Sisältöstrategia auttaa sinua kirjoittamaan paremmin

whiteboard-849813_640Onko sinun kirjoitettava sisältöä yrityksen verkkosivuille tai yritysblogiin? Ovatko ideat kadoksissa ja deadline lähellä? Kenties pohdit, minkälaisia tekstejä nettisivuille ylipäänsä pitäisi kirjoittaa.

Et ole yksin – sadat muutkin markkinoinnin ammattilaiset kamppailevat joka päivä saman kysymyksen äärellä.

Toisinaan hakukonekonsultti lisää tuskaasi kertomalla, mitä sanoja pitäisi saada upotettua sisältöön. Tästäkään ei ole paljoa apua: paljaan sanalistan ja valmiin tekstin väliin mahtuu monta tuntia työtä.

Sisältöstrategia helpottaa työtäsi

Todennäköisesti tarvitset selkeää sisältöstrategiaa sisältömarkkinoinnin rungoksi.

Hyvä sisältöstrategia toimii ohjanuorana, jonka avulla kirjoitat viikosta ja kuukaudesta toiseen:

  • oikealle yleisölle
  • oikeista aiheista
  • oikeanlaista sisältöä
  • oikeaan aikaan.

Silloin sisältösi löydetään hakukoneella, tavoittaa juuri oikeat ihmiset ja saa heissä aikaan toivomasi muutoksen.

Valitse oikea yleisö

Aivan ensimmäisenä sinun on valittava sisällölle oikea yleisö.

Et ainakaan kirjoita itsellesi, kollegoillesi, esimiehellesi, alaisillesi tai kilpailijoillesi. He eivät ole tärkein yleisösi – tai ainakaan heidän ei pitäisi sitä olla.

Heidän sijaansa sinun on ehdottomasti kirjoitettava asiakkaillesi, nykyisille asiakkaille ja varsinkin tuleville asiakkaillesi.

Sinun on voitettava vielä epäröivät asiakkaat puolellesi. Se ei onnistu, jos kirjoitat sisällöt väärälle kohderyhmälle.

Oikeat aiheet yleisön mukaan

Yleisön – tai yleisöjen – tunnistaminen on ensimmäinen vaihe sisältöstrategian rakentamisessa. Sen jälkeen sinun on päätettävä sisällön aihepiirit.

Tärkein aihepiiri on helppo valita: kirjoita yrityksesi sijaan asiakkaan ongelmista ja siitä, kuinka yrityksesi tuotteet ja palvelut auttavat ongelmiensa kanssa painiskelevaa asiakasta.

Kun kirjoitat yrityksesi tarjoomasta ostamista harkitsevalle, olet askeleen lähempänä uutta asiakassuhdetta.

Valitettavasti asiakasnäkökulma unohtuu lähes aina verkkosisältöjä kirjoittavalta. Omista palveluista ja tuotteista kirjoitetaan yrityksen omasta näkökulmasta.

Sisältömarkkinointi kuitenkin toimii vain silloin, kun asiakas on sisällön päähenkilö.

”Me” ja ”yrityksemme” kannattaa siis heittää romukoppaan. Tai ainakin niiden kohdalla sinun kannattaa nopeasti siirtää sormi delete-näppäimelle ja miettiä, kuinka siirtyisit minäkeskeisestä ajattelusta sinäkeskeiseen kirjoittamiseen.

Vastaa ostamista vielä harkitsevien kysymyksiin

Yksi helppo tapa on rakentaa tekstit siten, että ne vastaavat asiakkaiden kysymyksiin.

”Vastaukset usein kysyttyin kysymyksiin” (UKK, FAQ) kuuluvat toki lähes jokaisen yrityksen sivustoon. Valitettavasti kysymykset eivät yleensä ole niitä, joita prospektit oikeasti esittävät yritykselle.

Usein parempi otsikko olisikin: ”Vastauksia kysymyksiin, joita meille ei esitetä, mutta joihin haluamme siitä huolimatta vastata”.

Oikeiden kysymysten äärelle pääset parhaiten keskustelemalla yrityksesi myyjien kanssa. Myyjä jos kuka tietää, mitä ihmiset todella kysyvät.

Sen lisäksi myyjä osaa kertoa sinulle, kuinka kysymykseen kannattaa vastata. Kun käytät myyjää apunasi sisältöjen kirjoittamisessa, poistat ostamisen esteitä epäröivän tieltä.

Silloin asiakkaasi on taas pari askelta lähempänä kassakonetta.

Oikea sisältö oikeaan aikaan

Oikea sisältö on vielä saatava lukijan silmien eteen juuri oikeaan aikaan.

Ostoprosessin eri vaiheissa oleva lukija on kiinnostunut eri asioista. Siksi väärään aikaan luettu sisältö ei nimittäin vaikuta toivotulla tavalla.

Sinun on autettava yhtä lailla vasta vaihtoehtoja kartoittavaa, juuri ostosta tekevää tai vanhaa asiakasta tekemään oikeanlaisia valintoja. Silloin entistä useampi sivuston kävijöistä muuttuu asiakkaaksesi.

Piditkö lukemastasi? Tilaa blogin RSS-syöte ja tykkää Apusanasta Facebookissa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *