Viisi asiaa jotka markkinointipäällikkö voi oppia muotibloggaajalta

muotiblogiSuomen suosituimmat blogit ovat tyyli- ja muotiblogeja. Se ei ole mikään ihme, sillä tyylibloggaajat hallitsevat suvereenisti sosiaalisen median tavat ja verkkomarkkinoinnin niksit.

Suomen naiset lukevat sen vuoksi muotiblogeja, eivätkä sinun yrityksesi nettisivuja. Siksi myös sinun kannattaa ottaa oppia maan suosituimmilta muotibloggaajilta viidessä tärkeässä asiassa.

1. Muotibloggaajat kirjoittavat paljon

fashion-821506_640
Tyylibloggaaja tietää, että sisältö on leiskaa tärkeämpi! Vaikka kyse on muodista, pelkät kauniit kuvat eivät kiinnosta lukijoita. Siksi muotiblogissa on aina runsaasti tekstiä.

Usein yritysten verkkosivuilla on aivan liian vähän tekstisisältöä. Sisältö kuitenkin auttaa sivustoa löytymään hakukoneilla, sitä jaetaan verkossa ja siitä tykätään Facebookissa. Siksi sinunkin kannattaa ottaa mallia muotibloggajasta ja julkaista verkossa nykyistä enemmän sisältöä!

2. Muotibloggaajat julkaisevat usein

young-690958_640Muotibloggaajat ovat esimerkillisen ahkeria kirjoittamaan uusia blogijuttuja. Suosituimmat bloggaajat julkaisevat uutta sisältöä ja luettavaa lähes joka päivä.

Sen sijaan yritysten verkkosivuilla saattaa olla vuosien takaista päivittämätöntä sisältöä. Uutiset ovat peräisin viime vuosikymmeneltä, eivätkä uudet palvelut tai tuotteet näy sisällössä lainkaan. Ylityöllistetty markkinointipäällikkö huolehtii verkkosisällöistä kaiken muun työn ohella, minkä vuoksi nettisivujen päivittäminen välillä unohtuu.

Uusi, ajankohtainen sisältö auttaa sivustoa löytymään hakukoneilla. Lisäksi tiheään päivittyvä sisältö kertoo lukijalle myös sen, että yrityksesi toimii edelleen.

Siksi myös yrityksen verkkosivuilla kannattaa julkaista tiheään uutta sisältöä.

3. Tyyliblogin jutut ovat henkilökohtaisia

person-731425_640
Tyyliblogit ovat aina henkilökohtaisia — muotiblogin kirjoittaja tarkastelee muotia, kauneutta ja tyyliä omasta yksilöllisestä näkökulmastaan. Juuri henkilökohtaisuus tekee blogista ainutlaatuisen ja bloggaajasta todellisen henkilön.

Markkinointipäällikön yrityksen nettisivuille kirjoittamista teksteistä henkilökohtaisuus on tavallisesti kaukana. Tekstit puhuvat yrityksestä kolmannessa persoonassa, piilottavat yksilöt passiivin taakse ja teitittelevät lukijaa.

Ei ole siis mikään ihme, että lukijan ja yrityksen välille ei synny henkilökohtaista suhdetta. Silloin yritys ei jää lukijan mieleen, ja kaupat jäävät tekemättä.

4. Bloggaajat puhuvat lukijoiden kieltä

accessories-519693_640Tyyli- tai muotiblogin kirjoittaja puhuu aina lukijoidensa kieltä. Silloin lukija ymmärtää lukemansa.

Myös markkinoijan on ehdottomasti pyrittävä samaan. Harmillisen usein verkkosivustolla kuitenkin käytetään yrityksen sisäistä kieltä. Silloin tuotteista ja palveluista käytetään usein sanoja, joita asiakkaat eivät käytä. Silloin asiakkaat eivät kenties ymmärrä edes sitä, mitä yrität myydä.

Tyyliblogia luetaan, koska lukijat ymmärtävät lukemansa. Heille kenkä on kenkä, eikä moderniin nahkateknologiaan perustuva jalansuojaratkaisu.

Kutsutko itse autoa polttomoottoriteknologiaan perustuvaksi liikenneratkaisuksi? Miksi siis kirjoitat asiakkaiden tarpeiden mukaan räätälöidyistä kokonaisvaltaisista rekrytointiratkaisuista?

Kapulakieli karkottaisi tyyliblogin lukijat. Aivan samalla tavalla käsittämätön kieli karkottaa sinun asiakkaasi.

5. Bloggaaja keskustelee lukijoiden kanssa

model-600238_640Bloggaaja ymmärtää  markkinointipäällikköä paremmin tekstiensä lukijoita.  Hän tietää kirjoittavansa todellisille lukijoille, joiden kanssa hän käy keskustelua.

Yrityksen verkkosivustoilla vuorovaikutteisuus loistaa poissaolollaan. Verkkosivusto on vain printtiesitteen nettiversio, yksisuuntaista viestintää yritykseltä asiakkaalle.

Tyylibloggaaja taas pyytää lukijoiltaan jatkuvasti palautetta ja kommentteja. Näin bloggaaja on koko ajan vuorovaikutuksessa lukijoidensa kanssa. Vuorovaikutuksen ansiosta bloggaaja tietää, mistä hänen lukijansa haluavat lukea.

Markkinointipäällikkö taas ajattelee tietävänsä, mitä hänen lukijoidensa pitäisi lukea. Sen vuoksi blogeja luetaan, mutta yritysten verkkosivuja ei.

Ota siis oppia muotibloggaajalta viidessä suhteessa:

  • kirjoita paljon
  • julkaise usein
  • ole henkilökohtainen
  • puhu samaa kieltä lukijoiden kanssa
  • kuuntele yleisöäsi.

Silloin sinunkin viestisi löydetään ja luetaan!

Piditkö lukemastasi? Tilaa blogin RSS-syöte ja tykkää Apusanasta Facebookissa!

Lue myös

4 vastausta artikkeliin ”Viisi asiaa jotka markkinointipäällikkö voi oppia muotibloggaajalta

  1. Päivitysilmoitus: Viisi asiaa jotka markkinointipäällikkö voi oppia muotibloggaajalta - Apusana.fi | Sosial media now | Scoop.it

  2. Toimivia ja aikaisemminkin esille tulleita huomioita. Juuri näistä syistä niihin pitäminen on haastavaa kaikissa yhteyksissä. Toisaalta monet kertovat kokemuksistaan asiantuntijablogin tai yritysblogin osalta, että harvempaan poustatut ja älyä sisältävät kirjoitukset ovat tuoneet hyödyllisiä sekä mielenkiintoisia yhteydenottoja, joita ei välttämättä syntyisi nopeatempoisemmalla ja tästä syystä helposti kevyempää sisältöä tarjoavalla bloggaamisella.

    Sellainen paradoksi yllä esitettyjen mukaiseen todennäköisesti julkisuusarvoltaan menestyneeseen blogiin liittyy, että näin menetellessään bloggaaja lisää omalta osaltaan meidän informaatioähkyä. 😀

  3. Olet aivan oikeassa!

    Meidän on tasapainoteltava liian tiheän ja liian harvan julkaisutahdin välillä. Pakkotahtinen postaaminen johtaa helposti tason heikkenemiseen. Itsekin julkaisen melko harvaan tahtiin uusia postauksia.

    Toisaalta monet ammatillisesti kiinnostavimmista kansainvälisistä blogeista julkaisevat päivittäin uutta, hyvin perusteellista ja pohdittua sisältöä. Se tietysti vaatii isoa kirjoittajatiimiä.

    Omalta osaltani olen lievittänyt infoähkyä rajoittamalla lukulistani hyvin suppeaksi. Käytännössä seuraan vain kourallista oman alani parhaista blogeista.

  4. Päivitysilmoitus: Blogeja | Pearltrees

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *