Hakukoneoptimointi nostaa sivustosi hakutulosten kärkeen

computer-767776_640Maailma on täynnä yrityksiä, tuotteita, palveluita ja informaatiota. Entistä useammin netin hakukoneet — erityisesti Google — ratkaisevat, mitä tuotteita, palveluita ja yrityksiä koskevaa informaatiota asiakkaasi saavat luettavakseen.

Miksi yrityksesi on noustava hakutulosten kärkeen?

Kylmä totuus on, että asiakkaasi ovat laiskoja ja luottavat Googlen hakutuloksiin. Suurin osa Googlen käyttäjistä vaivautuu tutustumaan ainoastaan hakutulosten kärkeen. Monet myös  uskovat, että sijoitus hakutulosten kärjessä kertoo  yrityksen tuotteiden laadusta ja suosiosta.

Oli syy mikä tahansa, peräti  34,35 prosenttia hakukoneen käyttäjistä napsauttaa hakutulosten kärkeen noussutta linkkiä. Hakutulosten kärkikaksikko kerää puolet kaikista kävijöistä, kolme neljästä Googlen käyttäjästä siirtyy kärkiviisikon sivuille.

Mitä alemmas tuloksissa edetään, sitä vähemmän sivu saa vierailijoita. Jos yrityksesi on hakutuloksissa yhdentenätoista, eli toisen sivun ensimmäisenä, saat vain yhden sadasta haun tehneestä sivustollesi.

sijoitus klikkauksia
1 34,35 %
2 16,96 %
3 11, 42 %
4 7,73 %
5 6,19 %
6 5,05 %
7 4,02 %
8 3,47 %
9 2,85 %
10 2,71 %
11 1,11 %

Numerot puhuvat karua kieltä. Yrityksesi on sijoituttava hakutulosten ensimmäisen sivun kärkeen, jos sivuston on tarkoitus tuoda yrityksellesi lisää asiakkaita.

Kaikki haut eivät kuitenkaan ole yhtä arvokkaita.

Hakukoneoptimointi nostaa sivuston hakutulosten kärkeen

Brändihaku tarkoittaa yrityksesi nimellä tehtävää Google-hakua. Erittäin todennäköisesti brändihaku nostaa yrityksesi hakutulosten kärkeen.

Tämä ei kuitenkaan vielä tuo yrityksellesi uusia asiakkaita — yrityksesi on noustava hakutulosten kärkikolmikkoon silloinkin, kun asiakas ei ole koskaan kuullutkaan yrityksestäsi.

Nousu hakutulosten kärkeen vaatii suunnitelmallista työtä. Kyse ei ole mistään salatieteestä, sillä hakukoneoptimoinnin perusteet on helppo oppia, vaikka hakukoneoptimointiin erikoistuneet konsulttiyritykset yrittävätkin vakuuttaa päinvastaista.

Seuraavaa kolmen kohdan ohjelmaa noudattamalla pääset mukavasti alkuun yrityksesi verkkosivujen optimoinnissa.

  1. Sinun on ensiksi löydettävä asiakkaiden käyttämät hakusanat. Käytä asiakkaiden käyttämiä hakusanoja esimerkiksi verkkosivujen sisällössä, otsikoissa, sivulta toisille johtavissa linkeissä, valokuvien sisällönkuvauksissa, tiedostonnimissä ja verkko-osoitteissa.
  2. Julkaise runsaasti sisältöä. Kun sivustolla on paljon tekstisisältöä, sivusto sisältää väistämättä runsaasti erilaisia hakusanoja. Siten sivusto voi nousta hakutulosten kärkeen monilla eri hakusanojen yhdistelmillä.
  3. Hanki ulkoisia linkkejä. Google arvostaa sivuja, joita käyttäjät arvostavat. Arvostusta se mittaa varsinkin sivustolle osoittavien ulkoisten linkkien perusteella. Siksi sinun on saatava muiden verkkosivujen ylläpitäjät linkittämään yrityksesi verkkosivuille.

Pelkkä sijoitus Googlen hakutulosten kärjessä ei tietenkään tee tulosta. Sivuston sisällön ja ulkoasun on vielä onnistuttava houkuttelemaan, vaikuttamaan, vakuuttamaan ja suostuttelemaan hakukoneen tuoma satunnainen lukija yrityksesi asiakkaaksi.

Hyvä verkkosivujen sisältö onnistuu molemmissa: se löytyy hakukoneilla ja saa lukijat ostamaan yritykseltäsi. Siksi sisältöön kannattaa sijoittaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *