Kuulostaako hakukoneoptimointi sinusta salatieteeltä tai IT-ammattilaisten erikoisalalta?
Tosiasiassa pääset hakukoneoptimoinnissa pitkälle perusasiat tuntemalla ja sisältöihin keskittymällä.
Seuraavat kolme ohjetta riittävät erinomaisesti esimerkiksi asiantuntijalle tai yrittäjälle, joka toivoo blogilleen lisää lukijoita Googlesta.
Ohjeeni eivät edellytä sinulta minkäänlaista teknistä osaamista. En nimittäin käsittele lainkaan esimerkiksi html-kielen kiemuroihin, ohjelmointiin, palvelinasetuksiin tai käyttämäsi blogiohjelmiston säätöihin ja lisäosiin liittyviä asioita.
Hakukoneoptimoinnissa on pitkälti kyse siitä, että otat huomioon lukijasi, hänen tapansa puhua sinun aihepiiristäsi ja hänen tapansa hakea tietoa verkosta. Kyse on siis sisällöistä.
Sen vuoksi pidin ohjeeni niin yksinkertaisena, että niiden noudattaminen onnistuu jokaisella blogiohjelmistolla!
1. Käytä hakusanoja blogipostauksen otsikossa
Tiedät varmasti, että otsikko on tekstin tärkein osa. Kiinnostava otsikko takaa, että tekstisi luetaan – olipa kyse printistä tai netistä.
Netissä otsikko on vielä printtiäkin tärkeämpi. Hyvä otsikko nimittäin nostaa juttusi huonoa otsikkoa ylemmäs Googlen hakutuloksissa.
Löydettävyyden näkökulmasta on tärkeintä, että käytät blogiartikkelin otsikossa ja tekstissä juuri niitä sanoja, joilla ihmiset etsivät tietoa Googlen avulla.
Usein nämä sanat ovat eri sanoja, kuin mitä sinä itse käyttäisit keskustellessasi toisen asiantuntijan kanssa. Sinun on kuitenkin tehtävä myönnytys yleisöllesi – jos et puhu lukijoidesi kieltä, he eivät löydä blogiasi.
Voit selvittää heri hakusanojen suosion Googlen käyttäjien keskuudessa Googlen avainsanatyökalun avulla. Blogipostausta kirjoittaessasi sinun kannattaa tutkia sen avulla käyttämiesi sanojen ja niiden synonyymien suosiota googlaajien parissa. Kun valitset synonyymien keskuudesta eniten haetun, voivat aikaisempaa useammat lukijat löytää blogisi.
Lähes kaikki blogiohjelmistot näyttävät blogipostauksen otsikon myös ns. title-otsikossa. Title ei näy sivun sisällössä lainkaan, sen sijaan webbiselaimet näyttävät titlen selainikkunan yläpalkissa otsikkona.
Tämän lisäksi Google käyttää title-otsikkoa hakutuloksen sinisenä ja klikattavana otsikkona. Title taas on tärkein blogiartikkelisi löydettävyyteen vaikuttava tekijä.
Jos siis haluat artikkelisi löytyvän hakusanalla uudet hilavitkuttimet 2013, kannattaa nuo sanat sijoittaa blogipostauksen otsikkoon.
2. Käytä hakusanoja myös blogipostauksen tekstissä
Otsikon lisäksi sinun on syytä käyttää samoja sanoja myös blogipostauksen tekstissä.
Muutamia vuosia sitten hakukoneoptimoijat antoivat tarkkoja ohjeita siitä, kuinka monta kertaa sanojen tulisi esiintyä leipätekstissä.
Minun ohjeeni on yksinkertainen: käytä sanoja niin monta kertaa, kuin ne luontevasti istuvat tekstiin.
Usein riittää jo se, että sijoitat uudet hilavitkuttimet pari kertaa blogipostaukseen.
Jos pari viikkoa postauksen julkaisemisen jälkeen artikkelisi ei vielä tunnu löytyvän Googlella, voit aina lisätä tekstiin yhden tai kaksi hilavitkutinta.
3. Verkostoidu muiden bloggaajien kanssa
Hakukoneoptimoijat puhuvat mielellään myös ”linkkiprofiilin muokkaamisesta” ja linkkien rakentamisesta tai hankkimisesta.
Tämä tarkoittaa blogiisi osoittavien linkkien hankkimista eri puolilta verkkoa. Linkit puolestaan kertovat hakukoneelle, että sivustosi on luottamuksen arvoinen ja sisältösi on kiinnostavaa.
Blogimarkkinointiin ryhtyneen asiantuntijan kannattaa kuitenkin pitää hakukoneoptimointi yksinkertaisena. Silloin linkinrakennusta tärkeämmäksi nousee verkostoituminen muiden bloggaajien kanssa.
Kommentoi alasi muita blogeja ja keskustele kirjoittajien kanssa esimerkiksi Twitterissä tai LinkedInissä, jotta oppisitte tuntemaan toisenne. Kontaktit ja ystäväyyssuhteet tuottavat blogillesi vähiten enemmän kuin tarpeeksi linkkejä!
Piditkö lukemastasi? Kiitä kirjoittajaa tykkäämällä, twiittaamalla tai jakamalla!