Aloitan heti paljastuksella:
Minulle somesta on ollut enemmän hyötyä kuin SEO:sta.
Tämän blogin hakukoneoptimointi on kenties tuonut muutaman lukijan lisää, mutta se kalpenee somen tuomien kävijämäärien rinnalla.
Pitkään Twitter oli suosikkini somekanavien joukossa, mutta tilanne on muuttunut tänä vuonna täysin toiseksi: nyt LinkedIn on ykkönen.
LinkedIn on hankala ympäristö.
Sen algoritmin painotukset vaihtelevat jatkuvasti. Aivan kuten Googlen hakualgoritmikin. Ja jos toimit vastoin kulloistakin LinkedIn-algoritmia, jäävät päivityksesi vaille lukijoita. Siksi orgaanista näkyvyyttä hakevan on pakko toimia alustan ehtojen mukaan.
5 vinkkiä b2b-somettamiseen LinkedInissä
Mutta mitä jokaisen b2b-markkinoijan on tiedettävä LinkedInistä?
- Unohda yritystilillä somettaminen. Yritystilin päivitykset eivät kerää näkyvyyttä juuri lainkaan. Pay to play – jos haluat näkyvyyttä, osta mainontaa.
- Kirjoita pitkiä postauksia. LinkedIn-päivityksen maksimimitta on 1300 merkkiä. Kahden rivin tekstin näkyvyys näyttää olevan aina heikompi kuin 20 rivin tekstin näkyvyys. Pituudella on väliä LinkedIn-algoritmin kannalta.
- Linkit ja kuvat päivityksessä heikentävät näkyvyyttä. Tämän vaikutus on vaihdellut 2017 selvästi, mutta edelleen on turvallisempaa jättää kuva pois ja lisätä linkki vasta postauksen kommenteihin. ”Linkki kommenteissa” on tullut jokaiselle käyttäjälle tutuksi vuonna 2017.
- Käytä LinkedIniä oman blogisi sisäänheittäjänä. Kirjoita Linkkariin 1300 merkin teaser, jonka tarkoitus on houkutella lukija omaan blogiisi. Näin näkyvyytesi ei jää vuokramaalle.
- Keskustele, kommentoi ja tykkää. Et koskaan saa LinkedInin hyötyjä irti, jos vain julkaiset lyhyitä postauksia ja jaat linkkejä omaan syötteeseesi. Kommentoi muiden kirjoituksia, tuo niihin oma näkökulmasi (mutta älä missään nimessä spämmää!).
Näillä viidellä vinkillä saat LinkedInistä paljon irti.
Mistä olen itse luopunut?
Itsekin otin opit laajalti käyttöön vasta tänä vuonna. Aikaisemmin luotin paljon somenäkyvyyden automaatioon: ajastin viestini, hain helppoa näkyvyyttä kuratoimalla muiden sisältöjä. Se toimikin Twitterissä mainiosti, mutta LinkedInissä strategia oli hyödytön.
Aikaisemmin julkaisin myös blogipostauksia LinkedInissä. Nyt olen siirtynyt käytännössä pelkkiin päivityksiin, niissä näkyvyyden ja työmäärän suhde on paljon parempi kuin blogissa.
Jos Google tuo sinut lukemaan tätä artikkelia vaikkapa vuonna 2020, ovat opit todennäköisesti täysin vanhentuneita. Nämä toimivat nyt, ensi vuonna joku muu.
Sitä odotellessa kirjoitan edelleen 1300 merkin postauksia LinkedIniin.