Julkaise netissä sisältöä, jota etsitään

cms-265125_640Verkkokirjoittaminen on oma taiteenlajinsa. Hyvä verkkosisältö eroaa toimivasta mainostekstistä ja luettavasta lehtiartikkelista. Tämän jutun luettuasi tiedät, mistä sinun kannattaa kirjoittaa yrityksesi verkkosivuille.

Mainos- tai viestintätoimiston laatima sisältö on usein hyvin kirjoitettua, parhaimmillaan erinomaisen koukuttavaa sisältöä.

Se ei kuitenkaan riitä.

Jos nimittäin kukaan ei löydä julkaisemaasi sisältöä, ei se lisää yrityksesi myyntiä. Silloin sisältöön uhraamasi, yleensä suhteellisen alhainen rahasumma on mennyt hukkaan.

Sen vuoksi verkkokirjoittajan ei pidä vierastaa numeroita. Numerot takaavat, että sisältö tekee tulosta.

Pysy numeroissa, niin sanat seuraavat!

Minulle on usein esitetty kysymys: ”Mitä sinne verkkosivuille pitäisi kirjoittaa?”

Vastaukseni kuuluu: ”Sisältöä, joka löytyy hakukoneilla ja tekee tulosta.”

Tämän vuoksi avaan Google Analyticsin, Google AdWords -hakusanatyökalun ja Rank Tracker -ohjelmiston ennen ensimmäisenkään lauseen kirjoittamista.

Analytics kertoo, millä hakusanoilla sivuston kävijät ovat saapuneet sivulle. Jos tulostavoitteiden seuranta on otettu käyttöön, näen myös millä hakusanoilla saapuvat kävijät ovat sivuston parasta yleisöä.

Tässä kiinnitän huomiota sekä maksetun mainosnäkyvyyden kautta tulleisiin kävijöihin että ns. luonnollisten hakutulosten kautta saapuviin lukijoihin.

Jos havaitsen tietyn maksetun hakusanamainoksen tehneen tulosta, lisään sanan mahdollisten sisältöaiheiden joukkoon.

Seuraavaksi tarkistan, löytyykö yrityksen sivusto käyttäessäni kyseistä hakusanaa Google-haussa. Jos asiakkaani verkkosivut eivät löydy juuri tuolla sanalla, tiedän mistä minun pitää kirjoittaa.

RankTrackerin avulla taas seuraan, kuinka yrityksen näkyvyys kehittyy kuukausien, joskus vuosien varrella. Se auttaa minua kirjoittamaan entistä paremmin.

Toisinaan asiakkaani haluaa kasvattaa sivuston kävijämäärää yrityksen liikevaihdon sijaan. Silloin analytiikan tiedot tulostavoitteiden toteutumista täytyy jättää hetkeksi syrjään.

Numerot puhuvat, kun sorvaan sanoja

Pelin luonne säilyy kuitenkin samana: perustan valintani sisällön aihepiireistä edelleen numeroihin. Nyt valinta kuitenkin perustuu eri hakusanojen suosioon Googlen käyttäjien keskuudessa.

Kun tiedän mistä suomalaiset verkonkäyttäjät ovat kiinnostuneita, olen valmis täyttämään heidän toiveensa. Silloin sisältöni vastaa lukijoiden kysymyksiin, silloin he löytävät tekstini ja lukevat sen.

Sen jälkeen tekstit voivat vakuuttaa lukijan, tehdä hänestä asiakkaan ja lisätä yrityksen myyntiä.

Siksi annan numeroiden puhua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *