5 helppoa tapaa keksiä seuraavan blogipostauksen aihe


Jääkö blogipostauksen kirjoittaminen aina viime tinkaan? Onko aihekin vielä keksimättä?

Ei syytä huoleen — tämän postauksen luettuasi tiedät, kuinka löydät uusia ideoita kymmeniin blogipostauksiin!

Itse kirjoitan lähes joka päivä jotain varastoon.

Toisinaan saan jotain valmista aikaan. Sitäkin enemmän läppärin muistiin ja iCloudiin kertyy puolivalmiita tekstejä, postauksen aihioita ja ideoita.

Siksi viime hetken paniikki ei ole häirinnyt minua aikoihin.

Myös sinun kannattaa ottaa tavaksesi kirjoittaa ideoita ja tekstinkatkelmia muistiin. Siihen ei mene kuin muutama minuutti kerrallaan.

Mutta mitä teet, jos sinulla ei ole valmista ideavarastoa? Mistä niitä ideoita voi oikein keksiä?

Keskustelufoorumit ja niillä esitetyt kysymykset

Itse käytän paljon keskustelufoorumeita ja sosiaalista mediaa ideoiden lähteenä.

Esimerkiksi huomasin joku aika, että aloittelevat verkkokauppiaat kyselevät Facebookin verkkokauppiaat-ryhmässä usein kokeneemmilta vinkkejä verkkokaupan mainostamiseen. Siksi kirjoitin aiheesta blogipostauksen tähän blogiin.

Facebook, Suomi 24, Vauva.fi ja muut keskustelupalstat ovat ehtymätön aiheiden lähde. Käy läpi yrityksesi kannalta relevantteja keskusteluja, niistä löydät kysymyksiä yllin kyllin.

Somen avulla tunnistat myös nopeasti, mitkä kysymykset ovat niitä oikeasti usein kysyttyjä kysymyksiä.

Search consolen tiedot hakusanoista, joilla sivustollesi on jo tultu

Google Analytics ja Search console ovat nekin erinomaisia idealähteitä.

Itse seuraan lähes päivittäin hakusanoja, jotka nousevat Search consolen hakusanaraporteissa esiin. Varsinkin hiukan pidemmät hakulauseet ovat usein kiinnostavia: niistä on helppo päätellä Googlen käyttäjän mielessä ollut ongelma.

Search consolen hakusanoista parhailla hakusanoilla on edes jonkun verran näyttökertoja, mutta sivustosi ei vielä näy hakusanoilla kovin korkealla sijalla. Silloin uusi sisältö parantaa hakukonenäkyvyyttä!

Answer the public

Vaikka julkaisist suomenkielistä blogia, uusia sisältöideoita saa helposti napsittua englanninkielisestä webistä. Silloinkin kannattaa hakumäärien ja hakusanojen sijaan etsiä ksymyksiä.

Viimeisen vuoden aikana omaksi suosikikseni on noussut Answer the Public -työkalu. Sen avulla löydät mihin tahansa Google-hakusanaan liittyvät kysymykset yhdellä hiirenheilautuksella.

Kun olet epätoivoinen: Hubspotin generaattori

Entä jos olet täysin epätoivoinen? Sinulla on jo aihe, mutta klikkauksia keräävä otsikko puuttuu vielä?

Siinä tapauksessa kannattaa testat HubSpotin aihegeneraattoria. Generaattori tuottaa otsikoita, joita olet nähnyt verkon klikkisyötteinä enemmän kuin haluatkaan. Mutta ehkä maailmaan mahtuu vielä yksi klikkisyötti?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *