Onko sinulla vuodeksi tai pariksi unohtunut blogi? Oletko huomannut, kuinka kävijämäärät laskevat vähitellen?
Niin minäkin.
Onneksi siihen on helppo lääke.
Pidin pari vuotta hiljaiseloa
Pidin tässä blogissa pari vuotta hiljaiseloa. Saatoin julkaista blogipostauksen kerran vuodessa.
Välillä jopa unohdin uusia sivuston domain-varauksen. Onneksi sain osoitteen viime hetkillä pelastettua.
Mitä pidempään blogissa on hiljaista, sitä harvinaisemmiksi säännölliset lukijat käyvät.
Mutta myös hakukonenäkyyvys heikkenee.
Google pitää tuoreesta sisällöstä
Vanha hakukoneoptimoinnin totuus näyttää pitävän edelleen paikkansa.
Kun blogiin ei tule tuoretta sisältöä, sen näkyvyys hiipuu.
Esimerkiksi tämä blogi näkyi aikoinaan Googlen maksuttomissa hakutuloksissa ensimmäisellä sivulla, kun käyttäjä etsi tietoa sisältömarkkinoinnista.
Hiljaiselon aikaan hakutulossijoitus putosi sijan 100 huonommalle puolelle.
Hakukonenäkyvyys palautuu uuden sisällön myötä
Pari viikkoa sitten julkaisin pitkän tauon jälkeen ensimmäiset postaukset. Tämän ansiosta Google-sijoitukset nousivat heti kymmenillä sijoilla.
Se ei vielä auta tuomaan kävijöitä sivustolle. Sen sijaan yksinkertainen havainto muistuttaa meitä: blogissa pitää julkaista tuoretta sisältöä. Google ei halua tuoda kävijöitä unohtuneeseen blogiin.
Sisällön päivittäminen voi sekin tehota
Monet hakukoneoptimoijat ovat kuitenkin havainneet, että aina ei tarvitse edes julkaista täysin uutta sisältöä.
Se riittää, että päivität vanhaa sisältöä. Kirjoitat siihen uuden alun, muutat titlen ja metakuvauksen, vaihdat julkaisupäivän uudeksi.
Tämä riittää usein Googlelle.
Päivitä myös järjestelmä
Kun blogi unohtuu, unohtuu myös sen ylläpitäminen usein.
Päivitykset jäävät tekemättä, linkit rikkoutuvat, teemat eivät enää toimi kunnolla ja WordPressin lisäosat muuttuvat tietoturva-aukoiksi.
Siksi sisällön tuoreuttamisen lisäksi on syytä päivittää myös järjestelmä: ota käyttöön WordPressin uusi versio, päivitä kaikki lisäosat, vaihda teema nykyaikaisemmaksi.
Tämäkin signaloi Googlelle, että blogi on heräämässä talviunestaan.
Entä se säännöllinen julkaisutahti?
Aikoinaan minulle opetettiin, että säännöllinen julkaisutahti on kaiken A ja O — myös hakukoneoptimoinnissa.
Itse uskon, että aikataulun noudattaminen on sisältömarkkinoinnin ja yleisön rakentamisen kannalta keskeistä.
Mutta tavallisen blogin kirjoittajan ei kannata stressata julkaisuaikataulusta hakukoneoptimoinnin takia.
SEO-testi jatkuu
Koska luulo ei ole tiedon väärti myöskään hakukoneoptimoinnissa, ajattelin päivittää tätä blogia ainakin jonkun aikaa säännöllisesti.
Täällä voin kirjoitella niitä ajatuksia, jotka eivät vielä riitä laajaksi Hopkins-postaukseksi.
Täällä voin myös kokeilla vapaammin eri keinoja tuoda kävijöitä Googlesta ja sosiaalisesta mediasta.
Katsotaan, mitä tapahtuu.