Sisältömarkkinointi ja sisällön markkinointi – muista molemmat!

e-commerce-402822_640Kirjoittaminen vaatii aikaa ja energiaa.

Idean saamisesta on pitkä matka valmiiseen tekstiin. Ideaa on kypsyteltävä, aihetta hahmoteltava. Juttukin pitäisi kirjoittaa.

Kun teksti alkaa muistuttaa lukukelpoista, on kirjoittajalla usein kiire julkaista teksti netissä. Silloin tekstin viimeistely jää kesken, ja sen markkinointi todennäköisesti unohtuu kokonaan.

Hyvä sisältömarkkinoija ei tyydy tähän. Hän viimeistelee jutun, korjaa lyöntivirheet ja parantaa ilmaisua entistä iskevämmäksi.

Loistava sisältömarkkinoija markkinoi sisältöä

Loistava sisältömarkkinoija tietää, että verkkotekstin julkaisun jälkeen sitä täytyy markkinoida.

Kuinka sisältöä sitten markkinoidaan?

Mainostamallako?

Toisinaan sisällön mainostaminen on kuin onkin toimiva keino saada viesti mahdollisimman monen silmäparin luettavaksi.

Jos mainosbudjetti on olematon, kannattaa mieluummin käyttää tähän sosiaalista mediaa.

Itse olen valinnut jälkimmäisen tavan. En hae blogille lukijoita hakusanamainonnalla, bannereista puhumattakaan.

Sosiaalinen media tuo uusia lukijoita

Toimintatapani on yksinkertainen: jaan aina uuden blogiartikkelin Facebookissa omille kavereilleni.

Yleensä muutamassa minuutissa kertyy useita tykkäyksiä blogijutulle.

Kun Facebookin tykkäyslaskurin lukema alkaa kasvaa silmissä, myös tuntemattomat lukijat alkavat tykätä jutusta ja jakaa sitä.

Kukaan ei halua olla nettisivun ensimmäinen tykkääjä. On paljon helpompaa tykätä blogijutusta, josta jo kymmenen muutakin lukijaa on tykännyt.

Siksi tykkään aina omista blogiartikkeleistani.

Sen ansiosta Facebook tuo aina uudelle blogipostaukselle ensimmäisen lukijapurskahduksen.

Tehokas tviitti leviää nopeasti

Toinen kävijäpiikki syntyy yleensä Twitter-väen keskuudessa.

Tavallisesti julkaisen blogijutun arki-iltana, työpäivän päätyttyä. Samalla voin ajastaa seuraavalla päivällä muutaman juttuun linkittävän tviitin.

Parhaat tviittaukset saavat aikaan varsinaisen viserryskuoron, joka levittää blogitekstiä virtuaalisessa lintuparvessa eteenpäin.

Twitter toimii myös meillä, kun käytät sitä oikein!

Asiantuntijat lukevat LinkedIniä

LinkedIn on kolmas sivusto, jolla kerron blogiartikkelistani.

Usein jaan artikkelin vain tilapäivityksenä, jolloin opiskelukaverini sekä entiset ja nykyiset kollegani näkevät viittauksen juttuuni. Tai ainakin he näkisivät linkkivinkin, jos kävisivät LinkedInissä.

Jos postaus tuntuu tavallista paremmalta, kerron siitä myös sopivassa LinkedIn-ryhmässä. Silloin postaus tavoittaa yleisönsä vieläkin paremmin.

Google Plus on mukava lisä

Tietysti jaan omat kirjoitukseni myös Google Plussassa.

Vaikka Plussasta tulee vain vähän kävijöitä, haluan näkyä sielläkin.

Kun olen läsnä joka kanavalla, myös satunnainen somettaja saattaa nähdä viestini.

Paljon lukijoita parin minuutin työllä

Blogiartikkelin markkinointi on helppoa – se vie vain hetken arvokasta aikaasi.

Olet varmasti käyttänyt blogiartikkelin kirjoittamiseen tunnin, kenties useammankin. Haluat tietenkini, että juttusi myös luetaan?

Käytä siis työpäivästäsi muutama minuutti uuden sisällön markkinointiin. Anna muille mahdollisuus löytää juttusi.

Se kannattaa. Varmasti.

Millä tavalla sinä markkinoit verkkosisältöjäsi? Vai unohtuuko markkinointi kokonaan?

Lue myös

2 vastausta artikkeliin ”Sisältömarkkinointi ja sisällön markkinointi – muista molemmat!

  1. Hyvä blogi sinulla – ja mielenkiintoinen postaus!

    Tuon tuohon postausten levittämiseen yhden lisänäkökohdan.

    Itselläni on puhetaitoon ja retoriikkaan keskittynyt sivusto http://sanahaltuun.fi/. Sen keskuksessa on blogi. Kun pari kuukautta sitten avasin sivuston, laadin samalla Facebookiin ammattisivun, jonka kautta blogia voi seurata. FB-sivusta tykänneet saavat aina tiedon uudesta postauksesta.

    Tästä on se hyvä puoli, että blogistani kiinnostuneilla on enemmän valinnan varaa siinä, kuinka he postauksiani seuraavat. Kaikki eivät ole tottuneet askaroimaan feedin kanssa.

    Samalla olen voinut keskittyä jakamaan linkin uuteen postaukseen FB:n ammattisivulla, jossa sen ottaa vastaan halukas yleisö. Minun ei tarvitse kiusata omia FB-kavereitani jatkuvilla linkityksillä, joista he eivät ehkä välitä. Tosin jaan linkin joihinkin postauksen myös heille, mutta en aina.

    Ja tietenkin jaan myös Twitterissä.

    Postausten suosiota ei selvästikään voi mitata ainoastaan tykkäyksillä. Joitakin juttuja luetaan, mutta tykätään vähemmän. Joissakin postauksissani on vain vähän tykkäyksiä, mutta vierailuja blogissa on kyllä ollut.

    Tai sitten tykkäyksiä on aika paljon, mutta kävijöitä vielä rutkasti enemmän. Itselleni kävi näin, kun kirjoitin Umayya Abu-Hannan kolumnista (http://bit.ly/110Kbeu).

    Toisinaan kirjoitus, johon olen panostanut rutkasti ja jota itse pidän tosi hyvänä, kerää vain vähän tykkäyksiä. Joskus postaus voi taas yllättää myönteisesti. Julkaisin pari päivää sitten haasteen, jossa rohkaisin lukijoita pyrkimään puhumaan hyvää toisista ihmisistä tänä vuonna. Odotin normaalia lukijamäärää. Kirjoitus on kerännyt jo yli 400 tykkäystä ja luku tuntuu nousevan edelleen. (http://bit.ly/W2R9K7)

  2. Hei Antti & kiitos kommenteistasi.

    Itse olen havainnut myös, että läheskään kaikki tykkäykset ja tviittaukset eivät realisoidu käynniksi. Esimerkiksi tviitin jakaminen eteenpäin kertoo vähintään yhtä paljon hyvästä, iskevästä tviitistä kuin jaetun sisällön laadusta!

    PS. Muokkasin vähän kommenttisi linkkiä saadakseni pitkän rivin mahtumaan paremmin kännykän näytölle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *