Sisällön hakukoneoptimointi on usein helppo tapa saada lisää liikennettä verkkosivustolle. Mutta mitä se oikein on?
Kokemuksen tuomia oppeja ja parhaita käytäntöjä
vuosien varrella hakukoneoptimoijat ovat keränneet runsaasti kokemuksia sisällön muokkauksista ja niiden vaikutuksista sivuston näkyvyyteen.
Kyse on siis empiirisistä havainnoista ja oppimisesta:
- SEO-konsultti tekee sivustolle muutoksia
- Sivuston hakukonesijoitukset nousevat (tai laskevat)
- SEO-konsultti oppii jotain Googlen käyttäytymisestä.
5-10 vuotta sitten sykli oli nopea. Muutokset vaikuttivat nopeasti sijoituksiin ja konsultti tiesi heti, oliko muutoksella merkitystä.
Nykyään muutosten vaikutus tulee usein viipeellä, eikä ensimmäisten päivien muutos välttämättä ole edes samansuuntainen kuin lopullinen muutos. Oppiminen on siis tullut aikaisempaa hankalammaksi.
Lisäksi Google on tullut koko ajan mutkikkaammaksi. Tekoälyn ja koneoppimisen ansiosta tuskin Googlen algoritmin suunnittelijatkaan tietävät, mitkä asiat vaikuttavat näkyvyyteen ja millä tavalla.
Arvauksia ja kumouksia
Siksi sisältöjen muuttaminen perustuu paljolti arvauksiin. Usein ne osuvat oikeaan, toisinaan harhaan.
Käytännössä sisällön hakukoneoptimointi on varsin mekaanista.
Sen lähtökohtana on tutkimus hakusanoista ja niiden suosiosta. Sen perusteella SEO-konsultti pyrkii maksimoimaan Google-hausta saatavan liikenteen määrää.
Minkälaisia vanhaan sisältöön tehtävät muutokset sitten ovat?
Yllättävän yksinkertaisia. Silti niillä voidaan saada hyviä tuloksia.
Aloitetaan siis perusasioista.
1. Käytä tärkeintä hakusanaa otsikossa
Otsikointi on kahdesta syystä sisällön hakukoneoptimoinnin tärkein vaihe.
- Otsikko, varsinkin ns. title-otsikko, on kenties tärkein yksittäinen näkyvyyteen vaikuttava tekijä. Siksi hakusanaa kannattaa ehdottomasti käyttää otsikossa.
- Hakutuloksiin nostettu title-otsikko on ratkaisevan tärkeä klikkausprosentin kannalta: mitä kiinnostavampi otsikko on, sitä todennäköisemmin hakutulosta klikataan.
Näiden kahden tekijän vuoksi otsikointiin kannattaa uhrata suurin osa sisällön hakukoneoptimointiin uhratusta ajasta.
Klikkausprosentin kannalta parhaat otsikot ovat nettilehdistä ja aikakauslehtien kansista tunnettuja otsikkotyyppejä. Varsinkin luettelomuotoon viittaavat otsikot toimivat hyvin:
- ”10 faktaa ja myyttiä hakukoneoptimoinnista”
- ”Hakukoneoptimointi tänään – sokerikuorrutusta vai strategiaa?”
- ”7 SEO-konsulttia paljastaa ammattisalaisuutensa”
2. Käytä tärkeintä hakusanaa ingressissä tai alkulauseessa
Sisällön alussa, mieluiten ensimmäisessä lauseessa kannattaa käyttää hakusanaa tai hakusanayhdistelmää.
Tämä perustuu vanhaan viestinnän perusopetukseen: nosta tärkeimmät asiat jutun alkuun, sijoita vähemmän tärkeät loppuun.
Google käyttää samaa periaatetta sisältöjen tulkinnassa.
Muista kuitenkin, että ensimmäisellä lauseella on lopulta vain yksi tarkoitus: imaista lukija mukaansa, niin että hän lukee seuraavan lauseen.
3. Käytä muita hakusanoja väliotsikoissa
Vähänkin pidempi sisältö kannattaa jakaa väliotsikoilla helpommin pureskeltaviksi palasiksi.
Väliotsikoissa kannattaa käyttää hakusanan eri yhdistelmiä, synonyymejä tai muita mahdollisesti kiinnostavia hakusanayhdistelmiä.
Väliotsikoiden avulla tekstiä nopeasti silmäilevän on kuitenkin saatava hyvä kuva tekstin sisällöstä. Luettuaan väliotsikot silmäilijä tietää, kannattaako teksti lukea vai ei.
4. Kerro Googlelle, mitä kuvatiedosto sisältää
Alt-attribuutti on kuvaan lisättävä lisätieto, jonka avulla Google ja näkövammaisten käyttämät puhesyntetisaattorit ymmärtävät, mitä kuva esittää. Alt-määrettä ei näytetä sivulla.
Alt-määreen asettaminen on helppoa kaikissa moderneissa julkaisujärjestelmissä. Halutessasi voit asettaa kuvalle myös title-tiedon. Kuvan title näytetään tekstinä, kun viet kursorin kuvan päälle.
Mikäli haluat vielä antaa lisää tietoa Googlelle, voit nimetä myös kuvatiedoston siten, että tiedostonimi sisältää hakusanan.
Jos sivulla on runsaasti tekstisisältöä, kannattaa sitä jo luettavuuden vuoksi rytmittää kuvilla. Lisää siis vanhaan sisältöön kuvia, jos niitä ei vielä ole.
5. Käytä tekstissä luetelmia
Luetelmat helpottavat tekstin silmäilyä ja ymmärtämistä.
Voit käyttää tekstissä joko numeroituja luetelmia:
- Ensimmäinen kohta
- Toinen kohta
- Kolmas kohta.
Tai numeroimattomia luetelmia:
- Tärkeä asia
- Toinen tärkeä asia
- Kolmas tärkeä asia.
Luetelmat ennenkaikkea helpottavat lukijaa. Luetelmien käyttäminen saattaa pidentää sivulla vietettyä aikaa ja vähentää välitöntä poistumisprosenttia. Siksi niiden käyttäminen saattaa olla perusteltua myös hakukoneoptimoinnin kannalta.
6. Lisää tekstiin linkkejä muihin sisältöihin
Tekstissä kannattaa linkittää sivuston muihin sisältöihin.
Se parantaa käytettävyyttä ja sisältöjen löydettävyyttä. Silloin käyttäjät viihtyvät sivustollasi pidempään.
Tekstin ns. ankkuriteksti (eli klikattavat teksti) antaa Googlelle ja lukijalle vihjeen siitä, mitä kohdesivu sisältää. Siksi kannattaa käyttää sisältöä hyvin kuvaavaa linkkitekstiä.
Vältä ”Lue lisää” -tyyppisiä linkkejä, koska ne eivät auta Googlea ymmärtämään kohdesivun sisältöä.
7. Vältä hakusanan liikaa toistamista leipätekstissä
Vanhan koulukunnan hakukoneoptimointi on helppo tunnistaa: hakusanaa toistetaan tekstissä luonnottoman paljon.
Mikä sitten on luonnottoman tai liian paljon?
Sitä on mahdoton sanoa. Ei ole olemassa mitään optimaalista hakusanatiheyttä – se riippuu myös hakusanan harvinaisuudesta verkkoteksteissä. Jos sanaa käytetään erittäin harvoissa teksteissä, riittää todennäköisesti pelkkä sanan mainitseminen nostamaan sivun esiin.
Oma nyrkkisääntöni on valitettavan epämääräinen: jos teksti näyttää toistoiselta, silloin käytät hakusanaa liian paljon.
Käytä synonyymejä, anna tekstin soljua eteenpäin ilman häiritseviä hakusanoja.
8. Ulkopuolisiin laadukkaisiin lähteisiin kannattaa viitata
Sinun sivustosi ei ole paras tiedonlähde kaikkiin mahdollisiin aihepiireihin.
Siksi sisällön hakukoneoptimointiin kuuluu myös viittaaminen netin parhaisiin tiedonlähteisiin. Joustettakoon tästä kuitenkin sen verran, että ainakaan pahimpiin kilpailijoihin ei ole järkevää viitata.
Voit lisätä linkit joko tekstin sisään tai erilliseksi lähdeluetteloksi tekstin loppuun. Älä kuitenkaan käytä nofollow-määrettä linkeissä, siitä ei ole hakukoneoptimoinnin kannalta mitään hyötyä.
9. Optimoi kuvat pienemmäksi ja nopeammin latautuvaksi
Kuvien hakukoneoptimointi auttaa koko sivun näkyvyyttä paranemaan. Edellä olenkin jo kertonut, kuinka kuvia voidaan optimoida tiettyjä hakusanoja silmälläpitäen.
Aivan yhtä tärkeää on huolehtia siitä, että kuvatiedostot latautuvat riittävän nopeasti. Mitä suurempi kuvatiedosto on, sitä hitaammin ne latautuvat. Hitaus voi olla häiritsevää varsinkin mobiilikäytössä – vaikka kuvat latautuisivat kannettavalla tietokoneella ketterästi.
10. Lisää sisältöihin tietoa kirjoittajasta
Mikäli mahdollista, sisältöihin kannattaa liittää tietoa kirjoittajasta.
Esimerkiksi lääkäriaseman sivuilla kannattaa ehdottomasti kertoa jokaisen tekstin kirjoittaja: onko kyse lääkäristä vai sairaanhoitajasta? Onko lääkäri lääketieteen lisensiaatti tai tohtori? Mikä hänen erikoisalaansa on?
Tämä tuo tekstille uskottovauutta lukijan silmissä. Se saattaa auttaa parantamaan myös SEO-näkyvyyttä.