Etusivu » Sisältömarkkinointi » Sisältömarkkinointi ohittaa mainossuotimet

Sisältömarkkinointi ohittaa mainossuotimet

stop-565609_640Perinteinen mainonta perustuu ihmisten häiritsemiseen ja keskeyttämiseen. Mainokset yrittävät varastaa huomiosi, kun luet aamun sanomalehteä, katsot televisiosta suosikkiohjelmaasi tai surffaat netissä. Sisältömarkkinointi on toista maata, sillä ihmiset etsivät jatkuvasti laadukasta sisältöä.

Mainokset häiritsevät katsojaa ja lukijaa

Jokainen meistä vastaanottaa tuhansia mainosviestejä päivittäin, mutta näistä vain harva jää mieleemme.

Sokeudumme mainoksille, koska ne eivät kiinnosta meitä. Kun luemme sanomalehteä, olemme kiinnostuneita esimerkiksi uutisista, kirja-arvosteluista tai illan televisio-ohjelmista. Emme yleensä uhraa hetkeäkään apteekkien, vakuutusyhtiöiden, autoliikkeiden tai plastiikkakirurgien mainoksille.

Katsomme televisiota, koska olemme kiinnostuneita illan elokuvasta tai kaipaamme rentouttavaa viihdettä. Toistuvasti mainostauot keskeyttävät elokuvanautintomme, jonka soisimme jatkuvan häiriintymättömänä. Mainostaukojen aikana on onneksi hyvä käydä jääkaapilla hakemassa täydennystä napostelulautaselle tai juomalasiin.

Surffaamme netissä, koska haemme viihdettä tai tietoa. Nettisivujen värikkäänä vilkkuvat mainosbannerit yrittävät houkutella meidät klikkaamaan ja siirtymään seuraavalle sivulle. Jos hiiren osoitin hipaisee väärää mainosta, kajahtaa mainosmusiikki soimaan tietokoneen kaiuttimista. Ne yrittävät kaapata meidät mukaansa, juuri kun olemme löytäneet jotakin kiinnostavaa.

LUE MYÖS >>  Sisältömarkkinoinnin treenikämppä – täällä verryttelen ajatuksia ja lämmittelen ideoita

Ei ihme, että mainokset ärsyttävät.

Niilo Nörtti ei näe mainoksia

Niilo Nörtti on Anna Asiakkaan serkku, Googlen aikakauden lapsi. Niilo on onnistunut siinä, missä monet vasta haaveilevat: Niilo ei juuri törmää mainoksiin.

Niilo ei tilaa sanomalehtiä, sillä hän saa netistä tarvitsemansa uutiset maksutta luettavakseen. Niilo haluaa kuitenkin selata nettiä rauhassa, minkä vuoksi hän on asentanut nettiselaimeensa mainossuotimen. Siksi hän ei koskaan näe yrityksesi mainosbannereita, Google-mainoksia tai vilkkuvia flash-animaatioita.

Elokuvat ja televisio-ohjelmat Niilo lataa netistä. Hän haluaa nähdä elokuvat ja televisiosarjat tuoreena, heti kun ne on esitetty Yhdysvalloissa. Televisio-ohjelmat Niilo katsoo tallentavan digiboksin kautta ja ohittaa mainokset sujuvasi parilla sormiliikkeellä.

Niilo on mainostajan painajainen.

Sisältömarkkinointi iskee heikkoon kohtaan

Toisinaan Niilo ei etsi pelkkää viihdettä: hän istahtaa tietokoneensa ääreen, kun hän haluaa ostaa uuden tietokoneen, digiboksin tai kännykän. Hän suuntaa suoraan Googleen ja alkaa etsiä tietoa uutuusmalleista.

LUE MYÖS >>  Pienikin yritys tarvitsee nettisivut

Niilo hakee eri lähteistä tietoa eri tuotteiden ominaisuuksista, myyntipaikoista ja hinnoista. Hän tutustuu kännykkävertailuihin ja lukee kuluttajien kommentteja eri kännykkäfirmojen asiakaspalvelun toimivuudesta. Lopuksi Niilo käy vielä valmistajan nettisivuilla tutustumassa eri mallien teknisiin ominaisuuksiin.

Sisältömarkkinointi iskee Niilon puolustuksen heikkoon kohtaan: Niilo on valmis ostamaan uuden kännykän ja etsii oma-aloitteisesti tietoa eri vaihtoehdoista. Myös tekniset esteet on ylitetty, sillä Niilon mainossuotimet eivät tehoa sisältömarkkinoijan laatimaan sisältöön.

Siten sisältömarkkinoijan täsmäkirjoittamat tekstit tavoittavat Niilon näytön hetkenä, jolloin hän on jo valmis ostamaan.

Tämän vuoksi sisältömarkkinointi tehoaa.


Posted

in

by

Tags:

Comments

5 vastausta artikkeliin “Sisältömarkkinointi ohittaa mainossuotimet”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Teemu Korpi. Teemu Korpi said: RT @mikkopiippo: Niilo Nörtti ei näe mainoksia, mutta lukee sisältömarkkinoijan tekstit. http://tinyurl.com/3yy97cr #markkinointi #some […]

  2. Aarne Ekström avatar

    Erittäin hyvä kirjoitus jälleen kerran. Tavoitteena on löytyä ja olla yksi vaihtoehdoista juuri sillä hetkellä kun asiakkaan ostoikkuna avautuu. Mutta eikö juuri tällä hetkellä ole tärkeä myös vakuuttaa asiakas? Riittääkö mielestäsi vain hyvin Googlea varten kirjoitettu copy? Asiakashan tekee päätöksensä perustuen mielikuvaan tai tunteeseen, joka yrityksestä syntyy.

    En ole eläissäni nähnyt kuin kourallisen Applen mainoksia. Silti Applen tietoisesti rakennettu ”kokemus” brändistä, synnyttää minussa jatkuvaa halua ostaa heidän tuotteitaan. En siis halua mitä tahansa kännykkää tai tabloid-tietokonetta, haluan iPhonen ja iPadin!

    Sisältömarkkinointi on mitä tärkein yksittäinen markkinointikeino. Älä kuitenkaan unohda rakentaa väkevää brändiä.

  3. Mikko Piippo avatar
    Mikko Piippo

    Kiitos kommentista!

    Googlea varten kirjoittaminen ei tietenkään riitä, eihän Google tee ensimmäistäkään ostopäätöstä. Löydettävyys on ainoastaan verkkotekstille asetettava minimivaatimus. Se ei vielä takaa minkäänlaista vaikutusta lukijassa, olipa sitten tekstin tavoitteena osto- tai vaikkapa äänestyspäätöksen syntyminen

    Muutos voi syntyä vasta syvällisemmän vaikuttamisen, houkuttelemisen ja vakuuttamisen kautta. Lukija on sysättävä muutokseen, hänet on saatava toimimaan halutulla tavalla. Emootioiden herättäminen, inhimillisiin tarpeisiin vetoaminen tai rationaalisten perustelujen antaminen voi kuitenkin onnistua ainoastaan silloin, kun copy luetaan.

  4. Petrus Pennanen avatar

    Sisältömarkkinointi on ratkaisevassa asemassa tulevaisuudessa. Mutta löytääkö kuluttaja sisällön Googlella? Tyypillisiä käyttötapauksia ovat arvostelujen hakeminen kun tuote on jo löydetty esim. verkkokaupasta, ja tuotteen hinta- ja saatavuustietojen hakeminen kun arvostelu on löydetty esim. aikakauslehdestä.

    Jos sisällön löytäminen jätetään SEO-hankkeiden varaan maksaa markkinoija siitä toiveesta, että hänen hakutuloksensa olisi korkeammalla tuloslistassa kuin muiden markkinoijien. Rahaa kuluu ja Google rikastuu. Mutta entä jos kuluttaja ei mene Gooogleen lainkaan?

    Tulevaisuudessa voittaa se markkinoija, joka saa sisältönsä ja tuotetietonsa automaattisesti näkymään oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Eli arvostelut näkymään verkkokaupassa tuotteen yhteydessä ja ostonapin mediassa arvostelun yhteydessä. Tai ihan millä tahansa sivulla silloin kun kävijä olisi kiinnostunut ko. tuotteesta tai arvostelusta.

    Silloin SEO-optimointiin panostanut markkinoija ei saa rahalleen mitään vastinetta, koska markkinoijan tarvitsemaa Google-hakua ei tehdä. Hakeminen nimittäin ei ole hauskaa ja helppoa, sisältösuosituksen klikkaaminen on.

  5. Mikko Piippo avatar
    Mikko Piippo

    Riippuu varmasti tuotteesta ja siitä, kuinka hyvää sisältöä yritys tarjoaa verkossa. Yrityksen haasteena on luona sisältöä, joka aidosti auttaa kuluttajaa tekemään parempia valintoja. Silloin kuluttajat tutustuvat myös yrityksen tarjoamaan sisältöön — eikä ainoastaan arvosteluihin.

    Mutta mistä kuluttajat sitten löytävät kaupan, joka tarjoaa heille arvosteluiden muodossa näytettävän sisältömarkkinoinnin? Perinteiseen markkinointiin luottavat tietysti haluavat julkaista mainoksia printissä ja televisiossa tehdäkseen yrityksestä aikaisempaa tunnetumman.

    Kuitenkin Amazonin kaltaiset online-kaupat pärjäävät juuri sisältömarkkinoinnin avulla: ne tuottavat verkkoon valtavan määrän sisältöä, minkä ansiosta kauppa löytyy hyvin myös hakukoneilla muidenkin kuin brändihakujen tapauksessa.

    Minun on vaikea kuvitella tilannetta, jossa asiakkaat eivät tekisi Google-hakuja. Se olisi tietysti suurten toimijoiden unelma: tilanne, jossa kuluttajat ostaisivat aina samasta kaupasta. Silloin valta ei olisi kuluttajalla, vaan kaupalla.