Törmään jatkuvasti yritysten verkkosivuihin, joiden sisältöä en ymmärrä. Luulen että verkkotekstin kirjoittaja ei aina itsekään kykenisi arvaamaan, mitä yritys myy — maankuulusta Pihtiputaan mummosta puhumattakaan.
Helppolukuisen ja myyvän tekstin kirjoittaminen vaatii työtä ja osaamista. Siksi moni verkkosivu sopii lähinnä bullshit-bingon pelaamiseen.
Pelataanko sivustollasi bullshit-bingoa?
Takavuosina bullshit- eli strategiabingo levisi toimistojen kopiokonehuumorina: bingokuponki sisälsi strategia- ja markkinointikonsulttien kuumimpia hokemia.
Pelin ideana oli ruksia lomakkeesta ruutu, kun kokouksen puhuja käytti esimerkiksi sanaa missio, visio tai tahtotila.
Bingolomakkeen täyttyessä onnellinen voittaja sai hihkaista työkaveriensa iloksi ja esimiehen vihastukseksi ”Bingo!”. Vähemmän rohkea voittaja tyytyi tietysti voitonriemuisena muodostamaan huulillaan äänettömän sanan.
Valitettavasti en ole kuullut kenenkään todella pelanneen kyseistä peliä. Strategiabingo piristäsi kummasti puisevaa kickoffia.
Yritysten verkkosivut toimisivat nykyään mainiona bingomateriaalina. Missiot, visiot ja arvot löytyvät nimittäin monen yrityksen sivuilta myytäviä tuotteita helpommin.
Strategiabingon rinnalla voisi tietysti pelata markkinointibingoa, jossa ruudukko täytyy asiakaslähtöisyydesta, räätälöidyistä palveluista, some-strategiasta ja kokonaisvaltaisesta kontaktoinnista. Twitteristä ja tviitistä saa tietysti tuplapisteet.
Strategiakieli sopii vain strategiakonsultille
Strategiakieli sopii kuitenkin ainoastaan strategiakonsulttien verkkosivuille. Siellä strategian jalkauttaminen ja vision kiteyttäminen taitavat kuulua asiaan.
Strategiakonsultin verkkosivuilla vaikeaselkoinen kieli saattaa jopa tehota. Se voi hyvinkin vakuuttaa epätietoisen toimitusjohtajan siitä, että konsulttifirma kannattaa palkata kirkastamaan visiota ja kiillottamaan strategiatimanttia.
Vedä visiot vessanpöntöstä
Sen sijaan sinun visiosi, missiosi ja arvosi eivät kiinnosta ketään.
Todennäköisesti työntekijäsi vitsailevat arvojen ja arjen välisestä ristiriidasta. Visiosi on luultavasti täysin epärealistinen ja missiosi kuulostaa falskilta.
Kaikkein vähiten strategiapalaverien ja pitkän tähtäimen suunnitelmien tuloksena syntyneet strategiakiteytykset kiinnostavat asiakkaitasi. He tulkitsevat ne mainoskieleksi, eivätkä siksi usko sanaakaan.
Parasta on, että et julkaise näitä kuolemattomia strategiakiteytyksiä verkkosivustolla lainkaan. Jos toimitusjohtaja välttämättä vaatii strategiakieltä sivuston täytteeksi, kätke ne mahdollisimman syvälle sivuston syövereihin.
Strategiakieli ei nimittäin tee kenestäkään asiakastasi. Sen sijaan se karkottaa viimeisetkin lukijasi.
Comments
2 vastausta artikkeliin “Strategiakieli karkottaa asiakkaasi – ellet ole strategiakonsultti”
Aivan oikein Mikko! Tähän törmää aivan liian usein. Kuvailemasi ongelma oikein kukoistaa b2b-yrityksissä. Kuluttajille palveluita/tuotteitaan markkinoivilla sivustoilla tämä on hieman paremmassa hantissa.
Lieneekö tähän syynä se, että niissä firmoissa on ainakin jollain tasolla muistissa, että viestin vastaanottaja on ihminen. b2b-firmat tuntuvat välillä takertuneen liialti ajatukseen yrityksestä ostajana. Ihmiset ne sielläkin ainakin vielä nämä ostokset hoitavat ja ostopäätökset tekevät!
Toisaalta tästä on hankala syyttää oikein ketään (Jos joku täytyy syntipukiksi kaivaa, niin veikkaan että homma on saanut alkunsa suurimpien mainostoimistojen lisämyyntiä ideoivissa iltamissa). Jotenkin kollektiivisesti ollaan liike-elämän viestinnässä menty metsään näiden arvo- ja strategialöpinöiden suhteen.
Terve kaima!
Olen itsekin huomannut, että B2C-puolella ongelma on ainakin jossain määrin parempi. Vai johtuisiko havainto vain siitä, että konsultoin lähinnä B2B-puolen toimijoita?
Sisällöntuotannosta huolehtii monessa yrityksessä muutenkin ylityöllistetty markkinointipäällikkö tai pienyrityksen toimitusjohtaja. Hänen on pakko saadaverkkosisällöt nopeasti valmiiksi muiden töiden ohella. Silloin on suuri houkutus copypastettaa sisällöt strategiapalaverien powerpointeista.