Tieto lievittää pelkoa ja saa asiakkaan ostamaan

hands-269273_640Liiketoiminnalle on tyypillistä, että myyjä tuntee myymänsä tuotteet asiakasta paljon paremmin. Tämän takia kauppoja ei välttämättä synny silloinkaan, kun myymäsi tuote olisi juuri oikea ratkaisu asiakkaan ongelmaan.

Asiakas pelkää ostamista

Ostaminen on usein vaikeaa. Asiakas ei halua tuntea itseään aasiksi, ja pelkää myyjän vievän itseään kuin narusta vetämällä. Samasta syystä asiakkaat suhtautuvat myös mainontaan epäluuloisesti.

Esimerkiksi tietokoneen kaltaista elektroniikkaa ostavat asiakkaat eivät yleensä tunne laitteen ominaisuuksia yhtä hyvin kuin myyjät tuntevat. Siksi asiakas saattaa olla epävarma siitä, onko myyjän tyrkyttämä tietokone liiankin tehokas (ja kallis) asiakkaan tarpeisiin. Yhtä hyvin myyjä saattaa kaupata asiakkaalle varastotilaa vievää tietokonetta, joka on jo valmiiksi vanhentunutta mallia.

Ei ihme, että asiakas on epävarma.

Tieto helpottaa ostamista

Asiakkaan on paljon helpompi ostaa yritykseltäsi, jos hän tuntee tuotteesi. Pelkkä myyntituotteen ominaisuuksien luetteleminen ei kuitenkaan riitä, sillä asiakas ei välttämättä osaa päätellä, sopiiko tuote juuri hänen tarkoituksiinsa.

Monet tietokonekauppiaat sortuvat netissä juuri tähän virheeseen. Intohimoisesti tekniikan kehittymistä seuraavat kauppiaat esittelevät myymänsä tietokoneet pelkästään ominaisuuksien perusteella. He kertovat yrityksensä verkkosivuilla tietokoneiden prosessorista, muistista ja tallennusvälineistä salakielikoodeilta vaikuttavien lyhenteiden avulla.

Yrityksen asiakkaat ovat todennäköisesti erittäin tyytyväisiä saamaansa tietoon. Kenties myytävät tietokoneet ovat erittäin edullisia, ja tietotekniikkalehtiä lukevat nörtit tietävät saavansa rahoilleen vastinetta.

Kerro käyttömahdollisuuksista ominaisuuksia unohtamatta

Megahertsit ja teratavut eivät kuitenkaan riitä vakuuttamaan sellaista lukijaa, joka ei tunne alaa. Jos haluat myös heidät asiakkaaksesi, on sinun kerrottava tietokoneidesi käyttömahdollisuuksista.

Useimmat tietokoneen ostajat ovat loppujen lopuksi kiinnostuneita siitä, mitä kauppaamallasi tietokoneella oikeastaan voi tehdä: Voiko sillä pelata uusimpia toimintapelejä? Voiko koneella surffata netissä? Saako siihen langattoman netin? Sopiiko tietokone digikuvien käsittelyyn ja katsomiseen?

Ominaisuuksia ei tietenkään kannata täysin unohtaa. Osa tietokoneen ostajista haluaa tietää tarkasti jokaisen nippelin ja nappelin tekniset tiedot. He eivät ole kiinnostuneita sisältömarkkinoijan viesteistä, vaan paljaista numeroista.

Myös vähemmän asiasta perillä olevat asiakkaat kaipaavat teknisiä tietoja tueksi ja turvaksi. Prosessorin mallinumerot ja muistien nopeudet tekevät myös muusta informaatiosta uskottavaa. Samalla ne auttavat asiakasta perustelemaan itselleen ja muille ostopäätöstä.

Kun keskityt ominaisuuksiin, saat vain asiantuntijoita asiakkaaksesi. Myös muut uskaltavat ostaa sinulta, kun nostat käyttötarkoituksen keskipisteeseen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *