Mikko Piippo

Olen Mikko Piippo, digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija ja konsultti.Mikko Piippo

Saavuin markkinoinnin pariin muutaman mutkan kautta.

Ylioppilaskirjoitusten jälkeen päädyin opiskelemaan humanistisia tieteitä: historiaa ja latinaa.

Aineyhdistelmäni oli kuin luotu akateemista uraa varten. Työskentelinkin pitkään projektitutkijana Helsingin yliopistossa. Erikoisalaani olivat keskiajan historia ja historiankirjoituksen historia.

* * *

2000-luvun puolella elämä yliopiston ulkopuolella alkoi houkutella entistä enemmän. Keskiajan historian sijaan kiinnostukseni alkoivat koskea entistä enemmän nykymaailmaa – varsinkin taloutta.

Sen vuoksi aloitin vuonna 2008 opinnot Turun kauppakorkeakoulussa. Pääaineekseni valikoitui kansantaloustiede, jonka lisäksi opiskelin laskentatoimea, rahoitusta ja matematiikkaa.

Opiskelemani aineet ovat siis varsin eksoottisia digimarkkinoinnin ammattilaiselle.

Luulen kuitenkin, että yllättävät yhdistelmät tuottavat aina hedelmällisimmän lopputuloksen. Humanistina osaan kirjoittaa, taloustieteen ja matematiikan opinnot opettivat ajattelemaan entistä analyyttisemmin, kauppatieteiden opiskelu opetti minut ymmärtämään liiketoiminnan eri puolia.

* * *

Perustin Apusanan kesällä 2010 tarkoituksenani kirjoittaa ja suunnitella verkkosisältöjä suomalaisille yrityksille.

Pian havaitsin, että hakukokoneoptimoinnin osaamista kysyttiin selvästi sisältöjä enemmän. Mukauduin markkinoiden toiveeseen, ja otin vastaan SEO-projekteja.

Pian päädyin kuitenkin palkkatöihin konsultin tittelillä, sitten seuraavaan toimistoon seniorikonsulttina.

* * *

Syyskuussa 2016 palasin takaisin yrittäjäksi, kun starttasin ystävieni kanssa Hopkins Oy:n. Sen palveluihin kuuluu mm. digitaalinen analytiikka, digitaalinen mainonta ja  hakukoneoptimointi. Kirjoitan usein postauksia myös Hopkinsin blogiin.

Tämän blogin tarkoitus on osaltaan toimia kokeilukenttänä – haluan tutkia ja selvittää itselleni, mitä kaikkea nykyisillä teknologioilla onkaan tehtävissä.

* * *

Vuodesta 2015 alkaen olen ammatillisesti keskittynyt lähinnä digitaaliseen analytiikkaan. Analytiikkaa käsittelen englanninkielisessä blogissani. Analytiikassa lähellä sydäntäni ovat esimerkiksi:

  • datan aktivointi (analyysit, suositukset ja testit)
  • tietosuoja
  • Piwik PRO
  • Matomo Analytics
  • ekonometriset menetelmät

Jos olet kiinnostunut yhteistyöstä kanssani, lähetä viesti LinkedInissä!