Helppo ja 100 % varma resepti pienen yrityksen hakukoneoptimointiin

Olen tehnyt vuosia hakukoneoptimointia.

Päädyin alalle itse asiassa täysin sattumalta. Tarkoitukseni oli tehdä sisältömarkkinointia aikana, jolloin juuri kukaan ei ollut kuulutkaan koko asiasta.

(Tämän blogin nimi muuten juontaa juurensa juuri noilta ajoilta.)

Kirjoitin blogeja ja ansaitsin sivutuloja mainosten avulla.

Mutta yksi asia johti toiseen, ja lopulta kolmanteen.

Taatusti toimiva tapa valloittaa hakutulokset

Näinä vuosina olen kuitenkin ollut koko ajan vakuuttunut siitä, että pienen yrityksen hakukonenäkyvyyden kannalta sisällöt ovat 99 % tapauksista kriittinen pullonkaula.

Ilman sisältöjä ei ole näkyvyyttä.

Tähän on yksinkertainen lääke: julkaise, julkaise, julkaise.

Mitä enemmän julkaiset sisältöjä, jotka liittyvät yriryksen liiketoimintaan ja asiakkaan tarpeisiin, sitä todennäköisemmin sisältösi löytyvät Googlella.

Jos vaikkapa kirjoitat vuoden jokaisena päivänä sisältömarkkinointia koskevan blogipostauksen, saat taatusti sivustollesi yllin kyllin kävijöitä Googlesta. Näin käy, vaikka et koskaan palkkaisi yrityksellesi SEO-konsulttia.

(Ellei sitten sivuston tekniikka ole katastrofaalisen huonossa kunnossa, mutta näin on vain 1 % tapauksista.)

Jos taas haluat ylläpitää vain digitaalista kaksisivuista esitettä, olet jo menettänyt koko pelin. Tuolla strategialla et tule koskaan saamaan Googlesta merkittävää massaa kävijöitä.

Mitä? Väitätkö, että Googlesta voi saada kävijöitä ilman SEO:a?

Saatat jo ihmetellä:

Onko tuo hakukoneoptimoija järjissään?

Vai miksi hän vihjaa, että hakukoneoptimoijan palvelut ovat tarpeettomia?

Siksi, että useimmiten pieni yritys tarvitsee vain sisältömarkkinointia saadakseen näkyvyyttä ja kävijöitä. Sisältömarkkinointi taas on eri asia kuin hakukoneoptimointi, vaikka hakukoneoptimointi ja sisältömarkkinointi tukevatkin toisiaan erinomaisesti.

Entä ne linkit, SEO-konsultithan rakentavat niitä!

Entä linkit?

Olet vuosien aikana kuullut ja lukenut, että linkit ovat hakukoneoptimoinnin kannalta tarpeellisia.

Pitääkö tämäkin oppi sitten hylätä?

Ei tarvitse. Mutta SEO-toimistot ovat keskimäärin aika huonoja hankkimaan linkkejä, jotka kohdistuvat sivustollesi. Naapurimaissaamme monella SEO-toimistolla on siksi kymmenien ja satojen blogien muodostamia verkostoja, joiden ainoa tarkoitus on viilata Googlea linssiin linkittämällä asiakkaiden sivustoille.

Tämä strategia toimii usein ainakin jonkun aikaa. Lopulta Google tunnistaa linkkiverkostot, eikä enää anna niiden linkeille minkäänlaista arvoa.

Sen jälkeen asiakkaan sivustolle kohdistuu kymmeniä tai satoja linkkejä sivustoilta, jotka ovat muuttuneet ongelmajätteeksi.

Tämän jälkeen palkataan uusi SEO-konsultti, joka on erikoistunut ongelmajätteen jäsittelyyn.

Toxic links.

Link Apocalypse.

Nämä ja vastaavat ilmaisut ovat vuosien varrella tulleet tutuiksi black hat -foorumeilla vierailleille digimarkkinoijille.

Kyllä, ystävä hyvä, jokainen yritys voi saada linkkejä sivustolleen!

Olen sataprosenttisen vakuuttunut siitä, että jokainen yritys voi saada sivustolleen osoittavia linkkejä.

Kunhan unohtaa SEO-konsulttien sisältöohjeet ja jättää sisältöspämmin julkaisematta. SEO-konsultit, heikkotasoiseen sisältöön erikoistuneet sisältöfarmit ja halpaa bulkkisisältöä suoltavat affiliate-markkinoijat nimittäin ovat tuottaneet maailmalle aivan liikaa sisältöjä, joihin kukaan täysijärkinen ei vapaaehtoisesti linkittäisi.

Mitä siis on tehtävä?

Investoitava laatuun.

Ole rohkeasti eri mieltä – se on parasta hakukoneoptimointia

Julkaistava sisältöjä, joista näkyy asiantuntemus, innostus ja intohimo. On provosoitava, argumentoitava ja väiteltävä. On näyttävä, oltava eri mieltä ja herätettävä huomiota.

Se on jotain muuta, kuin mitä hakukoneoptimoijat ovat tarkoittaneet puhuessaan ”laadukkaasta” ja ”uniikista” sisällöstä. Aito ainnutlaatuisuus on sitä, että sinulla on jotain uutta ja ainutlaatuista sanottavaa. Se taas onnistuu helpoimmin, kun olet jostakin asiasta eri mieltä muiden kanssa.

Muussa tapauksessa sisältösi vain toistelee samoja ajatuksia, kuin mitä jokainen on lukenut jo kymmeneltä muultakin sivustolta.

Se on pelkkää sisältöspämmiä, vaikka olisikin hakukoneoptimoitua.

Pelkkä avainsanojen lisääminen jo valmiiksi valjuun leipätekstiin ei nimittäin muuta tilannetta ainakaan paremmaksi. Saati jos blogin jutut ovat niin vaisuja, että kirjoittaja pitää parempana niiden julkaisemista nimettömänä.

Blogipostauksen minimivaatimus

Ehdoton vähimmäisvaatimus jokaiselle blogipostaukselle on siis:

Julkaise niin hyvää sisältöä, että voit tehdä sen omalla nimelläsi.

Jos et ole valmis seisomaan tekstisi vierellä, julistamaan koko maailmalle, että tämä on sinun tekstisi, ei tekstillä todennäköisesti ole väliä.

Toki voit julkaista tekstin nimettömänä, mutta sinun pitää voida allekirjoittaa tekstin sisältö, sanoma ja muotoilu viimeistä pilkkua myöten.

Muussa tapauksessa tekstiä ei olisi kannattanut julkaista.

Ja erittäin todennäköisesti siihen ei kukaan myöskään linkitä.

Mutta kun julkaiset sisältökkä, joista persoonallisuutesi ja asiantuntemuksesi näkyy, juttujasi jaetaan sosiaalisessa mediassa. Joku jopa välillä linkittää niihin.

Tässä resepti – mutta oletko valmis ottamaan lääkkeen?

Reseptini on siis selvä: perusta blogi, kirjoita vuodessa sata asiakkaidesi ja yrityksesi kannalta relevanttia blogipostausta. Mitä suppeampi aihepiiri, sen parempi.

Tämän jälkeen saat taatusti sivustollesi osoittavia linkkejä ja Google tuo asiakkaita sivustollesi joka päivä.

”Pysy asiassa, sanat seuraavat itsestään.”

_Rem tene, verba sequntur__, totesi roomalainen poliitikko Marcus Porcius Cato jo yli kaksituhatta vuotta sitten.

Hoito on kova, mutta se tehoaa

Todennäköisesti huudahdat:

”Kauheaa! En voi mitenkään julkaista sataa blogipostausta vuodessa.”

Jos todella haluat saada asiakkaita verkosta, sinulla on vain muutamia vaihtoehtoja.

Voit ostaa kävijöitä mainonnalla, yrittää haalia heitä sosiaalisesta mediasta tai hakukoneista.

Jokainen näistä voi toimia. Mutta jokainen vaatii investointeja. Joko rahaa tai työtä.

Ne ajat ovat jo takana, jolloin oli mahdollista kirjoittaa pari laskeutumissivua, spämmätä linkkejä blogiverkoston ja keskustelufoorumeiden avulla ja nauttia kävijävirtojen jatkuvasta kasvusta.

Kilpailu on kovaa, yhtä hyvin verkossa kuin offlinessa.

Ja joka tapauksessa 100 blogipostausta vuodessa on useimmille yrityksille realistisempi vaihtoehto kuin suuri televisiokampanja tai Hesarin etusivun ostaminen kerran, kaksi vuodessa. Todennäköisesti tuloksetkin ovat paremmat.

Lue myös

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *