Hakusanatutkimuksen tarkoitus on löytää mahdollisimman paljon mahdollisimman hyviä hakusanoja. Vasta sen jälkeen, kun olet löytänyt sivustosi ja yleisösi kannalta relevantteja hakusanoja, olet valmis etenemään SEO-projektin seuraaviin vaiheisiin.
Hakusanojen määrä ja laatu
Monelle SEO-konsultille hakusanatutkimus on tylsä ja mekaaninen työvaihe. Näin ei tarvitse olla: mitä luovempi ja kekseliäämpi olet, sitä paremmin löydät kiehtovia ja lupaavia hakusanoja.
Jokaisesta hakusanaehdokkaasta sinun on kerättävä ainakin kolme tietoa:
- hakusana
- hakujen määrä kuukaudessa
- arvio hakusanan vaikeudesta.
Hakujen määrä kertoo, kuinka paljon kävijöitä sivustolle on teoriassa mahdollista saada kullakin hakusanalla. Käytännössä hakutulosten ykköseksi sijoittuva sivusto saa mainosten määrästä riippuen 20 – 50 % hakijoista klikkaamaan hakutulosta.
Hakumäärän lisäksi kannattaa tehdä myös Google-haku kyseisellä sanalla. Näin saat selville, kuinka hankalien sivustojen kanssa oikein kilpailetkaan. Jos hakutuloksiin nousee vain erittäin vahvoja julkisen sektorin sivustoja (tai maan / maailman suurimpia verkkokauppoja), on näkyvyyttä todennäköisesti vaikea saavuttaa.
Lisäksi jos haku nostaa esille tunnetun brändin sivustolta useita sivuja, kannattaa hakusanaehdokas todennäköisesti unohtaa.
Google Keyword Planner paljastaa hakusanat
Google Keyword Planner (eli Avainsanojen suunnittelija) on oikeastaan mainostajien käyttöön suunnattu työkalu. Silti se on myös SEO-konsulttien suosikkityökalu, sillä se tarjoaa suhteellisen luotettavaa dataa eri hakujen määristä ja määrän vaihteluista kuukausitasolla.
Siksi se on huomattavasti hyödyllisempi kuin vaikkapa Google Trends. Google Trends -työkalulla voit verrata sanojen suosiota ja niiden trendejä. Google Trends ei kuitenkaan anna sinulle edes arviota sanan hakumääristä. Siihen pääset käsiksi ainoastaan Google Keyword Plannerillä.
Valitettavasti Google on rajoittanut GKP:n tarjoamaa dataa vain jo jonkin aikaa kohtuullisella budjetilla mainosteneiden käyttöön. Muut GKP:n käyttäjät saavat työkalulla esiin ainoastaan ballpark-arvioita hakumääristä.
Näin käytät Google Keyword Planneria hakusanatutkimukseen
Avainsanojen suunnittelija tarjoaa useita mahdollisuuksia tutkia hakusanojen suosiota. Voit esimerkiksi vain syöttää yrityksesi URL:n ja antaa Googlen löytää sinulle hakusanoja.
Tässä vaiheessa sinun kannattaa vain etsiä mahdollisimman paljon hakusanaehdokkaita. Myöhemmin mietit, mitä tällä datalla oikein teetkään.
Hakusanat kannattaa ladata talteen esimerkiksi Excel-tiedostoon tai Google Docsin taulukoihin. Näin voit myöhemmin helposti käsitellä suurta hakusanamassaa.
Suomi24, foorumit ja blogit ovat erinomaisia hakusanojen lähteitä
Usein omat ideat loppuvat kesken. Silloin on syytä tutustua sivustosi tai asiakkaasi kannalta relevantteihin verkkokeskusteluihin. Keskusteluissa ihmiset käyttävät usein ”aidompaa” kieltä, samaa kieltä jolla he keskustelevat kavereidensa kanssa — ja joita he käyttävät Google-hakusanoina.
Usein parhaita hakusanoja löytää esimerkiksi koko kansan tuntemilta keskustelupalstoilta. Suomi24 ja Vauva.fi ovat molemmat aarrearkkuja jokaiselle, joka haluaa ymmärtää ihmisten puhetapoja.
Yksittäisten sanojen lisäksi sinun kannattaa kiinnittää huomiota myös kysymyksiin, joita ihmiset esittävät palstoilla. Nämä kysymykset ovat aikanaan sinulle kultaakin arvokkaampia, kun mietit lihaa luiden ympärille: sisältösuunnitelmaa, jolla lopulta tavoitat hakusanoja käyttävät potentiaaliset asiakkaat.
Googlen täydennyksiin perustuvat maksuttomat työkalut
Olet varmasti huomannut, että Google täydentää jo aloittaasi hakusanaa erilaisilla ehdotuksilla. Netissä on tarjolla useita eri työkaluja (maksullisia ja maksuttomia), jotka keräävät puolestasi tätä erittäin kiinnostavaa sanastoa. Googlen ehdotukset nimittäin usein muodostuvat koko ajan suositummaksi: ehdotuskone johdattaa ihmiset käyttämään aikaisempaa useammin näitä suosittuja täydennuksiä.
Tarkoitusta varten voit käyttää esimerkiksi seuraavia työkaluja:
Molemmat ovat kelpo työkaluja. Valitettavasti niiden maksuttomat versiot eivät anna käyttöösi suoraan hakumääriä, joten sinun on kopioitava työkalun sanalistat Keyword Planneriin kaivaaksesi esiin myös hakumäärät. Kuitenkin jo pelkkä sanalistan saaminen esiin on huikea helpotus ja tarjoaa hakukoneoptimoijalle nopeasti tuhansia uusia long tail -hakuja tarkemman analyysin pohjaksi.
Luokittele, ryhmittele ja järjestä hakusanat uuteen järjestykseen
Nyt olet jo varsin pitkällä hakusanatutkimuksessa. Olet kerännyt itsellesi Excel-tiedoston, jossa on todennäköisesti
- tuhansia hakusanoja
- tieto jokaisen kuukausittaisesta hakumäärästä.
Vanhan koulukunnan SEO-konsultti nyt vain järjestäisi taulukon hakumäärien mukaan ja tulostaisi listan kärjen sisällöntuottajan työlistaksi.
Mutta me emme tietenkään tyydy näin yksinkertaiseen tapaan!
On nimittäin olemassa paljon tehokkaampia ja potentiaalisesti huikean paljon parempaan tulokseen johtavia menetelmiä.
Ne kaikki perustuvat hakusanojen luokitteluun, ryhmittelyyn ja analyysiin.
Yksi tapa systematisoida hakusanat ja hakusanayhdistelmät on liittää jokaiseen riviin yksi sisältöteema. Sen jälkeen voit järjestä taulukon teeman mukaan, ja kerätä näin yhteen kuuluvat hakusanat. Riittävän läheiset hakusanat kuuluvat yhteen aihepiiriin ja sopivat samalla sivulla käsiteltäväksi.
Toinen tapa on etsiä esimerkiksi long tail -hakusanoista niiden rakenteita. Voit esimerkiksi koodata kaikki vaatteita koskevat haut sen mukaan, onko niissä mainittu valmistaja, vaatekappaleen tyyppi, väri, koko tai materiaali. Näiden erilaiset yhdistelmät ja niiden suhteelliset osuudet kertovat sinulle paljon vaikkapa verkkokaupan SEO:n kannalta olennaista, abstraktimman tason tietoa.
Kolmas tapa on ryhmitellä sanat laajempien aihepiirien mukaan. Sen jälkeen voit tutkia, mitkä suuret aihepiirit ovat asiakkaiden kiinnostusten kannalta relevantteja. Aihepiirien analyysi puolestaan toimii pohjana sisältösuunnitelmalle.
Neljäs tapa on luokitella hakusanat käyttäjän intention perusteella.
Esimerkiksi SEMrush (kuva yllä) luokittelee hakulauseet neljään ryhmään kuuluvaksi:
- Informaatiohaut
- Navigaatiohaut
- Kaupalliset haut
- Transaktionaaliset haut
Tällöin hakusanan ryhmä kertoo, kuinka todennäköisesti sitä käyttävä googlaaja on ostohousut jalassa. Etsiikö hän tietoa, etsiikö hän juuri sinun yritystäsi, onko hän tutkimassa ostomielessä tilannetta vai valmis tekemään kaupat heti?
Comments
Yksi vastaus artikkeliin “Hakusanatutkimus paljastaa avainsanat SEO-menestykseen!”
[…] sen, mitä Google haluaa meille paljastaa. Kun teemme hakusanatutkimuksen, näemme Keyword Plannerin antamia arvioita kuukausittaisista hakumääristä ja […]