Ajattele asiakasta, kun kirjoitat verkkosivujen sisältöä

glasses-516374_640Jos kirjoitat itse sisällön yrityksesi verkkosivuille, muista aina ajatella tärkeintä sivustollasi esiintyvää henkilöä: asiakasta.

Kaikki yritykset korostavat nykyään toimintansa asiakaslähtöisyyttä, asiakkaan tärkeyttä ja asiakkaan parhaan ajattelemista. Tämä jää usein pelkäksi mantraksi, sillä asiakasta ei ajatella edes yrityksen verkkosivuja kirjoitettaessa.

Varsinkin asiantuntijapalveluita myyvät yritykset yrittävät tehdä asiakkaaseen vaikutuksen vaikeaselkoisella kielellä, ammattislangilla ja strategiasanastolla. Toisinaan tämä onnistuu, toisinaan lukija arvelee, ettei keisarilla todellisuudessa ole vaatteita lainkaan.

Kirjoita niin, että ainakin asiakkaasi ymmärtävät sivuston sisällön. Tämä ei kuitenkaan riitä, jos haluat saada yrityksellesi lisää asiakkaita.

Myös tulevien asiakkaiden on ymmärrettävä sisältösi

Yrityksesi elinehto on, että asiakkaaksi tavoittelemasi ihmiset ymmärtävät verkkosivujesi sisällön yhdellä lukemisella.

Jos lukija ei ymmärrä, mitä myyt ja miksi hänen kannattaisi ostaa yritykseltäsi, hänestä tuskin tulee asiakastasi. Hän saattaa hyvinkin ostaa pahimmalta kilpailijaltasi, jonka hän löytää netistä parilla klikkauksella.

Tälle lukijakunnalle on vaikeampaa kirjoittaa kuin nykyisille asiakkaillesi. Nykyiset asiakkaathan tietävät jo, mitä yrityksesi myy. He käyttävät samaa kieltä, jota myös sinä puhut ja kirjoitat. Siksi te ymmärrätte toisianne.

Sen sijaan ne, jotka eivät vielä ole asiakkaitasi, saattavat olla saman tekstin kanssa vaikeuksissa. Käyttämäsi sanasto on vierasta, ja pitkät virkkeet vaikeuttavat ymmärtämistä entisestään.

Anna sisältö muiden luettavaksi ja kommentoitavaksi

Verkkosivujen sisältö kannattaa antaa jonkun ulkopuolisen luettavaksi ennen verkossa julkaisemista.

Yrityksen sisällä tapahtuva oikoluku ei riitä, koska yrityksen työntekijät varmasti ymmärtävät sisällön ulkopuolisia paremmin. Aina työntekijät eivät edes uskalla kritisoida johtajan laatimaa tekstiä. Anna siksi tekstit muutaman toisella alalla työskentelevän ystäväsi, tuttavasi tai sukulaisesi luettavaksi.

Jos kaikki ymmärtävät viestisi, olet todennäköisesti kirjoittanut riittävän selkeästi. Jos viestisi ei mene perille, on syytä palata takaisin tekstinkäsittelyohjelman ääreen.

Kannattaisiko sisältö ostaa Apusanalta?

Pääset varmasti helpommalla, kun tilaat verkkosivujen tekstit ammatikseen kirjoittavalta copywriterilta. Hyödyt tästä monin tavoin:

  • Säästät aikaa.
  • Ulkopuolisen lukijan näkökulma otetaan varmasti huomioon.
  • Saat selkeät, oikeakieliset ja ymmärrettävät verkkosivut.
  • Hakukoneet otetaan alusta alkaen huomioon, mikä voi tehdä hakukoneoptimoinnista tarpeetonta.

Nämä hyödyt ovat kuitenkin vain toissijaisia. Yrityksesi kannalta tärkeintä on se, että ammattilaisen kirjoittamat sivut antavat yrityksestäsi vakuuttavan ja luotettavan kuvan. Siksi ne tuovat yrityksellesi uusia asiakkaita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *