Maukkaan sisältömarkkinoinnin ainekset: asiantuntijuus, selkeys, resursointi

Sisältömarkkinointi on vaikea laji. Kirjoittaminen vaatii asiantuntemusta, taitoa kirjoittaa selkeästi ja riittävää resursointia. Ilman näitä sisältömarkkinoinnin tulokset jäävät heikoksi.

Asiantuntija on blogin paras kirjoittaja

Asiantuntemus ratkaisee sisältömarkkinoinnin onnistumisen. Jokaisen blogipostauksen, uutiskirjeen ja e-kirjan on oltava osoitus yrityksesi työntekijöiden osaamisesta ja asiantuntemuksesta. Ilman sitä blogi ja uutiskirje muuttuvat huonosti peitellyksi myyntipuheeksi, joka ei vakututa ketään.

Vain asiantuntijan autenttinen ääni saa lukijan palaamaan sivustollesi. Asiantuntijat saattavat olla teksteissään säälimättömiä, koska heidän palkkansa ei ole suoraan kiinni syntyvästä myyynnistä. Mitä tinkimättömämpi ja rehellisempi asiantuntija on, sitä luotettavampaa tekstiä hän kirjoittaa.

Esimerkiksi itse tunnistan heti hakukoneoptimointia käsittelevät kirjoitukset, joiden kirjoittajalla ei ole omaa kokemusta hakukoneoptimoinnista ja SEO-konsultin työstä. Silloin sisältömarkkinointi on sisällöltään ohutta: jo pikasilmäily paljastaa, että blogipostauksella ei ole minulle mitään annettavaa.

Siksi on äärettömän tärkeää, että asiantuntijat kirjoittavat yrityksesi blogia — ei johtoporros, eivätkä varsinkaan myyjät. Jokaisen postauksen pitää näyttää, että kirjoittaja todella tuntee aihepiirin ja hänellä on jotain annettavaa asiakkaille.

Kirkas ja selkeä sisältö on osoitus tiedosta ja osaamisesta

Ajatusten ja tiedon muuttaminen blogipostaukseksi vaatii taitoa kirjoittaa. Blogin ei suinkaan tarvitse olla kirjallinen tai journalistinen mestariteos.

Laadukas blogipostaus on ennenkaikkea

  • selkeä
  • helppolukuinen
  • konkreettinen
  • oikeakielinen.

Selkeys ja helppolukuisuus auttavat viestiä menemään perille. Lisäksi selkeä teksti kertoo selkeästä ajattelusta, asiantuntemuksesta ja osaamisesta.

Jos asiantuntijan kirjoittama blogipostaus on vaikeaselkoinen tai sisältää runsaasti kielivirheitä, kannattaa blogipostaukset kierrättää blogin ”päätoimittajan” kautta. Päätoimittajan tehtävä on silloin muokata teksti julkaisukuntoon.

Usein riittää pahimpien kielivirheiden korjaaminen, virkkeiden katkominen lyhyemmiksi sekä kappalejakojen ja väliotsikoiden lisääminen. Pienellä muokkauksella saa ihmeitä aikaan.

Sisältömarkkinoinnin onnistuminen edellyttää resursseja

Sisältömarkkinoinnin onnistuminen edellyttää riittäviä resursseja. Harva pitkää päivää tekevä asiantuntija innostuu siitä, että hänen työkuormaansa sälytetään vielä blogin kirjoittaminen. Kaiken lisäksi bloigipostauksen pitäisi syntyä vapaa-aikana.

Blogin kirjoittaminen on työtä, joka ansaitsee tulla kirjatuksi tuntikirjanpitoon. Tottunut kirjoittaja laatii blogipostauksen parissa tunnissa, mikäli postauksen aihe ja sisältö on jäsentynyt mielessä jo valmiiksi.

Jos taas kirjoittajalle tuupataan työlistalle aihe, joka ei mitenkään liity hänen ajankohtaisiin työtehtäviinsä, menee tähän aikaa paljon enemmän. Artikkelin aihe on täsmennettävä, rakenne mietittävä, kerättävä materiaali ja lopuksi juttu on vielä kirjoitettava. Siihen menee helposti tunti jos toinenkin!

Silloin kun laaditaan kulmakivisisältöjä, ei pari tuntia tai puoli päivää riitä. 1000–3000 sanan mittainen syväluotaava sisältö syntyy pikemminkin päivässä tai kahdessa.

Ulkoistaminen auttaa nostamaan asiantuntijat esiin

Monessa yrityksessä asiantuntijat ovat täysin (saati sitten yli-) työllistettyjä. Silloinkaan ei pidä tinkiä asiantuntijan äänen kuulumisesta jokaisessa blogipostauksessa.

Osittainen ulkoistaminen on silloin hyvä ratkaisu. Avuksi otetaan toimittaja tai copywriter, joka osaa kirjoittaa asiantuntijan äänellä haastateltuaan yrityksen työntekijöitä. Siinäkin tapauksessa hän toimii mieluiten haamukirjoittajan, ja blogipostaukset julkaistaan asiantuntijan nimellä ja kuvalla varustettuna. Näin asiantuntemus ja tieto saavat kasvot, mikä auttaa aikanaan myymään enemmän.

Lue myös

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *