Ainutlaatuinen sisältö erottuu edukseen

ainutlaatuinen tyttö

Julkaisetko verkossa ainutlaatuista sisältöä vai ainutlaatuista roskaa? Tiedätkö, miten ne eroavat toisistaan?

Jokainen hakukoneoptimoija osaa kertoa, että sinun pitäisi julkaista yrityksesi verkkosivuilla ainoastaan ainutlaatuista, ”uniikkia” sisältöä.

Olen tästä kollegoideni kanssa sataprosenttisesti samaa mieltä.

Silti uskon, että suuri osa ainutlaatuisena sisältönä verkkoon tuupatusta tekstistä on todellisuudessa sisältöspämmiä. Sanat saattavat olla uusia, mutta ajatukset ovat vanhoja.

Luultavasti tämä johtuu insinöörin ja humanistin erilaisesta suhtautumisesta sisältöihin.

Sanojen ja kirjainten ainutlaatuisuus

Tekniikasta ponnistava hakukoneoptimoija suhtautuu verkkosisältöihin lähinnä teknisenä ongelmana.

Koodarin mielestä uniikki sisältö on suhteellisen helposti määriteltävissä:

  • Sama teksti ei esiinny kahdessa verkko-osoitteessa.
  • Teksti ei ole suurelta osalta lainattu toisesta tekstistä.

Kun ainutlaatuisuus määritellään näin, viestillä ja merkityksillä ei ole väliä.

Ainutlaatuisuuden kriteeriksi muodostuu ainoastaan se, sisältävätkö tekstit kirjaimia ja sanoja samassa järjestyksessä. Jos näin ei ole, on teknisesti suuntautuneen hakukonekonsultin mielestä kaikki kunnossa.

Tämän vuoksi verkko täyttyy plagioidusta sisältöspämmistä, roskasisällöstä, jonka lukeminen on ajanhukkaa.

Ajatusten ja näkökulmien ainutlaatuisuus

Sisältömarkkinoija tai sisältöstrategi vaativat sisällöiltä enemmän.

Me emme tyydy plagioituun sisältöön. Haluamme, että sisältö on aidosti ainutlaatuista.

Aidosti ainutlaatuisen sisällön määritteleminen on hankalaa. Olen kuitenkin varma siitä, että sinä ja minä tunnistamme ainutlaatuisuuden sellaisen kohdatessamme.

Esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla voit koetella sisällön ainutlaatuisuutta:

  • Onko tekstisi ainoa aihepiiristä kirjoitettu teksti?
  • Onko sisältösi keskeinen väite tai ajatus omaperäinen?
  • Onko kirjoituksesi paras aiheesta julkaistu verkkoteksti?
  • Onko sinulla aiheeseen oma näkökulma?

Tekstisi on todennäköisesti riittävän ainutlaatuinen, jos vastaat yhteenkin näistä kysymyksistä myönteisesti.

Silloin tekstisi on lukemisen arvoinen.

Ota ainutlaatuisuuden vaatimus vakavasti!

Tulevaisuuteen suuntautuva, proaktiivinen ja strateginen hakukoneoptimointi ottaa ainutlaatuisuuden vaatimuksen jo nyt vakavasti.

Tällä hetkellä Google ja Bing eivät kykene tunnistamaan aidosti ainutlaatuista sisältöä kovin hyvin. Sen vuoksi ainutlaatuisen roskan julkaiseminen riittää vielä nyt sivuston kävijämäärän kasvattamiseksi.

Lukijasi ja asiakkaasi ovat kuitenkin armottomia. He tunnistavat roskasisällöt varmasti.

Siksi roskasisällöt kannattaa lähettää sinne minne ne kuuluvatkin: näyttösi nurkassa majailevaan roskakoriin.

Lue myös

3 vastausta artikkeliin ”Ainutlaatuinen sisältö erottuu edukseen

  1. Päivitysilmoitus: Asiakkaasi päättävät onko sisältösi arvokasta | Sisältömarkkinointi - Markkinoi laadukkaalla sisällöllä

  2. Hyvä muistutus ihmimillisyydestä. Ainutlaatuisuus on subjektiivinen kokemus. Arvo syntyy vastaanottajan aivoissa – ehkä vasta käytäntöön vietynä.

    Pyörittelin ajastustasi myös blogissani.

    P.S. Minulle kirjoituksesi oli arvokas, koska se vaikutti 🙂

  3. Hei Janne & kiitos kommentistasi!

    Olen jo jonkun aikaa ollut sitä mieltä, että IT-näkökulma hakukoneoptimointiin on puutteellinen.

    SEO-konsultit korostavat usein tekniikkaa ja algoritmeja. Hyvä SEO-konsultti kuitenkin oivaltaa, että kyse on tekniikan sijaan asiakkaiden sekä heidän kielensä ja käyttäytymisensä huomioimisesta.

    Tarkoitukseni on kirjoittaa vielä pari postausta tästä aihepiiristä.

    PS. muokkasin linkkiä blogiisi (responsiivinen blogiteema ei oikein tykkää linkin mittaisista riveistä).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *