Yritysblogien määrä kasvaa edelleen

startup-849804_640Markkinoinnissa ja mainonnassa tuulensuunta vaihtelee vauhdikkaasti, varsinkin verkossa. Muutama vuosi sitten yritysblogit olivat uusinta uutta, nyt kaikkialla puhutaan sosiaalisesta mediasta, Twitteristä, Facebookista, YouTubesta ja milloin mistäkin uudesta verkkopalvelusta.

Nopeimmat kommentoijat ovatkin ennustaneet jo blogien kuolemaa. Toisten mielestä yritysblogit ovat jo menneen talven lumia, muoti-ilmiö joka vetelee viimeisiään. Tilastojen mukaan yritysblogit ovat kuitenkin vasta nousussa.

Yritysblogien määrä kasvussa

Yhdysvaltalaisen eMarketer-verkkosivuston analyytikko Paul Verna arvioi, että vuonna 2011 peräti 39 % USA:n yrityksistä bloggaa. Twitterin kaltaisia mikroblogeja ja Facebook-sivuja ei lasketa tähän lukuun.

Diagrammi: yritysblogit USA:ssa 2007-2012

Yritysblogien määrä kasvaa USA:ssa edelleen

Tilaston mukaan yritysblogien määrä on toistaiseksi kasvanut tasaista vauhtia, eikä vielä ole havaittavissa yritysblogien vähenemistä. Tällä hetkellä kolmasosa yhdysvaltalaisista yrityksistä julkaisee omaa blogia. Suomessa ollaan näistä lukemista varmasti jäljessä — todennäköisesti yritysblogit ovat vasta rantautumassa tänne.

Varsinkin pienet yritykset bloggaavat

Yritysblogi on USA:ssa varsinkin pienten yritysten suosima markkinointiväline. Tämä saattaa johtua siitä, että suuryrityksissä on pienyrityksiä enemmän juridisia, logistisia ja hallinnollisia esteitä yritysblogin kirjoittamiselle. Esimerkiksi pankkien tai lääketeollisuuden juristit varmasti vastustavat ennalta tarkistamattomien tekstien julkaisemista blogissa.

Vielä vaikeampaa olisi kuvitella, että suuryrityksen työntekijöiden annettaisiin vapaasti esittää verkossa mielipiteitään — kansainvälisissä suuryrityksissä avoimuutta pidetään vielä riskinä.

Siksi yritysblogit tuovat näkyvyyttä lähinnä pienyrityksille. Tämä on varmasti iloinen uutinen jokaiselle mikroyrittäjälle, joka yrittää  saada verkossa markkinointiviestinsä esiin. Säännöllisesti päivittyvän ja tiukasti asiassa pysyvän yritysblogin avulla mikroyritys voi hyvinkin ohittaa kilpailijansa hakukoneiden tulosluettelossa.

Yritykset eivät tietenkään bloggaa huvin vuoksi — pelkän näkyvyyden lisäksi yritysblogin tavoitteena on rakentaa luotettavan ja osaavan yrityksen mainetta. Hyvä maine taas voidaan muuntaa asiakkaiksi, liikevaihdoksi ja tulokseksi. Siksi yritysblogi on hyvä investointi.

Onko yritykselläsi jo oma blogi? Riittääkö blogiin tuoretta sisältöä? Apusana auttaa sekä blogin perustamisessa että uuden sisällön kirjoittamisessa. Ota yhteyttä!

Lue myös

4 vastausta artikkeliin ”Yritysblogien määrä kasvaa edelleen

  1. Päivitysilmoitus: Yrittäjän blogi tuo yritykselle lisää asiakkaita

  2. Näin pari vuotta myöhemmin vaikuttaa siltä, että bloggaus on vielä voimissaan ja blogien sisällöt monipuolistuvat sisältämään esimerkiksi videoita ja feedejä. Hakukoneetkin noteeraavat vielä blogin yrityksen verkkosivuja paremmin asiasisältöä etsittäessä.

  3. Hei Virve & kiitos kommentista!

    Todennäköisesti yritysblogit ovat vasta todenteolla tulossa — tai niin ainakin toivon. Tällä hetkellä harvassa yrityksessä oikeasti ymmärretään verkkosisältöjen merkitystä ja voimaa.

    Suurin osa yrityssivuista on edelleen keskittyy edelleen hehkuttamaan yrityksen erinomaisuutta ja sen tarjooman ominaisuuksia. Lukijaa hyödyttävän ja kiinnostavan sisällön julkaiseminen tuntuu olevan ajatuksenakin vieras markkinoinnista vastaaville henkilöille. Valitettavasti tämä näkyy myös yritysblogeissa.

  4. Kyllä, tätä toivomme. Itsekin sitä edelleen helposti syyllistyy referenssien pushaamiseen, vaikka hyvin tietää, että pitäisi jaksaa se muutama minuutti miettiä kiinnostavaa näkökulmaa. Työ jatkuu ja kehitys kehittyy.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *