pitkään

Verkossa julkaistu sisältö tuottaa kauan, ellei sisältö ole luonteeltaan aikaan sidottua. Ajankohtaistieto vanhenee, mutta moni sisältö säilyttää arvonsa vuosien ajan.

Perinteinen media tuottaa yritykselle vain lyhyen hetken julkisuudessa. Television uutispätkä unohtuu useimmiten välittömästi, sillä jatkuva uutisten virta peittää edelliset uutiset alleen. Sanomalehdet päätyvät parissa päivässä paperinkeräykseen, aikakauslehdillä tähän menee pari viikkoa.

Verkkosisältöjän tilanne on aivan toinen. Jos yrityksesi tarjoama sisältö on laadukasta, Google tuo sivustollesi lukijoita vuosien ajan.

Siksi sinunkin yrityksesi kannattaa uutisoida tapahtumista nettisivuilla — mikään uutinen ei ole liian pieni julkaistavaksi!

Lue myös

2 vastausta artikkeliin ”Julkaise yrityksesi uutiset verkossa

  1. Hyviä pointteja. Netissä toimiminen ja esimerkiksi bloggaaminen opettaa hyvin nopeasti perinteiset lainalaisuudet ihmisten toiminnassa ja kiinnostuksen kohteissa. Parempaa oppituntia markkinoinnista ei juuri voi olla, jos vain osaa kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin.

    Ajattoman ja laadukkaan materiaalin tuottaminen nettiin on myös mieletön mahdollisuus. Se ei ehkä ole nopea tie rahan tekemiseen, mutta jos kärsivällisyyttä riittää, niin on mahdollista luoda sellaisia ajattomia sisältöjä, jotka (kuten jo kirjoititkin) tuottavat vuosien ajan tuloja esimerkiksi Google-hakujen kautta.

    Nyt on mahtava hetki toimia, kun suurin osa ihmisistä ei vielä ole oivaltanut internetin mahdollisuuksia, joten kilpailuakin on vielä suhteellisen vähän. Ei ole ylivoimaisen vaikeaa toteuttaa mitä tahansa sivustoja tai palveluita paremmin kuin miten ne tällä hetkellä on netissä toteutettu.

    Myös netin teknisyys on toiminut alalletulon esteenä, mutta sekin pienenee vähitellen kun erilaiset julkaisujärjestelmät kehittyvät ja siten helpottavat sisällön tuottamista nettiin.

  2. Hei Petteri!

    Laadukkaan sisällön tuottaminen ei varmastikaan ole nopein tie tuloihin. Laadukkaan sisällön arvo kasvaa pikkuhiljaa, samalla sivuston tuotto kasvaa hitaasti. Joillekin tämä ei riitä, toisilta usko verkkoprojektin kannattavuuteen loppuu kesken. Kolmas ryhmä onneksi näkee vaivaa verkon eteen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *