Yritysblogi vaatii rohkeutta ja itseluottamusta

boss-556119_640Verkkokeskusteluissa, kirjoissa ja markkinointioppaissa on esitetty lukemattomia eri määrittelyjä blogille. En kuluta kallista aikaasi niiden esittelyyn — itse tarkoitan blogilla verkkosivustoa, jonka sisältö julkaistaan aikajärjestyksessä. Blogissa julkaistaan jatkuvasti uutta sisältöä, mikä erottaa sen staattisesta verkkosivusta. Aivan yhtä tärkeää on, että lukijat voivat kommentoida sivuston sisältöä.

Jatkuvasti tuotettava uusi sisältö, aikajärjestys ja lukijoiden kommentit yhdessä tekevät verkkosivusta blogin.

Yritysblogit kasvattavat jatkuvasti suosiotaan yrityksen markkinointikanavana. Yhdysvalloissa perinteiseen mainontaan uhrattujen dollareiden määrä laskenut viime vuosina.  Samanaikaisesti bloggaavien yritysten määrä nousee vuosi vuodelta — tämä ei voi olla sattumaa.

Yritysblogista koituu monia hyötyjä

Miksi yritykset oikeastaan bloggaavat? Monet epäilevät, että kyse on pelkästä muotioikusta. He arvelevat, että yritykset perustavat blogeja vain siksi, että muutkin perustavat.

Osa yrityksistä on varmasti perustanut blogin sen enempää asiaa miettimättä, virran mukana ajopuuna kulkien. Nämä yritysblogit tuskin kestävät pitkään. Kun blogin tuottamat hyödyt eivät ole selvillä, ei yrittäjän tai markkinointipäällikön jaksa motivoitua kirjoittamaan sisältöä viikosta toiseen. Silloin yritysblogi todennäköisesti kuihtuu muutamassa viikossa tai kuukaudessa.

Väitän kuitenkin, että yritysblogi auttaa monin tavoin yritystä tekemään tulosta. Yritysblogi esimerkiksi

  • rakentaa suhdetta yrityksen ja asiakkaan välillä
  • auttaa yrittäjää verkostoitumaan
  • rakentaa luottamusta yritykseen ja sen toimintaan
  • tavoittaa sisällöstä kiinnostuneet mainontaa paremmin
  • auttaa asiakasta ymmärtämään tuotteen/palvelun hyödyt
  • kasvattaa asiakkaan kokemaa hyötyä
  • tuo hakukonenäkyvyyttä
  • saa lukijan palaamaan sivustolle yhä uudestaan
  • helpottaa ostamista
  • luo kuvaa avoimesta yrityskansalaisesta
  • parantaa yrityksen mainetta
  • auttaa yritystä jäämään mieleen
  • tarjoaa kanavan asiakaspalautteelle
  • mahdollistaa markkinoihin vaikuttamisen
  • jakaa tietoa journalisteille
  • on suhteellisen edullinen markkinointiväline.

Sopiiko blogi sinun yrityksellesi?

Yritysblogi toimii, kun yritys osaa julkaista lukemisen tai katsomisen arvoista sisältöä, uskaltaa avata sivustonsa myös kriittisille kommenteille ja on valmis keskustelemaan lukijoiden kanssa. On oltava avoin ja rohkaistuttava avaamaan sivusto myös yrityksen ulkopuolisille kommentoijille.

Aina tämä ei ole mahdollista. Usein suurten yritysten on vaikea avautua yleisölle joko juridisista syistä tai johtamiskulttuurin vuoksi.

Pienissä yrityksissä kynnyskysymykseksi saattaa muodostua ajanpuute, sillä menestyvässä yrityksessä työntekijöiden aika ei riitä yrityksen markkinointiin. Moni yrittäjä varmasti painiskelisi mielellään tämän ongelman kanssa.

Jos taas asiakkaita ei juuri nyt ole riittävästi, saattaa käsillä olla loistava hetki blogin perustamiseksi. Nyt voit keskittyä sisältömarkkinointistrategian hiomiseen, pystyttää blogin, suunnitella artikkelisarjoja ja kirjoittaa juttuja vähitellen julkaistavaksi. Blogi ja sisältömarkkinointi eivät tuota tulosta hetkessä — siksi kannattaa ryhtyä toimeen jo tänään.

Tutustu myös Bloggaajat.com-sivustolle kirjoittamaani artikkeliin Yrittäjän blogi tuo yritykselle lisää asiakkaita!

Yritysblogit kasvattavat jatkuvasti suosiotaan yrityksen markkinointikanavana. Yhdysvalloissa perinteiseen mainontaan uhrattujen dollareiden määrä laskenut viime vuosina. Samanaikaisesti bloggaavien yritysten määrä on noussut vuosi vuodelta.

Lue myös

2 vastausta artikkeliin ”Yritysblogi vaatii rohkeutta ja itseluottamusta

  1. Eipä Suomessa paljon yritysblogeja näy. Lähes aina blogin puuttumista perustellaan ajanpuutteella. Toinen juttu on varmasti, niinkuin sanoit, pelko avata tila kriittisille kommenteille.

    Muttakun sen syntyvä pöhinä sattuu usein kääntymään yritykselle eduksi.

    Yritysblogin perustamisella saadaan Suomen mittakaavassa varmasti edelläkävijän maine, kunhan blogilla oleva sisältö on mielenkiintoista eikä pelkkää markkinointitekstiä! Sama pätee yrityksen Facebook-sivuihin.
    Jotain ’älykästä’ tarvitaan…

  2. Löysin Apusanan sivuille Janne Ansaharjun Sisältömarkkinointi -blogissa julkaiseman (Vuden 2010 markkinointihitit) kyselyn tuloksien kautta. Apusanan vastaus kyselyyn oli mielestäni osuva ja kiinnostava. Eikä siinä vielä kaikki. Apusanan tarjoama palvelu on yksinkertaisesti hienoa. Tulen varmasti suosittelemaan teitä sopivissa tilanteissa. Tsemppiä ja pidähän meteliä itsestäsi, että tarvitsevat joita varmasti on sinut löytävät.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *