Hakukoneoptimointi tähtää asiakkaan tavoittamiseen

woman-789146_640Hakukoneet tuovat usein verkkosivuille suuren osan sivuston kävijöistä. Yrityksen kasvu ja menestys saattaa riippua siitä, löytyykö yritys Googlen hakutulosten kärjestä vai ei.

Usein siihen tarvitaan hakukoneoptimointia, joka tähtää sivuston nostamiseen oikeilla hakusanoilla hakutulosten kärkeen.

Viisi vuotta sitten hakukoneoptimointi oli helppoa: Googlen hakutulosten kärkeen pääsi, kun hakukoneoptimoija osasi kolme perusasiaa.

Hakukoneoptimoinnin kolme käskyä

Ensinnäkin hakusana piti tunkea verkkotekstiin riittävän monta kertaa. ”Avainsanatiheydelle” annettiin maagisia prosenttilukuja, jotka kertoivat montako kertaa avainsana piti upottaa vähintään 300 sanan mittaiseen tekstiin.

Toiseksi hakusana oli upotettava tekstin ns. title-otsikkoon kerran tai vaikkapa useammankin kerran. Sen lisäksi suositeltiin sanan sijoittamista tekstin h1-tagilla merkittyyn pääotsikkoon ja väliotsikkoihin.

Kolmanneksi hakusanaa piti käyttää sivulle osoittavien linkkien klikattavina ns. ankkuriteksteinä.

Googlen takia verkko täyttyi roskasta

Hakukoneoptimoinnin kolme käskyä toimivat vuosia mainiosti. Verkkosisältöjen laadulla ei ollut merkitystä, kunhan sivut saatiin hakutuloksissa ylös.

Tai kenties laadulle annettiin vain uusi merkitys: nyt sisältö oli laadukasta, jos se nousi hakutulosten kärkeen!

Valitettavasti tämän seurauksena verkko täyttyi roskasta. Kun halvalla tuotettu sisältö riitti tuomaan verkkosivulle lukijoita, korvasi määrä nopeasti laadun. Tärkeintä oli julkaista mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla tuotettua sisältöä, jossa oikeat avainsanat toistuvat riittävän monta kertaa.

Sellaista soopaa ei kuitenkaan kukaan jaksanut lukea.

Google pisti sisällöt uuteen järjestykseen

Tämä onneksi havaittiin myös Googlella.

Googlen tavoitteena on esittää mahdollisimman hyvin käyttäjien tiedontarvetta vastaavia hakutuloksia. Silloin hakujätti voi näyttää käyttäjiä kiinnostavia mainoksia, joiden klikkaaminen tuo rahaa Googlen kassaan.

Vähitellen Googlen algoritmi alkoi entistä paremmin ymmärtää, minkälaiset sivustot ja sisällöt ovat luotettavia, kiinnostavia ja laadukkaita. Sisältöfarmeina tunnetut roskasivustot putosivat hakutuloksissa, menettivät kävijät, mainosten klikkaajat ja mahdolliset asiakkaat.

Sen jälkeen myös teknistä hakukoneoptimointia tekevät ymmärsivät, että hakukonenäkyvyys perustuu sisältöihin.

Ajattele lukijaa ja hänen hakutottumuksiaan

tablet-690032_640Viimeistään nyt jokaisen hakukoneoptimoijan täytyy ymmärtää, että sisällöt kirjoitetaan elävälle, kokevalle ja tuntevalle lukijalle.

Meidän on otettava hänet aidosti huomioon esimerkiksi pohtimalla, mitä lukijamme haluaa tietää käyttäessään tiettyjä hakusanoja Googlessa.

Toisaalta meidän on mietittävä sitäkin, millä sanoilla tuleva asiakkaamme etsii meidän palveluitamme.

Hakukoneoptimoinnin tavoitteena ei ole Googlen tai Bingin miellyttäminen. Sen sijaan haluamme auttaa tuotteitamme tai palveluitamme etsivää ihmistä löytämään verkkosivustomme. Se onnistuu parhaiten, kun käytämme verkkosivuilla asiakkaidemme kieltä.

Hakukoneilla löytyvän sisällön kirjoittaminen on tekniikan sijaan ihmisen ottamista huomioon. Kyse on lopultakin ihmisistä, kielestä, käyttäytymisestä ja valintoihin vaikuttamisesta.

Piditkö lukemastasi? Tilaa blogin RSS-syöte ja tykkää Apusanasta Facebookissa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *