Kun Anna Asiakas saapuu yrityksesi nettisivulle ensi kertaa, hän muodostaa välittömästi ensivaikutelman yrityksestäsi. Annan mielikuva yrityksestäsi perustuu sivuston visuaaliseen ilmeeseen ja sivuston sisältöön.
Anna Asiakas tunnistaa mainospuheen
Jos sivuston ilme on kunnossa, Anna todennäköisesti haluaa tutustua tarkemmin sen sisältöön. Toivottavasti yrityksesi sivu on selkeä, jotta Anna löytää nopeasti haluamansa tiedot yrityksesi tuotteista, palveluista ja ostopaikasta.
Et kuitenkaan voi huijata Annaa mainosviesteillä. Hän on elänyt koko elämänsä erilaisten mainosviestien ympäröimänä. Hän törmää mainoksiin jatkuvasti lehdissä, televisiossa, radiossa ja netissä. Annan kännykkään tulee mainoksia tekstiviesteinä ja multimediaviesteinä.
Siksi Anna tunnistaa mainospuheen välittömästi. Yrityksesi on ehdottomasti otettava tämä huomioon.
Mainoksia ei uskota
Ihmiset nimittäin suhtautuvat mainoksiin terveen epäluuloisesti. He eivät usko mainontaan tai mainosten sisältöön. Kukaan ei halua olla tahdoton mainonnan kohde, joka ryntää hankkimaan tuotteitasi mainoksen perusteella.
Jos yrityksesi sivusto näyttää mainokselta, Anna olettaa tutustuvansa mainokseen. Mikäli myös sisällön kieli on mainosmaista, ylitseampuvien lupausten ja superlatiivien täyttämää, olet menettänyt Anna Asiakkaan.
Anna näet etsii yrityksesi sivustolta neutraalilta vaikuttavaa tietoa, johon hän voi luottaa. Anna haluaa olla valistunut ja kriittinen asiakas, joka tekee rationaalisia tietoon perustuvia ostopäätöksiä.
Sisältömarkkinointi auttaa asiakasta valitsemaan yrityksesi
Anna Asiakas ei etsi netistä mainoksia, hän ei halua lukea mainoksia, eikä hän usko niitä.
Kuitenkin tilanne on yrityksesi kannalta aikaisempaa parempi, sillä Anna etsii netin hakukoneiden avulla aktiivisesti tietoa erilaisista tuotteista ja palveluista. Hän on valmis lukemaan yrityksesi julkaisemia sisältöjä, jos ne auttavat häntä tekemään valistuneita ratkaisuja.
Siksi sisältömarkkinointi menee perinteistä mainontaa paremmin perille. Anna Asiakas ei ole kiinnostunut siitä, mikä organisaatio auttaa häntä ratkaisemaan ongelmansa. Annalle tärkeintä on, että hänen pulmansa ratkeaa.
Jos yrityksesi auttaa Annaa ratkaisemaan ongelmansa, hänestä voi hyvinkin tulla asiakkaasi.