Kirjoitatko sinäkin blogipostauksia yrityksesi blogiin? Tuntuuko sinusta siltä, että lukijamäärät ovat laskussa?
Et ole yksin.
Sisältöshokki iskee täydellä voimalla
Maailma on jo vuosia ollut sisältöshokin kourissa. Sisältöshokki tekee yleisön kasvattamisesta päivä päivältä hankalampaa.
Sisältöjän määrä kasvaa räjähdysmäisesti. Joka päivä yritykset julkaisevat uusia verkkosisältöjä: blogipostauksia, YouTube-videoita, podcasteja ja some-päivityksiä.
Mutta vuorokaudessa on edelleen vain 24 tuntia ja viikossa vain 7 päivää. Vaikka sisällön määrä moninkertaistuu jatkuvasti, meillä ei ole yhtään enempää aikaa käytettäväksi sisältömarkkinoinnin lukemiseen, katsomiseen ja kuuntelemiseen.
Orgaaninen näkyvyys heikkenee jatkuvasti
Sisältöshokki tekee myös hakukoneoptimoinnista hankalampaa. Googlen etusivulle mahtuu edelleen vain 10 hakutulosta yhtä hakua kohti. Kärkisijoituksista kilpailee koko ajan enemmän ja enemmän sisältöjä.
”Eikä tässä vielä kaikki”, niinkuin TV-shopin myyjät sanovat.
Maksuttoman näkyvyyden saavuttaminen sosiaalisessa mediassa on sekin vuosi vuodelta hankalampaa. Jokainen some-kanava haluaa rahastaa yrityksiltä oman siivunsa mainoseuroista. Siksi niiden algoritmeja viritetään koko ajan suuntaan, jossa yritysten näkyvyys heikkenee.
Onko orgaaninen näkyyvyys jo mennyttä?
Onko siis orgaaninen näkyvyys vain menneisyyden muisto? Onko enää mitään mahdollisuutta saada sisällöille lukijoita, katselijoita ja kuuntelijoita ilman mainostilin avaamista?
On.
Minun vastaukseni on perinteinen: keskity laatuun. Julkaise vain sisältöjä, jotka ovat ainulaatuisia, vaikuttavia, mieleenjääviä ja joiden takana voit seistä.
Julkaise kun sinulla on jotain sanottavaa
Älä julkaise mitään vain siksi, että sinun pitää kalenterin mukaan julkaista blogipostaus tiettynä päivänä tietystä aiheesta.
Jos sinulla ei ole mitään sanottavaa, et voi kirjoittaa mitään lukemisen arvoista.
Silloin on vain oikein, että kukaan ei löydä sisältöäsi.