Lähes jokaisen yrityksen verkkosivuille kehutaan yrityksen asiakaslähtöistä toimintatapaa — mitä sillä sitten tarkoitetaankaan. Aivan yhtä usein asiakas on tyystin unohdettu verkkosivuilta. Kuitenkin asiakkaat, heidän tarpeensa, toiveensa, halunsa ja pelkonsa ovat liikevaihtoa kasvattavan verkkosivun ydinasiaa.
Verkkosivujen kolme tärkeintä henkilöä
Yrityksen verkkosivujen kolme tärkeintä henkilöä eivät ole toimitusjohtaja, hallituksen puheenjohtaja ja pääosakas. Kolme tärkeintä henkilöä ovat nimittäin toimialasta ja yrityksestä riippumatta asiakas, asiakas ja vielä kerran asiakas.
Sinun täytyy kirjoittaa asiakkaalle asioista, jotka kiinnostavat asiakasta. Tuotteesi ja palvelusi kiinnostavat asiakasta varmasti enemmän kuin sinä ja yrityksesi. Asiakashan on todennäköisesti ostamassa yrityksesi tuotteita, eikä yritystäsi tai sen osakkeita. Toivottavasti hän ei myöskään ole kilpailijasi, joka aikoo palkata henkilökuntasi itselleen.
Oikeastaan edes tuotteesi ja palvelusi eivät ole asiakkaan kiinnostuksen ytimessä — loppujen lopuksi hän on kiinnostunut ainoastaan itsestään.
Verkkosivusi lukija haluaa tietää, mitä hän hyötyy yrityksestäsi
Verkkosivusi lukijoita kiinnostaa esimerkiksi se, miten he voisivat selvitä elämässään helpommalla, kuinka he tienaisivat enemmän, näyttäisivät kauniimmalta tai löytäisivät elämänkumppanin. He haluavat olla entistä tyytyväisempiä elämäänsä ja tulla aikaisempaa onnellisemmaksi.
Jos toimit kuluttajamarkkinoiden sijaan B2B-markkinoilla, ovat kiinnostuksen kohteet hiukan toisenlaisia. Asiakkaasi haluavat esimerkiksi tehostaa yrityksensä toimintaa, vähentää kuluja, saada mainetta, vahvistaa brandia, myydä enemmän, saada enemmän katetta, kasvattaa liikevaihtoa ja varsinkin tehdä enemmän voittoa.
Tuotteesi, palvelusi, koulutuksesi ja kokemuksesi kiinnostavat ihmisiä vain, jos osaat kertoa kuinka ne auttavat heitä tulemaan onnellisemmaksi tai tekemään enemmän tulosta. Jos lupauksesi on uskottava ja hintasi on kohdallaan, saat nettisivujen lukijasta uuden asiakkaan.
Lue verkkosivusi asiakkaan silmin!
Monien yritysten verkkosivut kertovat lähinnä yrityksestä, sen omistajista, työntekijöistä, palveluista ja tuotteista. Sivut sisältävät tietoa, mutta eivät kerro miksi asiakkaan kannattaisi valita juuri tämä yritys tai tuote. Markkinointigurujen vuosikymmeniä saarnaamat opit näyttävät kaikuneen kuuroille korville.
Lue siksi yrityksesi verkkosivut asiakkaan silmin. Kuvittele, että kyseessä on pahimman kilpailijasi verkkosivu. Kun luet sivuston tekstit läpi, kiinnitä huomiota siihen, kertovatko verkkosivusi sinusta ja yrityksestäsi vai asiakkaan saamista hyödyistä. Osaatko kertoa, miten asiakkaat hyötyvät yrityksestäsi? Onnistutko vakuuttamaan lukijat siitä, että kannattaa tulla juuri sinun asiakkaaksesi?
Jos et ole varma onnistumisestasi, verkkosivujen sisältö vaatii pikaista remonttia.