Onko SEO ilman hakusanatutkimusta mahdollista?

Ortodoksinen SEO alkaa hakusanatutkimuksesta. Mutta entä harhaoppinen SEO?

Olen jo aikaisemmin kirjoittanut hakusanatutkimuksesta: lähes aina SEO-työ starttaa hakusanatutkimuksella.

Nyt paljastan sinulle salaisuuden:

Kirjoitan omat blogipostaukseni täysin ilman hakusanatutkimusta

Itse en koskaan tee hakusanatutkimusta omille sivustoilleni.

Kirjoitin myös tämän artikkelin suomatta ajatustakaan hakusanatyökaluille, hakusanoille, hakumäärille tai hakutrendeille. En nimittäin ole kiinnostunut yksittäisten hakusanojen ja sijoitusten jahtaamisesta.

Uskon nimittäin, että hakukoneoptimointi toimii loistavasti myös ilman hakusanatutkimusta. Sille on yksi edellytys: optimoitavan sivuston aihepiirin mahdollisimman syvällinen tuntemus. Aihepiirin tuntemus taas auttaa löytämään oikeat aiheet käsiteltäväksi.

Hakusanatutkimus auttaa ajattelemaan asiakasta

Hakusanatutkimuksesta on toki ainakin yksi hyöty: hyvin tehty hakusanatutkimus auttaa suuntaamaan ajatukset asiakaasnäkökulmaan. Usein nimittäin tottumaton kirjoittaja unohtaa asiakasnäkökulman ja tarkastelee aihetta yksinomaan oman organisaationsa näkökulmasta.

Silloin hakusanatutkimus on paljon enemmän kuin pelkkää hakusanojen ja hakumäärien keräämistä. On etsittävä yhteyksiä hakujen ja niiden taustalla piilevän tarpeen välillä. On tunnistettava tarve, joka tietyn hakusanan taustalla on.

Tästä palataan taas takaisin alkupisteeseen. Hakusanan ja tarpeen välillä on otettava valtava loikka, arvaus siitä, mitä Googlen käyttäjän mielessä oikein on.

Ilman loikkaa sisällöt degeneroituvat hakusanamössöksi

Jos tätä loikkaa ei tee, sisällöt muuttuvat roskasisällöiksi. Silloin copywriter saa toimeksiannon: Kirjoita 500 sanaa aiheesta ”Henkivakuutus”. Tai kenties 600 sanaa aiheesta ”Autovakuutus”.

En ole vielä koskaan nähnyt hyviä, saati sitten loistavia sisältöjä, jotka olisi laadittu jahtaamalla hakusanoja. Kyllä niitä voi olla, mutta itse en ole vielä moisia lukenut.

Tyypillinen SEO-konsultti antaisi sisällöntuottajalle ohjeeksi kirjoittaa artikkeli hakusanan ”ktm työpaikat”. Voiko tuosta toimeksiannosta saada mitään hyvää aikaan?

Parempikin vaihtoehto on olemassa.

Sisällöntuottajan ohjeeksi voisi antaa: ”Kirjoita laaja artikkeli nuorten, vastavalmistuneiden ekonomien työtilanteesta. Minkälaisia vinkkejä uralla jo muutaman vuoden olleet ekonomit antavat opintojen loppuvaiheessa olevalle kauppatieteen opiskelijalle, joka etsii ensimmästä työpaikkaansa?”

Tuosta voisi jo syntyä lukemisen arvoinen artikkeli.

Voiko SEO ilman hakusanatutkimusta toimia?

Voiko tällainen, lähinnä long tail -ajattelutavasta lähtevä hakukoneoptimointi oikeasti tuottaa hyviä tuloksia?

Löytääkö kukaan näitä artikeleita?

Väitän, että kyllä.

Tiedän monia esimerkkejä bloggaajista, jotka ovat saaneet sivuston kävijämäärän huimaan kasvuun bloggaamalla ilman hakusanatutkimuksia. Tämä ei tietenkään onnistu keneltä tahansa, eikä mitä tahansa bloggaamalla.

Menestyksen salaisuus on kuitenkin yksinkertainen: kirjoita, kirjoita, kirjoita. Keskity siihen, minkä tunnet hyvin, mistä olet kiinnostunut ja missä haluat kehittyä maailman parhaaksi. Silloin blogistasi tulee vähitellen kaikkien samaan tähtäävien ihmisten kestosuosikki.

Mutta jos jahtaat hakusanoja, sisältösi on valjua, mitäänsanomatonta huttua. Silloin sinulla ei ole mitään omaperäistä sanottavaa, eikä kenelläkään ole syytä lukea juuri sinun blogiasi. Samat asiathan voisi lukea kymmenestä tai sadasta muustakin blogista.

Koko hakusanatutkimus voitaisiin siis korvata roomalaisen runousopin ohjeella: Rem tene, verba secuntur. Pysy asiassa, sanat seuraavat. Sanojen tehtävänä on välittää ajatuksia lukijoijoille, antaa vastauksia kysymyksiin, neuvoa lukijaa, viihdyttää, ilahduttaa, vihastuttaa, opettaa, varoittaa tai saada joku muu reaktio aikaan lukijassa.

Tämä taas ei onnistu hakusanamössöllä.

Sisällön optimointi onnistuu jälkikäteen

Jos kuitenkin haluat tehdä hakusanatutkimuksia, tee se jälkikäteen. Kun olet julkaissut sisällön, ja se on ollut ulkona muutamia viikkoja, alat nähdä Search consolen raporteista kiinnostavia tietoja sisällön näkyvyydestä.

Saatat huomata, että sisältösi näkyvät jo hyvin monilla sanoilla, jotka eivät käyneet mielessäsi lainkaan sisältöä kirjoittaessasi. Silloin pieni sisällön optimointi hakujen ja hakumäärien perusteella voi tuottaa suuria tuloksia. Toisinaan taas Search console antaa sinulle täysin uusia sisältöideoita, kun huomaat kerääväsi satunnaisia klikkejä suuren volyymin hakusanalla. Siinä on sinulle idea seuraavaksi postaukseksi!

Tällöin hakumääriin perustuva taktinen näkökulma on helppo korvata strategisella näkökulmalla. Ajatellaan yleisöjä, kohderyhmiä, aihepiirejä ja sitä, miten yleisö talutetaan aikanaan kohti ostopäätöstä.

Teknisen hakukoneoptimoinnin kannalta hakusanat ovat usein merkityksettömiä

Myös tekninen hakukoneoptimointi onnistuu yhdeksässä tapauksessa kymmenestä (ellei useamminkin) täysin ilman hakusanatutkimusta. Silloin kyse on muutoksista, joiden tarkoitus on parantaa sivuston indeksoitumista esimerkiksi nopeuttamalla sivuston toimintaa tai korjaamalla indeksoitumisen teknisiä esteitä.

Mutta kun tekninen hakukoneoptiminti tarkoittaa taksonomioiden rakentamista ja sivuston informaatioarkkitehtuuriin puuttumista, on hakusanatutkimus hyvinkin tarpeen. Esimerkiksi verkkokaupan kategorioiden rakentaminen markkinakysyntää vastaavaksi onnistuu ainoastaaan hakusanatutkimuksen avulla.

Näin päädytään vähitellen kohti kenties yllättävää johtopäätöstä.

Näyttää siltä, että hakusanatutkimus on tarpeettomin silloin, kun sisältömarkkinointi ja sisällöt ovat hakukoneoptimoinnin ytimessä. Sen sijana silloin, kun kyse on teknisistä, sivuston arkkitehtuuriin pureutuvista muutoksista, saattaa hakusanatutkimus olla välttämätön.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *