Sisältömarkkinointi toimii – vaikka mainostoimistosi muuta väittäisikin

cms-265133_640Teen sisältömarkkinointia itselleni, yritykselleni ja asiakkailleni.

Kirjoitan, bloggaan, luen ja sometan. Siinä välillä tapaan ihmisiä, saatan lähettää muutaman sähköpostin vanhoille kontakteilleni.

Joskus jopa kirjoitan ihmiselle, jota en ole aikaisemmin tavannut.

Mutta mitä sinun kannattaa tehdä? Kuinka saat liidit tulemaan luoksesi? Kuinka saat työnantajat kiinnostumaan sinusta?

Vastaukseni on yksinkertainen: kirjoittamalla.

 Blogi on sisältömarkkinoinnin keskipiste

Kirjoitan tällä hetkellä säännöllisesti kahteen blogiin.

Apusanan blogi on viettänyt jo vuosia hiljaiseloa, englanninkielisessä analytiikkablogissa julkaisen jutun silloin, toisen tällöin.

Mutta sen jälkeen, kun Hopkins starttasi, olen blogannut lähes viikottain bloggaan Hopkinsin blogissa digimarkkinoinnista.

Blogi onkin b2b-sisältömarkkinoinnin ehdoton keskipiste. Blogi antaa prospekteille syyn palata takaisin sivustollesi – eivät palvelukuvaukset, hintatiedot. Puhumattakaan vanhoista lehdistötiedotteista.

Toisinaan uudet asiakkaat löytävät sivuston blogin kautta.

Toisinaan taas vanhat asiakkaat saavat blogista uusia ideoita, ja haluavat ostaa jotain lisää.

Toisinaan taas blogi antaa prospektille uskonvahvistusta: nämä kaverit kirjoittavat tiukkaa asiaa, mutta niin että siitä ottaa tolkkua. Se taas helpottaa ostopäätöksen tekemistä.

Itse pidän blogin vahvuutena suhteellisen pitkää muotoa. Artikkelissa voin esittää pitkiä ajatuskulkuja ja eri näkökulmia. Se ei onnistu 140 merkin twiitissä, tuskin edes Facebook-postauksessa.

Pitkää sisältöä ei kannata pelätä. Eivät ne parhaat asiakkaatkaan sitä pelkää. Päinvastoin, he ahmivat kaiken, mitä julkaiset!

Sosiaalinen media on sisäänheittäjä

Sosiaalinen media on sisäänheittäjä, joka kalastelee väkeä blogiin tiedon valtatieltä ja sen sivukujilta.

Suurin osa tulee paikalle iskevän twiitin tai postauksen houkuttelemana.

Moni heistä ei koskaan palaa takaisin, vaikka mitä tekisin.

Siksi luotan sosiaalisessa mediassa toistoon ja määrään.

Blogipostausta kannattaa mainostaa Twitterissä toistuvasti, yhden twiitin kun näkee ehkä pari prosenttia seuraajistasi.

Twiittaamalla kymmenen kertaa saattaa jopa 20 prosenttia seuraajista huomata uuden postauksen.

Siksi kerron uusista blogipostauksistani Twitterissä aina monta kertaa. Facebookissa tyydyn yhteen linkkiin jutun ilmestymispäivänä. Viikon tai kuukauden päästä kerron postauksesta uudestaan.

Omilla sivustoillani olen luottanut puhtaasti orgaaniseen somenäkyvyyteen. Hopkins toki käyttää myös mainoseuroja lukijoiden tavoittamiseen.

Minulle Twitter on ollut paras kanava rakentaa omaa brändiä. Huhut Twitterin kuolemasta ovatkin vahvasti liioiteltuja.

Twitter tavoittaa loistavasti digimarkkinoinnin ja analytiikan kansainvälisen yleisön. En ole edes yrittänyt tehdä samaa Facebookissa, Instagramista nyt puhumattakaan!

Jos sinulla ei vielä ole Twitter-tiliä, tee itsellesi palvelus ja avaa tili vielä tänään.

Tutustu Twitterin maailmaan. Ota käyttöön ilmainen työkalu some-päivitysten ajastamiseen.

Sähköposti palauttaa lukijan blogiin

Omilla sivustoillani en juuri ole käyttänyt sähköpostia sisältömarkkinoinnin keinona.

Olisi ehkä kannattanut.

Yksinkertaisimmillaan sähköposti toimii sisältöjen jakelukanavana.

Kun olet julkaissut uuden blogipostauksen, kerro siitä myös sähköpostilistallesi. Näin muistutat itsestäsi ja saat osan listalaisista palaamaan sivustollesi.

On toki olemassa hienompiakin tapoja käyttää sähköpostia sisältömarkkinoinnin kanavana. Voit kerätä liidejä, segmentoida niitä ja taluttaa eri segmenttien liidejä vähitellen kohti ostopäätöstä.

Henkilöbrändin rakentamiseksi se on tuntunut turhan työläältä.

Tilanne on toinen, kun kyse on yrityksen sisältömarkkinoinnista. Silloin kannattaa ottaa inbound-markkinoinnin koko arsenaali käyttöön.

Mutta silloinkin on parasta aloittaa yksinkertaisesti.

Markkinointikoneen voi rakentaa vaikkapa mutteri kerrallaan. Kyllä se sieltä syntyy.

Kunhan aloitat bloggamisen.

Jo tänään.

Lue myös

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *