Etusivu » Sisältömarkkinointi » Sisältömarkkinointi muuttaa lukijan ajattelua ja toimintaa

Sisältömarkkinointi muuttaa lukijan ajattelua ja toimintaa

change-671374_640Monet yritykset jakavat verkkosivuillaan runsaasti tietoa. Sisältömarkkinoinnin näkökulmasta tämä ei riitä, sillä verkkosivuilla jaettavan sisällön on saatava aikaan lukijassa toivotunlainen muutos.

Valitse viestisi kohderyhmä

Sama teksti ei saa aikaan useita erilaisia muutoksia, eikä yksi viesti tehoa kaikkiin lukijoihin. Siksi verkkosivujen kirjoittajan on päätettävä, kenelle hän kirjoittaa sivuston viestit.

Viestien kohderyhmät vaihtelevat yrityksestä riippuen. Suurten pörssiyhtiöiden verkkosivujen sisältö kirjoitetaan kaikkia eri sidosryhmiä silmällä pitäen — ne ottavat huomioon sekä asiakkaiden, kansalaisten, työntekijöiden, sijoittajien että hallinnon tarpeet.

Todennäköisesti työskentelet kuitenkin pienessä tai mikroyrityksessä. Silloin voit rajata sivuston kohderyhmät huomattavasti pienemmäksi: voit yleensä keskittyä yrityksesi nykyisiin ja tuleviin asiakkaisiin. Asiakkaat ovat tärkein sidosryhmäsi — heistä riippuu yrityksesi menestys ja palkkasi suuruus. Siksi viestisi on suunnattava erityisesti asiakkaille.

Asiakkaisiin keskittyminen ei tietenkään aina riitä. Jos kaipaat yrityksellesi uusia ammattitaitoisia työntekijöitä, otat tietysti myös työnhakijat huomioon verkkosivujen sisällössä. Mikäli haluat vakuuttaa pääomasijoittajat yrityksesi erinomaisuudesta, kirjoitat viestisi myös heitä ajatellen.

LUE MYÖS >>  Oletko valmis julkaisemaan sisällöt omalla nimelläsi?

Käsikirjoita yrityksesi kannalta myönteinen muutos

Jos et saa aikaan verkkosivun lukijassa yrityksesi kannalta myönteistä muutosta, on verkkosivujen sisältö tarpeetonta. Jos sisältö on tarpeetonta, on myös ulkoasun ja tekniikan suunnitteluun uhratut rahat heitetty hukkaan.

Yrityksesi menestyksen kannalta on tärkeintä, että saat tuotteisiisi epäluuloisesti suhtautuvan Anna Asiakkaan ostamaan yritykseltäsi. Anna on saatava uskomaan, että yrityksesi tuotteet vastaavat hänen tarpeitaan. Silloin hän saattaa hyvinkin tulla yrityksesi asiakkaaksi.

Kenties haluat myös, että työpaikan vaihtamista suunnitteleva Timo Talouspäällikkö hakee töitä yritykseltäsi. Timo on todennäköisesti kiinnostunut esimerkiksi yrityksesi tarjoaman työpaikan pysyvyydestä ja työtehtävien kiinnostavuudesta. Kirjoittamasi sisällön on saatava Timo vakuuttumaan yrityksesi luotettavuudesta, jotta hän hakisi töitä yritykseltäsi.

Jos taas tarvitset lisää pääomaa yrityksen käyttöön, on sinun onnistuttava herättämään Päivi Pääomasijoittajan kiinnostus. Pelkät verkkosivut eivät tietenkään riitä vakuuttamaan Päiviä liike-ideasi kannattavuudesta ja tulevaisuudennäkymistä — huono, epäuskottava sisältö voi kylläkin sammuttaa orastavan kiinnostuksen.

LUE MYÖS >>  Yksi sana vangitsee lukijasi paremmin kuin mikään muu

Sysää lukija muutokseen

Muutos ei koskaan synny tyhjästä. Se on suunniteltava, juoniteltava ja käsikirjoitettava yrityksen verkkosivulle. Lukijan huomio on saatava kiinnittymään yrityksesi viestiin, heidän mielenkiintonsa on saatava herätetyksi ja heidät on saatava haluamaan toimintaa. Lopuksi verkkosivun lukijoiden mielet on sysättävä uuteen, aikaisemmasta poikkeavaan tilaan.

Sinun on saatava heidät toimimaan haluamallasi tavalla.

Piditkö lukemastasi? Kun tilaat Apusanan rss-syötteen, ei yhtään artikkelia jää lukematta!


Posted

in

by

Tags: