Etusivu » Sisältömarkkinointi » Sisältömarkkinoinnin fokus: ongelmien, ratkaisujen ja tiedon kohtauspiste

Sisältömarkkinoinnin fokus: ongelmien, ratkaisujen ja tiedon kohtauspiste

photography-794360_640Sisältömarkkinointi auttaa yritystä löytymään hakukoneilla, rakentaa luottamusta ja helpottaa ostamista. Mikä tahansa sisältö ei vielä ole sisältömarkkinointia — tai ainakaan se ei ole toimivaa sisältömarkkinointia.

Sisältömarkkinoija rajaa viestinsä aiheet tarkoin. Viestit keskittyvät alueeseen, jossa

  • asiakkaan halut, tarpeet ja ongelmat,
  • markkinoiden niihin tarjoamat ratkaisut sekä
  • oman yrityksen palveluita, tuotteita ja osaamista koskeva tieto yhdistyvät.

Venn-diagrammi: Yrityksen tuotteita ja palveluita koskeva tieto; Markkinoiden ratkaisut; Asiakkaiden ongelmat

 

Asiakas rajaa itseään kiinnostavan sisällön alueen

Ihmisillä on lukemattomia erilaisia haluja, tarpeita ja ongelmia. Nämä määräävät, minkälaisista sisällöistä kuluttaja tai yrityksen päätöksentekijä on kulloinkin kiinnostunut.

Kun Niilo Nörtin vanha matkapuhelin on mykistynyt, hän on kiinnostunut uusista puhelinmalleista. Niilo asettaa todennäköisesti puhelimelleen erilaisia vaatimuksia: hän haluaa kenties tekstailla, chattailla, lähettää tilapäivityksiä Facebookkin ja Twitteriin, lukea sähköpostinsa ja vastaanottaa seuraavan päivän sääennusteita uudella puhelimellaan.

Anna Asiakas puolestaan kärsii kesähelteillä unettomuudesta. Sen vuoksi Anna avaa aamuyöllä tietokoneensa etsiäkseen tietoa unettomuudesta, hyvästä unesta ja nukahtamisvaikeuksien voittamisesta.

LUE MYÖS >>  Maukkaan sisältömarkkinoinnin ainekset: asiantuntijuus, selkeys, resursointi

Sekä Anna että Niilo etsivät ongelmaansa ratkaisuja netin avulla. He eivät surffaa verkossa vailla päämäärää, vaan käyttävät apunaan hakukoneita. He luottavat Googlen kykyyn tuoda näytölle ratkaisuja heidän ikiomaan ongelmaansa.

Markkinat tarjoavat erilaisia ratkaisuja

Markkinat tarjoavat sekä Niilolle että Annalle monenlaisia ratkaisuja. Ratkaisut voivat myös poiketa heidän odottamistaan.

Esimerkiksi Niilon ongelma saattaa ratketa uudella älypuhelimella. Sekä kaveripiirissä suosittu iPhone että Nokian uutuusmalli täyttäisivät hänen tarpeensa mainiosti. Yhtä hyvin Niilo saattaa ratkaista ongelmansa halvalla peruspuhelimella ja uudella miniläppärillä.

Myös Annan ongelma saattaa ratketa monin eri tavoin. Lääkevalmistajat tarjoavat Annalle nukahtamislääkkeitä ja huonekaluliikkeet ehdottavat uuden sängyn hankkimista. Naistenlehden keskustelupalstalla Annalle suositellaan unilääkkeeksi ulkoilua ja erotiikkaa. Koska jälkimmäistä ei ole juuri nyt tarjolla, Anna palaa paikallisen lääkäriaseman verkkosivuille lukemaan lisää unettomuuden hoidosta.

Yritys jakaa tietoa omista ratkaisuistaan

Yrityksillä ja niiden henkilökunnalla on hallussaan monenlaista tietoa. Minkä tahansa tiedon jakaminen verkkosivuilla ei vielä ole sisältömarkkinointia.

LUE MYÖS >>  Ja taas liidimagneetti huijasi minut antamaan yhteystietoni! Ei enää koskaan!

Yrityksen hallussa on tietoa esimerkiksi kilpailijoiden tarjoamista ratkaisuista, jotka kenties ovat yrityksen omaa ratkaisua parempia. Osa tiedosta taas on strategisesti arvokasta. Tällaista informaatiota ei tietenkään kannata paljastaa.

Kuitenkin suuri osa tiedosta on jaettavissa ongelmitta. Tieto on usein alalla yleisesti tunnettua, minkä takia kilpailijat eivät hyödy tiedon paljastamisesta netissä.

Toisinaan tieto taas on niin vaikeasti omaksuttavissa ja hyödynnettävissä, että tietoa ei tarvitse salata. Muut kuin lääkärit eivät voi määrätä Annalle nukahtamislääkkeitä, eikä matkapuhelinvalmistajasta tule hetkessä minikannettavien valmistajaa.

Sksi sisältömarkkinoinnin valinnut yritys jakaa asiakkaille tietoa, joka koskee yrityksen omia ratkaisuja asiakkaan ongelmaan. Tämän ansiosta:

  • Asiakkaat löytävät sisällön ja informaation hakukoneella.
  • Asiakas on kiinnostunut jaetusta sisällöstä.
  • Sisältö vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen.

Posted

in

by

Tags: