Viisi vuotta sitten oma, ostettu ja ansaittu media kiinnostivat kaikkia.
Nyt ansaittu media on unohdettu täysin.
Mitä oikein tapahtui?
Facebook tappoi ansaitun (sosiaalisen) median
Facebook tappoi ansaitun median.
Olimme vuosien ajan tottuneet siihen, että brändit saivat Facebookissa maksutonta näkyvyyttä.
Olimme ansainneet faneja, näkyvyyttä ja — kenties, joskus, toisinaan — jopa näkyvyydestä syntyviä tuloksia.
Mutta sitten tulivat mainokset. Mainostamisesta tuli välttämättömyys, kun orgaaninen näkyvyys heikkeni jatkuvasti.
Ja totta kai Facebook heikensi näkyvyyttä tietoisesti, jotta mainokset menisivät paremmin kaupaksi.
Muistatko muuten, kuinka mainokset saapuivat Googleen …. ?
Ansaittu näkyvyys pitää nyt ansaita aidosti
Ei ansaittu media onneksi kokonaan ole kadonnut. Mutta nyt se pitää ihan oikeasti ansaita.
Tekemällä juttuja, jotka ovat kertomisen arvoisia.
Kirjoittamalla sisältöjä, joita haluataan jakaa eteenpäin.
Tai sitten julkaisemalla kissavideoita somessa. Mutta kissavideot ovat harvalle yritykselle hyvää markkinointia.
Osta, tai itke ja osta
Muista Facebookin orgaanisen näkyvyyden tarina, kun pohdit yrityksesi sisältömarkkinoinnin strategiaa. Kun rakennat talosi vuokramaalle, joudut lopulta aina maksamaan.
Et heti, et ehkä viidenkään vuoden kuluttua.
Mutta vuokrankorotus iskee varmasti 10 vuoden kuluttua, kun sijoittajat haluavat tuottoa omistamalleen medialle.
Silloin et voi muuta kuin vikistä. Maksat näkyvyydestä tai luovut näkyvyydestä.
Huomaat vihdoin, kuinka huteralla pohjalla vuokramaalle rakennettu talo on.
Ja kehitä omaa
Rakenna siis sisältötalosi omalle maalle.
Osta tontti, vaikka se maksaisi enemmän. Rakenna talosi kivestä, kunnon perustalle, laadukkaita materiaaleja käyttäen.
Ja ennenkaikkea: luota ammattimiehen jälkeen.