Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointi (content marketing) on yrityksesi kohderyhmän kannalta arvokkaan ja hyödyllisen sisällön julkaisemista – verkossa, printissä tai muussa mediassa. Sisältömarkkinointi tuo yrityksellesi näkyvyyttä, rakentaa asiantuntijamainetta ja auttaa myymään enemmän.

Sisältömarkkinoinnin ytimenä toimii oma media:

  • verkkosivusto
  • blogi
  • ekirjat
  • sähköposti.

Näiden lisäksi sisältömarkkinointia tehdään usein sosiaalisessa mediassa. Lisäksi sosiaalista mediaa ja myös maksettua mainontaa käytetään usein sisältömarkkinoinnin apuna. Usein maksettu näkyvyys on välttämätöntä julkaistujen sisältöjen levityksen laajentamiseksi.

  • Mobiili tuli jo – oletko vieläkään valmis?

    Mobiili tuli jo – oletko vieläkään valmis?

    Tiedätkö, kuinka suuri osa lukijoistasi lukee tekstejäsi kännykällä tai tabletilla? Muistatko ottaa heidät huomioon?

  • Ainutlaatuinen sisältö erottuu edukseen b2b-sisältömarkkinoinnissa

    Ainutlaatuinen sisältö erottuu edukseen b2b-sisältömarkkinoinnissa

    Julkaisetko verkossa ainutlaatuista sisältöä vai ainutlaatuista roskaa? Tiedätkö, miten ne eroavat toisistaan?

  • Yksi sana vangitsee lukijasi paremmin kuin mikään muu

    Yksi sana vangitsee lukijasi paremmin kuin mikään muu

    Jaksatko lukea suomalaista sisältömarkkinointia? Minun pitäisi jaksaa. Silti luovutan usein jo ensimmäisen kappaleen uuvuttamana.

  • Sisältöspämmi on halpaa ja valmiiksi pilaantunutta

    Sisältöspämmi on halpaa ja valmiiksi pilaantunutta

    Me kaikki törmäämme usein sivustoihin, joissa tuntuu olevan jotain vialla – vaikka emme osaisi tarkkaan sanoa mitä. Todennäköisesti kyse on verkkoa piinaavasta sisältöspämmistä.

  • Sisältömarkkinoijan suurin painajainen

    Sisältömarkkinoijan suurin painajainen

    Bloggaajan suurin painajainen on se, että kukaan ei lue hänen blogiaan. Eivätkö kirjoitukseni kiinnosta ketään? Onko kaikki vaivannäköni turhaa, kuvittelenko liikaa itsestäni?

  • Upea käyttäjäkokemus ei riitä, jos sisältö ei rokkaa

    Upea käyttäjäkokemus ei riitä, jos sisältö ei rokkaa

    Verkkosivuilta odotetaan enemmän kuin aikaisemmin. Näyttävät sivut jäävät katsojan mieleen valjuja sivuja helpommin ja ne voivat levitä verkossa viraalisti.

  • Sisältöstrategia auttaa sinua kirjoittamaan paremmin

    Sisältöstrategia auttaa sinua kirjoittamaan paremmin

    Onko sinun kirjoitettava sisältöä yrityksen verkkosivuille tai yritysblogiin? Ovatko ideat kadoksissa ja deadline lähellä? Kenties pohdit, minkälaisia tekstejä nettisivuille ylipäänsä pitäisi kirjoittaa. Et ole yksin – sadat muutkin markkinoinnin ammattilaiset kamppailevat joka päivä saman kysymyksen äärellä.

  • Kun kirjoitat tykkäämisen arvoista sisältöä, saat lisää lukijoita!

    Kun kirjoitat tykkäämisen arvoista sisältöä, saat lisää lukijoita!

    Julkaisen nykyään uusia blogiartikkeleita aika harvoin. Tiedän toki, että säännöllinen julkaiseminen auttaa rakentamaan yleisöä blogille. Tiedän senkin, että aikataulussa pysyminen parantaa hakukonenäkyvyyttä.

  • Sisältömarkkinointi ja sisällön markkinointi – muista molemmat!

    Sisältömarkkinointi ja sisällön markkinointi – muista molemmat!

    Kirjoittaminen vaatii aikaa ja energiaa. Idean saamisesta on pitkä matka valmiiseen tekstiin. Ideaa on kypsyteltävä, aihetta hahmoteltava. Juttukin pitäisi kirjoittaa. Kun teksti alkaa muistuttaa lukukelpoista, on kirjoittajalla usein kiire julkaista teksti netissä. Silloin tekstin viimeistely jää kesken, ja sen markkinointi todennäköisesti unohtuu kokonaan.

  • Viisi asiaa jotka markkinointipäällikkö voi oppia muotibloggaajalta

    Viisi asiaa jotka markkinointipäällikkö voi oppia muotibloggaajalta

    Suomen suosituimmat blogit ovat tyyli- ja muotiblogeja. Se ei ole mikään ihme, sillä tyylibloggaajat hallitsevat suvereenisti sosiaalisen median tavat ja verkkomarkkinoinnin niksit. Suomen naiset lukevat sen vuoksi muotiblogeja, eivätkä sinun yrityksesi nettisivuja. Siksi myös sinun kannattaa ottaa oppia maan suosituimmilta muotibloggaajilta viidessä tärkeässä asiassa.

  • Onko blogisi lukemisen arvoinen, vai kirjoitatko leiskantäytettä?

    Onko blogisi lukemisen arvoinen, vai kirjoitatko leiskantäytettä?

    Olen törmännyt vuosien varrella monenlaisiin blogin tai yrityssivuston kirjoittamista koskeviin ohjeisiin. Jotkut niistä voivat jopa olla hyödyllisiä.

  • Kömpelöt tekstit karkottavat asiakkaasi

    Kömpelöt tekstit karkottavat asiakkaasi

    Puhekielisyys on OK, jos tekstisi puhuttelevat minua. Jos tekstisi ovat kömpelöitä, en jaksa lukea niitä. Jos mainoksessasi on kielivirheitä, en koskaan osta sinulta. Aamulla matkustan tavallisesti linja-autolla Helsingin keskustaan. Jo vuosien ajan matkaani on häirinnyt eräässä Etelä-Haagan ikkunassa oleva Siemensin mainosjuliste.

  • Yksi räätälöity ratkaisu, kiitos!

    Yksi räätälöity ratkaisu, kiitos!

    Verkkotekstien pitää auttaa asiakkaita löytämään yrityksesi. Sen lisäksi verkkosivujen tekstin on saatava sivuston lukijat ostamaan yritykseltäsi. Tavoitteet toteutuvat helpoimmin, kun kirjoitat asiakkaita kiinnostavista asioista ja puhut heidän kanssa samaa kieltä. Lopeta siis markkinointi- ja myyntikonsulttien puhetavan jäljittely!

  • Strategiakieli karkottaa asiakkaasi – ellet ole strategiakonsultti

    Strategiakieli karkottaa asiakkaasi – ellet ole strategiakonsultti

    Törmään jatkuvasti yritysten verkkosivuihin, joiden sisältöä en ymmärrä. Luulen että verkkotekstin kirjoittaja ei aina itsekään kykenisi arvaamaan, mitä yritys myy — maankuulusta Pihtiputaan mummosta puhumattakaan. Helppolukuisen ja myyvän tekstin kirjoittaminen vaatii työtä ja osaamista. Siksi moni verkkosivu sopii lähinnä bullshit-bingon pelaamiseen.

  • Julkaise netissä sisältöä, jota etsitään

    Julkaise netissä sisältöä, jota etsitään

    Verkkokirjoittaminen on oma taiteenlajinsa. Hyvä verkkosisältö eroaa toimivasta mainostekstistä ja luettavasta lehtiartikkelista. Tämän jutun luettuasi tiedät, mistä sinun kannattaa kirjoittaa yrityksesi verkkosivuille. Mainos- tai viestintätoimiston laatima sisältö on usein hyvin kirjoitettua, parhaimmillaan erinomaisen koukuttavaa sisältöä. Se ei kuitenkaan riitä.

  • Sisältömarkkinointi voi olla myös kuvia, videoita ja musiikkia

    Sisältömarkkinointi voi olla myös kuvia, videoita ja musiikkia

    Blogissani olen kirjoittanut sisältömarkkinoinnista lähinnä tekstinikkarin näkökulmasta. Aina tekstit eivät kuitenkaan ole parasta sisältömarkkinointia: videot, musiikki ja kuvat voivat toimia sinun kohdallasi tekstiä paremmin. Kuva, ääni ja video kaikki täydentävät tekstisisältöjä mainiosti: Kuva kiinnittää tekstiä paremmin verkon selailijan huomion. Äänitiedostot taas on mahdollista kuunnella vaikkapa matkan varrella mp3-soittimella, silloin sisältösi kuluttaminen ei edellytä tietokoneen ääressä…

  • Yritysblogi vaatii rohkeutta ja itseluottamusta

    Yritysblogi vaatii rohkeutta ja itseluottamusta

    Verkkokeskusteluissa, kirjoissa ja markkinointioppaissa on esitetty lukemattomia eri määrittelyjä blogille. En kuluta kallista aikaasi niiden esittelyyn — itse tarkoitan blogilla verkkosivustoa, jonka sisältö julkaistaan aikajärjestyksessä. Blogissa julkaistaan jatkuvasti uutta sisältöä, mikä erottaa sen staattisesta verkkosivusta. Aivan yhtä tärkeää on, että lukijat voivat kommentoida sivuston sisältöä. Jatkuvasti tuotettava uusi sisältö, aikajärjestys ja lukijoiden kommentit yhdessä tekevät…

  • Yritysblogien määrä kasvaa edelleen

    Yritysblogien määrä kasvaa edelleen

    Markkinoinnissa ja mainonnassa tuulensuunta vaihtelee vauhdikkaasti, varsinkin verkossa. Muutama vuosi sitten yritysblogit olivat uusinta uutta, nyt kaikkialla puhutaan sosiaalisesta mediasta, Twitteristä, Facebookista, YouTubesta ja milloin mistäkin uudesta verkkopalvelusta.

  • Julkaise yrityksesi uutiset verkossa

    Julkaise yrityksesi uutiset verkossa

    Vuosikymmenien ajan yritykset kilpailivat keskenään hetkestä julkisuudesta. Viisitoista minuuttia, tai edes viisi minuuttia julkisuudessa olisi kenties vakuuttanut kuluttajat yrityksen erinomaisuudesta tai edes auttanut muistuttamaan brandin olemassaolosta. Tie julkisuuteen ei ollut helppo, sillä toimittajat toimivat julkisuuden portinvartijana. Ei riittänyt, että yrityksellä oli jotakin kiinnostavaa sanottavaa — myös lehden, radioaseman tai television toimittajan oli pidettävä uutista jutun…

  • Sisältömarkkinoinnin fokus: ongelmien, ratkaisujen ja tiedon kohtauspiste

    Sisältömarkkinoinnin fokus: ongelmien, ratkaisujen ja tiedon kohtauspiste

    Sisältömarkkinointi auttaa yritystä löytymään hakukoneilla, rakentaa luottamusta ja helpottaa ostamista. Mikä tahansa sisältö ei vielä ole sisältömarkkinointia — tai ainakaan se ei ole toimivaa sisältömarkkinointia. Sisältömarkkinoija rajaa viestinsä aiheet tarkoin. Viestit keskittyvät alueeseen, jossa asiakkaan halut, tarpeet ja ongelmat, markkinoiden niihin tarjoamat ratkaisut sekä oman yrityksen palveluita, tuotteita ja osaamista koskeva tieto yhdistyvät.

  • Sisältömarkkinointi muuttaa lukijan ajattelua ja toimintaa

    Sisältömarkkinointi muuttaa lukijan ajattelua ja toimintaa

    Monet yritykset jakavat verkkosivuillaan runsaasti tietoa. Sisältömarkkinoinnin näkökulmasta tämä ei riitä, sillä verkkosivuilla jaettavan sisällön on saatava aikaan lukijassa toivotunlainen muutos.

  • Sijoita sisältöön, kun rakennat yrityksen verkkosivustoa

    Sijoita sisältöön, kun rakennat yrityksen verkkosivustoa

    Internet on yrityksille edullinen viestintä- ja markkinointikanava. Sähköposti kulkee verkossa käytännössä maksutta, eikä verkkosivujen lukijamäärän kasvu sanottavasti kasvata verkkosivujen kokonaiskustannuksia. Uusin teknologiakin on tullut myös pienyritysten budjettien saataville.

  • Tieto lievittää pelkoa ja saa asiakkaan ostamaan

    Tieto lievittää pelkoa ja saa asiakkaan ostamaan

    Liiketoiminnalle on tyypillistä, että myyjä tuntee myymänsä tuotteet asiakasta paljon paremmin. Tämän takia kauppoja ei välttämättä synny silloinkaan, kun myymäsi tuote olisi juuri oikea ratkaisu asiakkaan ongelmaan.

  • Unohda yrityksesi, keskity asiakkaaseen

    Unohda yrityksesi, keskity asiakkaaseen

    Lähes jokaisen yrityksen verkkosivuille kehutaan yrityksen asiakaslähtöistä toimintatapaa — mitä sillä sitten tarkoitetaankaan. Aivan yhtä usein asiakas on tyystin unohdettu verkkosivuilta. Kuitenkin asiakkaat, heidän tarpeensa, toiveensa, halunsa ja pelkonsa ovat liikevaihtoa kasvattavan verkkosivun ydinasiaa.