Etusivu » Sisältömarkkinointi » Sisältömarkkinointi rakentaa kilpailuetua jakamalla tietoa ilmaiseksi

Sisältömarkkinointi rakentaa kilpailuetua jakamalla tietoa ilmaiseksi

chess-775346_640Suomessa on todennäköisesti paljon kuluttajia, yrityksiä ja yhteisöjä, jotka haluavat ostaa yrityksesi palveluita. He eivät kuitenkaan tiedä, että juuri sinun yrityksesi tuottaa heidän tarvitsemiaan palveluita.

Sisältömarkkinointi tavoittaa netin käyttäjät

Siksi sinun on löydettävä nämä asiakkaat yrityksellesi. Parhaiten tämä onnistuu sisältömarkkinoinnin, täsmäkirjoitetun sisällön ja hakukoneoptimoinnin avulla. Kyse on perinteistä mainostamista tehokkaammista tavoista kiinnittää asiakkaiden huomio yritykseesi.

Sisältömarkkinoinnin lähtökohtana on asiakkaiden tiedontarve: asiakkaat etsivät Internetin hakukoneiden avulla ratkaisuja ongelmiinsa. He eivät etsi tietoa sinun yrityksestäsi ja sen erinomaisuudesta. Mainoksiin he suhtautuvat terveen epäluuloisesti.

Yrityksesi kannalta tämä voi olla sekä ongelma että suuri mahdollisuus. Yrityksesi ei nimittäin koskaan tavoita näitä asiakkaita, jos kerrot yrityksesi nettisivuilla vain omasta erinomaisuudestasi, yrityksesi strategiasta, arvoista ja henkilöstön tutkinnoista. Nämä tiedot nimittäin kiinnostavat asiakkaita vain harvoin.

Tilanne on aivan toisenlainen, jos osaat ennakoida asiakkaiden ongelmat ja kysymykset, joihin he etsivät vastauksia. Tällöin vastauksia etsivät asiakkaat päätyvät hakukoneen lähettämänä yrityksesi sivuille, vaikka he eivät olisi koskaan kuulleetkaan yrityksestäsi.

LUE MYÖS >>  Sisältömarkkinointi toimii – vaikka mainostoimistosi muuta väittäisikin

Ratkaise lukijoiden ongelma

Menestyvä yrittäjä osaa tunnistaa asiakkaiden ongelmat ja tarjoaa niihin toimivia ratkaisuja. Voit osoittaa taitosi vastaamalla yrityksesi verkkosivustolla asiakkaidesi tavallisimpiin kysymyksiin ennenkuin sivuston lukijat edes ehtivät esittää kysymyksensä.

Yksinkertaisimmillaan tämä onnistuu, kun  kirjoittamalla sivun, joka sisältää vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin (VUKK eli FAQ). Tämä sopii varsinkin lyhyille kysymyksille, joihin on helppo vastata virkkeellä tai parilla.

Toisinaan asiakkaat etsivät tietoa ongelmiin, joihin vastaaminen vaatii pidemmän selityksen. Vaikkapa yhdenkertaisesta kirjanpidosta tietoa etsivä uusi yrittäjä todennäköisesti toivoo löytävänsä tyypillistä VUKK-vastausta kattavampaa ohjetta kirjanpidon käytännön toteuttamista.

Informaation jakaminen luo kilpailuetua

Tällöin etulyöntiaseman saavuttaa tilitoimisto, jonka henkilökunta osaa kertoa yhdenkertaisen kirjanpidon ongelmista riittävän kattavasti yrityksen verkkosivuilla.

Aloitteleva ammatinharjoittaja ymmärtää varmasti perusteellisen esityksen luettuaan, että todellisuudessa yhdenkertainen kirjanpito on varsin monimutkaista. Silloin hän todennäköisesti ostaa tarvitsemansa kirjanpitopalvelun kyseiseltä tilitoimistolta. Näin ilmaisen informaation jakaminen on muodostunut yritykselle merkittäväksi kilpailuvaltiksi.

LUE MYÖS >>  Viisi asiaa jotka markkinointipäällikkö voi oppia muotibloggaajalta

Kun osoitat ymmärtäväsi sivuston lukijoiden ongelmia ja osaavasi ratkaista ne, olet askelen lähempänä kauppoja — yrityksesi uskottavuus on vahvistunut ja sivuston lukijat luottavat yritykseesi. Tästä on enää lyhyt askel siihen, että nettisivujen lukijasta tulee yrityksesi asiakas!


Posted

in

by

Tags: