Yrityksesi verkkosivujen tehtävä on vakuuttaa sivuston lukija siitä, että hänen kannattaa tulla yrityksesi asiakkaaksi. Siksi verkkosivujen on annettava vakuuttava ja uskottava kuva yrityksestäsi, palveluistasi ja tuotteistasi. Vakuuttavuus ja uskottavuus syntyvät tekstisisällöstä ja ulkoasusta.
Ulkoasu vaikuttaa lukijaan välittömästi
Ulkoasun vaikutus on suurin välittömästi lukijan saavuttua sivustollesi, sillä netin selaaja muodostaa ensivaikutelman sivustosta ja yrityksestäsi nettisivujen visuaalisen ilmeen perusteella. Sekunnin murto-osassa satunnainen kävijä tekee päätöksen siitä, lukeeko hän sivuston vai siirtyykö hän seuraavaan Googlen hakutulokseen.
Jos verkkosivujen ulkoasu ei vastaa lukijan odotuksia, ei sivuston sisällöllä ole merkitystä — sitä ei nimittäin edes lueta. Myös liian raskas sivusto vaikuttaa samalla tavalla: Googlen aikakaudella kymmenen sekunnin latausaika on monille liikaa.
Vastaako visuaalinen ilme tulevan asiakkaan odotuksia?
Lukijan odotukset koskevat sekä verkkosivujen sisältöä että ulkoasua. Odotukset taas vaihtelevat sen mukaan, kuka lukija on, ja mitä hän etsii Internetistä.
Esimerkiksi tilitoimistoa yritykselleen etsivän ammatinharjoittajan tai yrittäjän odotukset eroavat tietokonepelejä ostavan nuoren odotuksista.
Tilitoimiston asiakkaat odottavat, että yritys antaa sivuillaan vakuuttavan, ammattimaisen ja asiantuntevan kuvan itsestään. Tällöin sivujen on oltava rauhallisia, vakaita ja tekstiin perustuvia.
Peliharrastaja taas odottaa sivustoilta visuaalisia ärsykkeitä, vauhtia ja toimintaa. Tällaiset elementit veisivät tilitoimistolta uskottavuuden rippeetkin. Sisällön, visuaalisen ilmeen ja toimialaa koskevien odotusten on oltava sopusoinnussa.
Puhutko yleisösi kieltä?
Sama koskee myös käytettyä kieltä. Jos asiakkaasi odottavat ammattimaisuutta, on myös nettisivujen kielen oltava huoliteltua. Jos asiakkaat ovat trenditietoisia nuoria, voit ottaa kieliopin ja sanaston suhteen suurempia vapauksia.
Ota kohderyhmäsi odotukset aina huomioon, jos haluat että yrityksesi tarjoama sisältö luetaan. Jos kohderyhmään kuuluva kävijä ei vaivaudu lukemaan sivustosi sisältöä, ei sivustosta ole yrityksen kannalta mitään hyötyä — lukematta jäävä sisältö ei tee kenestäkään yrityksesi asiakasta.
Älä ota tätä riskiä.