Yksinkertaisimillaan markkinoinnin automaatio tarkoittaa uutiskirjettä ja verkkosivustoa. Mutta minkälaista sisältöä asiakkaasi haluavat lukea?
Uutisesi eivät kiinnosta ketään
Sana ”uutiskirje” on johtanut monet yritykset harhaan.
En todellakaan ole kiinnostunut lukemaan uutisia yrityksiltä, joiden sähköpostilistalle olen ilmoittautunut. Aivan yhtä vähän haluan vastaanottaa myyntipuhetta.
Molemmat niistä päätyvät nopeasti sähköpostini roskapostilaatikkoon. Delete auttaa hallitsemaan viestitulvaa.
Mistä siis pitäisi kirjoittaa?
Onko sähköpostistasi hyötyä asiakkaalle?
Vastaus on yksinkertainen: kirjoita email-listallesi samanlaista hyödyllistä sisältöä kuin mitä julkaiset blogissasi.
B2b- ja b2c-yrityksen asiakkaat toki kokevat erilaisen sisällön hyödylliseksi.
Kuluttajasivustolta postia saavat ovat kiinnostuneita alenuksista, tarjouksista ja kampanjakoodeista.
B2b-yrityksen sähköpostin saaja taas odottaa saavansa tietoa, joka auttaa tehostamaan omaa työtä tai omaa liiketoimintaa.
Yrityksesi uutiset ovat hyvin harvoin tällaista sisältöä.
Ohjaa takaisin blogiin
Vähintä mitä sähköpostiviestillä voit tehdä, on sisällyttää uutiskirjeeseen nostoina uusimmat blogipostauksesi.
Älä toista koko postausta, tiivistä viestisi muutamaan olennaiseen lauseeseen ja linkitä blogipostaukseen. Näin ainakin muutamia prosentteja sähköpostilistasi jäsenistä palaamaan takaisin sivustolle.
Tämän lisäksi sähköpostiin kannattaa lisätä jotain ylimääräistä, jotain mitä et ole blogissasi kertonut. Silloin lukija saa vastinetta sähköpostiviestin lukemiselle.
Segmentoi lista ja muokkaa viestisi vastaanottajan mukaan
Lisäksi sinun kannattaa ehdottomasti segmentoida email-kantasi.
Tunnistatko sieltä kilpailijoiden työntekijöitä? He voivat olla kiinnostuneit rekrytointiuutisista!
Tunnistatko sieltä kuumia liidejä? Pidä heidät lämpimänä tavallistakin paremmilla viesteillä!
Ovatko eri henkilöt kiinnostuneita eri tuotteista tai palveluista? Lähetä heille oikeaa sisältöä!
Ole ystävä minulle
Ja jos lähetät minulle sähköpostia, älä teitittele minua.
Puhuttele minua nimeltä, olenhan kertonut sinulle nimeni liittyessäni listallesi.
Sinuttele minua, kohtele minua kuin olisin ystäväsi — älä ainakaan lähetä minulle roskapostia.
Silloin nimittäin poistun listaltasi pian.