Sijoita sisältöön, kun rakennat yrityksen verkkosivustoa

katie-couric-401922_640Internet on yrityksille edullinen viestintä- ja markkinointikanava. Sähköposti kulkee verkossa käytännössä maksutta, eikä verkkosivujen lukijamäärän kasvu sanottavasti kasvata verkkosivujen kokonaiskustannuksia. Uusin teknologiakin on tullut myös pienyritysten budjettien saataville.

Uusi teknologia on edullista

Perinteiseen teknologiaan nojaaminen on kallista. Esimerkiksi painetut asiakaslehdet ovat yleensä pienten yritysten ulottumattomissa — on palkattava toimittajia kirjoittamaan sisältö, tarvitaan valokuvaajia huolehtimaan kuvituksesta ja graafikko suunnittelemaan julkaisun ulkoasu. Tämä ei tietenkään riitä: asiakaslehti on painettava ja postitettava asiakkaille.

Verkossa tapahtuva sisältömarkkinointi on asiakaslehden julkaisemista paljon edullisempi ratkaisu. Verkkojulkaisua ei tarvitse painaa eikä postittaa, palvelintila on edullista ja datan siirtomäärän kasvusta ei juuri aiheudu lisäkustannuksia.

Pienyrityksen johtajaa ilahduttaa varmasti myös ohjelmistokustannusten pysyminen alhaisena: hienotkin verkkosivut voi toteuttaa maksuttomien avoimen lähdekoodin ohjelmistojen avulla. Nämä ovat maksuttomia myös yrityskäytössä. Teknologinen edistys ja avoimen lähdekoodin ohjelmistot ovat tehneet sisältömarkkinoinnista realistisen vaihtoehdon myös kaikkein pienimmille yrityksille.

Työ maksaa aina

Vaikka ohjelmistot ovat ilmaisia, aiheutuu niiden käytöstä kustannuksia. Ohjelmistot on osattava asentaa, niiden asetukset on muokattava sopivaksi ja verkkosivujen ulkoasu on rakennettava yrityksen visuaalisen ilmeen mukaiseksi. Näistä samoista palveluista on tietenkin maksettava, vaikka käyttäisi maksullisia suljetun lähdekoodin ohjelmistoja.

Pienyrityksen verkkosivujen teknisestä pystyttämisestä aiheutuvat kustannukset jäävät kuitenkin alhaisiksi. Osaava verkkokonsultti asentaa ohjelmistot hetkessä ja säätää asetukset nopeasti kuntoon. Sivuston ilmeen suunnittelusta aiheutuvat kustannukset voi minimoida  valmista teematiedostoa käyttämällä.

Useimmat yritykset ostavat nämä palvelut talon ulkopuolelta, sillä harvassa talossa on näin erikoistunutta osaamista. Verkkosivujen sisällöntuotannossa yritykset taas ryhtyvät usein  säästämään, ja joku vakituisista työntekijöistä saa kirjoittaa sisällön muiden työtehtäviensä ohessa.

Sisältöön kannattaa panostaa

Ratkaisu ei johda yrityksen kannalta parhaaseen mahdolliseen tulokseen. Yhdeksikkö ainekirjoituksesta ei vielä takaa sivuston luettavuutta tai oikeakielisyyttä. Kuitenkin ne ovat hyvän verkkosivuston vähimmäisvaatimuksia.

Sinun on vaadittava oman yrityksesi verkkosivuilta enemmän — sivuston on lisättävä myyntiä ja autettava yritystäsi tekemään tulosta. Yrityksesi tulos taas paranee, kun verkkosivun lukijat muuttavat käsityksiään tuotteistasi, vakuuttuvat tarjontasi erinomaisuudesta ja päättävät ostaa yritykseltäsi. Tämä onnistuu, kun sivuston sisältö on ammattitaitoisesti kirjoitettua.

Siksi yrityksesi kannattaa investoida tekniikan lisäksi laadukkaaseen sisältöön — hyvä sisältö nimittäin tekee tulosta tilikaudesta toiseen.

Lue myös

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *