Uutiskirje tavoittaa vanhat ja tulevat asiakkaat

office-620817_640Sähköinen uutiskirje on edullinen tapa pitää yhteyttä vanhoihin asiakkaisiin. Kerran, kaksi kuukaudessa lähetettävät sähköpostiviestit muistuttavat asiakkaita yrityksesi tuotteista ja palveluista säännöllisesti. Näin yrityksesi tulee asiakkaidesi mieleen ensimmäisenä myös silloin, kun he tekevät seuraavaa ostopäätöstä.

Uutiskirjemarkkinointi on teknisesti erittäin helppoa. Tekniikka on kuitenkin vain pieni osa onnistunutta uutiskirjettä — aivan kuten verkkojulkaisemisen tekniikka on vain pieni osa toimivan blogin rakentamista.

Uutiskirjemarkkinointi edellyttää  kolmea asiaa:

  • tilaajia
  • sisältöä
  • uutiskirjeohjelmistoa

Uutiskirje tarvitsee lukijoita

Uutiskirjeestä on hyötyä yrityksellesi vain kun se luetaan — uutiskirjeelle on saatava mahdollisimman runsaasti lukijoita.

Tee sen vuoksi uutiskirjeen tilaamisesta mahdollisimman helppoa. Tilauslinkki on hyvä sijoittaa yrityksesi verkkosivuston etusivulle sopivan näkyvään paikkaan. Lisää tilauslinkki myös sähköpostien allekirjoitukseen (signature-tiedostoon). Uutiskirjeestä kannattaa kertoa yrityksen asiakkaille myös henkilökohtaisesti.

Pelkkää suurta tilaajamäärää tärkeämpää kuitenkin on, että jokainen uutiskirjeen tilaaja on tilannut kirjeen vapaaehtoisesti. Pyytämättä lähetetty uutiskirje ei ole markkinointia, se on pelkkää roskapostia ja sellaisena huonoa mainosta yrityksellesi.

Älä siis liitä ensimmäistäkään asiakastasi uutiskirjeen tilaajaksi ilman nimenomaista lupaa.

Ajattele lukijaa, kun kirjoitat sisältöä

Uutiskirjeen päähenkilö on lukija, ei suinkaan oma yrityksesi. Todellisuudessa vain hyvin harva uutiskirjeesi lukija on aidosti kiinnostunut yrityksestäsi tai yritystäsi koskevista uutisista.

Jos uutiskirjeesi on pelkkää oman yrityksen mainontaa, menetät pian lukijasi. Uutiskirjeen sisällön on oltava lukijan kannalta relevanttia:  relevantti sisältö auttaa lukijaa ratkomaan omia ongelmiaan.

Jos yrityksesi toimii B2B-markkinoilla, ovat lukijasi kiinnostuneita oman yrityksensä menestyksestä. Valitettavasti sinun yrityksesi menestys ei heitä juuri kiinnosta. Siksi vain osa uutiskirjeen sisällöstä kannattaa omistaa yritystäsi koskeville uutisille.

Jos toimit kuluttajamarkkinoilla, ovat asiakkaasi kiinnostuneita esimerkiksi omista harrastuksistaan, hyvinvoinnistaan, terveydestään, toimeentulostaan ja monista muista asioista. Yrityksi tuotteet ja palvelut kiinnostavat vain, jos onnistut liittämään ne kuluttajan tarpeisiin.

Kun uutiskirjeesi auttaa asiakkaita pärjäämään paremmin, pärjää myös yrityksesi paremmin.

Uutiskirjeohjelmisto helpottaa toteuttamista

Pieni yritys saattaa pärjätä ilman erillistä uutiskirjeohjelmistoa. Tällöin uutiskirjeet lähetetään tavallisesta sähköpostiosoitteesta kaikille uutiskirjeen vastaanottajille. Ratkaisu toimii niin kauan, kun uutiskirjeellä on vain muutamia kymmeniä vastaanottajia.

Suosittelen kuitenkin ottamaan alusta alkaen käyttöön tarkoitusta varten suunnitellun ohjelmiston. Ohjelmiston ansiosta uutiskirjeen tilaaminen, osoitelistan ylläpito ja kirjeen postittaminen helpottuu huomattavasti. Silloin aikasi säästyy sähköpostilistan ylläpitoa tähdellisempiin tehtäviin.

Uutiskirjeen plussat:

  • Sähköposti luetaan blogia varmemmin.
  • Tilaajat ovat kiinnostuneita uutiskirjeen sisällöstä.

Uutiskirjeen miinukset:

  • Huono uutiskirje on roskapostia.

Suunnitteletko uutiskirjeen käyttöä yrityksesi markkinoinnissa? Apusana auttaa yritystäsi sekä uutiskirjestrategian suunnittelussa että sisällön kirjoittamisessa.  Ota yhteyttä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *